SFV rättar felaktig rättelse:
Falska grund i nya sjökort
Nu går Sjöfartsverket ut och rättar de felaktiga grund som Anders Egerö berättade om här i Sittbrunnen. Hydrographica har varit ute och kontrollmätt, och fyra av de grund som Sjöfartsverket la till finns helt enkelt inte. Så nu går de ut med en rättelse på rättelsen.
- I natt lägger vi ut en ny UFS 7984, en preliminär notis, berättar Malin Liljenborg på SFV:s Ufs-redaktion. Senare kommer en definitiv. Vi håller fortfarande på att utreda det här.
UFS 5109 kommer då att tas bort och försvinna från SFV-webben. Men det är inte bara UFS 5109 som är fel. Alla nya sjökort för i år innehåller också de felaktiga grunden. Sjökort 6143 Kanholmsfjärden, båtsportkort och uppdaterade kort för appar som Seapilot, iSailor, iNavX samt alla nya plotter- och PC-programvaror daterade 2012. Ovan Eniros digitala kort över viken vid Säck med två felaktiga grund.
- De korten får man rätta med den nya UFS:en, säger Malin Liljenborg. Elektroniska kort för fritidsbåtar uppdateras bara en eller två gånger om året.
Det innebär att om inte ekortleverantören betalar Sjöfartsverket för en extra uppdatering, så dröjer det innan det blir rätt.
Det var inte Sjöfartsverket själva som hade mätt fel på de här grunden, utan en extern firma som mätt och skickat in uppgifterna.
- Vi åker aldrig ut själva och kontrollerar några djup, förklarar Malin Liljenborg. Vi har väldigt höga krav, men här hade vi så dåligt underlag sen tidigare, de var från 1800-talet, så vi tyckte att allt senare bara kunde vara bättre.
Det var alltså sen det kommit in påpekanden om att de nya grunden inte stämde, som man började fundera på Sjöfartsverket. Men inte heller nu kollade man upp uppgifterna. Det gjorde däremot de privata kartograferna på Hydrographica, och de kunde snabbt konstatera att de nya grunden faktiskt inte fanns.
Så här skrev Hydrographica till Anders Egerö med anledning av de felmätta grunden:
"Hej Anders!
Jag var ute och kontrollmätte alla utom två av notiserna i Ufs 5109 i söndags, och har skickat resultatet till Sjöfartsverket. De var mycket
tacksamma för detta och kommer att använda våra uppgifter rakt av, en ny Ufs-notis kommer senare i veckan.
De djupare uppgifterna i Ufs:en verkade stämma bättre än de märkliga grunden/undervattensstenarna.
MVH
Jesper Sannel
Hydrographica"
- Men vi gör alltid en bedömning, säger Malin Liljenberg. Det här skulle aldrig kunna hända i en större farled. Då godtar vi inte den här klassen av mätning.
Att lita på sjökorten utanför farleden är alltså alltid behäftat med viss risk. I varje fall när det gäller Sjöfartsverkets kort. Hydrographica kollar betydligt noggrannare.
Den indragna Ufsen: