Paddan bäst för bredvidläsning

paddan

iPad för navigering har jag nu testat parallellt med min Garmin 292. Jag har kört både iNavX med Solteknik-kort, dvs inscannade papperskort, och appen Navionics HD. En vecka till Skagen i höstas, 24-timmars på västkusten och tre veckors semester. Resultatet är tyvärr nedslående. I varje fall om man vill byta plottern mot iPad.

För att kunna använda iPaden monterade jag ett extrafäste från Solteknik, med en vattentät låda. Inte helt billigt, över tretusen kronor kostar bara den. Sen monterade jag också ett cigarrettändaruttag i piedestalen för att få ström till paddan. GPS-en suger rejält, och utan ström stänger energispararfunktionen normalt efter ett tag.

 

Det första man märker är att man inte ser nånting i iPaden. Även i molnigt väder är det svårt. Skiner solen blir det i det närmaste omöjligt. Med polariserade solglasögon blir det ännu svartare om man ställer plattan på höjden. Utan solteknikboxen blir det helsvart om man tittar på paddan på höjden, på bredden bara grått. Med boxen blir polarisationseffekten mindre, men finns där ändå.

 

iPad i SolteknikboxMen om man nu lyckas urskilja bilden, så finns det några andra problem. iNavX fixade efter en rapport snabbt en bugg som fick alltihop att bara frysa. Men jag känner mig ändå lite rädd efter att ha varit med om att ingenting fungerade, det gick inte ens att stänga appen. Navionics har emellanåt frusit i inloggningsrutan.

Sen är inte GPS:en lika pålitlig som Garmins. I varje fall iPhonen kan tappa signalen helt bakom höga berg.

Soltekniks sjökort är ju lite bökiga eftersom de bygger på papperskorten. Visserligen växlar de mellan korten när man passerar gränsen, men ibland måste man välja manuellt när man startar och ibland finns det också kort med olika skalor, specialer e dy, som inte hanteras helt optimalt. En gång kraschade tom appen när jag gick från ett kort till ett annat.

Navionics kort är digitala, men ändå baserade på de gamla papperskortens värden. Men tyvärr följer det inte alls samma standard som våra svenska kort, med tex blått vid 9 och 6-meterskurvorna. Deras blåa börjar mycket djupare, vilket är förvirrande. Och symbolerna skiljer sig. Jag har hört uppgifter om att korten här och där är felaktiga, men det har jag inte kunnat konstatera. De har nu aviserat att kortet inte kommer att uppgraderas mer, och att man i stället ska köpa en ny modell, förmodligen Europe HD, för halva priset. Där har dock användare klagat på krascher och att vissa områden är ”gråa” eller inte ens kommer upp.

IMAGE-1_2011-07-13-110215-+0000

En ny app, Seapilot, från Sjöassistens och AIS-experterna True heading är på G, i skrivande stund dock ännu inte godkänd av Apple för att komma ut i iStore. Den bygger på S57 digitala sjökort från Sjöfartsverket. Även 88 SEA HD bygger på S57-korten. Jag har bara testat iPhoneversionen lite grann, HD (för iPad) kostar 700. Men den verkar enkel och smidig, även om den har det helt onödiga 3D-gränssnittet. Jag har just köpt Östersjön med appen iSailor (189:-) som utvecklats av Transas. Lite knöligt att lägga ut waypoints och sjökorten är inte särskilt detaljerade. Lilla Spjutsund, som har 1,5 m djup på vanliga kort, har ingen djupmarkering alls på iSailor.

Navionics är hyfsad när det gäller att lägga upp waypoints och planera rutter, mäta avstånd med osv, men att ta bort en waypoint har jag inte lyckats lista ut om det går. Man får ta bort hela rutten. Men eftersom de varit så svåra att se i dagsljus, har jag knappt försökt använda dem i praktisk navigering. De har fått fungera som ett översiktskort medan Garminen har visat detaljerna och akuta grund mm. Till det har de fungerat hyfsat.

En fördel med Soltekniklådan är att man lätt kan lossa paddan från ställningen och använda den bredvid rorsman i sittbrunnen, för att hänga med. Den stora användningen av iPad i båten tror jag blir som extra bredvidläsning till huvudplottern. Då kan man också få in olika väderprognoser (jag älskar appen med vindpilar från KLART.SE, såvitt jag kunnat konstatera stämmer de dessutom väldigt bra) och varför inte Havneguidens nya app med naturhamnsbeskrivningar. Eniro har förstått detta och tagit fram en ny HD-app av "På Sjön" som ska användas som planering och navigeringsstöd, dock kräver det mobiltäckning för att funka (vet ej hur mycket den "kommer ihåg" sjökort som man redan tittat på), och med "Systemet" hittar man lätt närmaste inköpsställe. För att inte tala om att man kan läsa mailen och facebooka.

Men iPad som huvudnavigeringsinstrument avråder jag från. I varje fall i år. Kanske kommer det ljusstarkare skärmar och stabilare appar.

Helst skulle jag vilja ha en Garmin-app, trådlöst synkad med plottern, eller i varje fall samma kort, typ som nRoute-programmet på PC i dag, där man kan planera och följa med under seglingen. Och spara tracks till vinterns sommardrömmar.

Niklas Krantz

Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Genvägsboken

Genvägsboken

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Sittbrunnen på Facebook

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line