Framtagna av Sjöräddningssällskapet, och designade av Birger Kullmann för att klara de utmaningar de frivilliga sjöräddarna ställs inför på sjön.
Lätta och effektiva
Den nya generationen räddningsbåtar inefattar en 9-metersbåt och en 12-metersbåt. Ett ledord i bygget har varit att båtarna ska vara lätta. Lätta att köra, lätta att manövrera, lätta att jobba i och det ska även vara lätta båtar. På så sätt kan vi öka medelfarten, minska insatstiderna och spara bränsle. Båtarna kommer även förberedda för hybridlina för att kunna ställa om till eldrift när infrastrukturen tillåter.
K12 en del av nästa generation räddningsbåtar
Sjöräddaren i fokus
Räddningsbåtarna kommer att vara utrustade med mer teknik, men den ska vara enklare att förstå och ska underlätta för den frivillige sjöräddaren.
De välutrustade räddningsbåtarna är välkomna tillskott till flottan som gör det enklare för de frivilliga sjöräddarna att göra det de gör bäst – att rädda liv till sjöss.
K9
K12 – först i sjön
Projektnamnet är ”K” och den första båten i serien, K12, kommer i sjön kring årsskiftet 2023/2024. Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation av räddningsbåtar, förklarar här nyheterna och filosofin bakom de nya klasserna.
K12 en del av nästa generation räddningsbåtar
Frivilliga sjöräddare i centrum
”Vi har hållit på med utvecklingen i nästan två och ett halvt år nu. Vi har haft som mantra att sätta den frivillige sjöräddaren i fokus för utvecklingen av båten. Det handlar om allt från arbetsmiljö till mängden system, placering av utrustning ombord och att båten ska vara enkel att framföra. Vår tanke har varit att det ska kännas som att sätta sig i en modern bil. Anledningen är att det i dag är ett stort steg att gå från att arbeta på vår åttametersbåt i Gunnel Larson-klassen till Victoriaklassen. Komplexiteten ökar mycket, och det är det glappet vi vill täppa till. Ytterst handlar det om att det blir enklare att rekrytera frivilliga som kan bemanna våra båtar.”
En lätt båt
”Victoria-klassen är byggd i glasfiberkomposit. Nu går vi över till att bygga helt i kolfiber, vilket sparar mycket vikt. Vi får samma styrka i skrovet, men kan göra laminatet tunnare. Det kommer i slutändan skilja mer än fyra ton på de båda klasserna. K12 kommer väga cirka 8,7 ton, Victoria väger cirka 13 ton.”
3. Lång vattenlinje – snabb och smidig genom vattnet
”Birger Kullman är designern bakom K12 och han har ritat en extremt lång vattenlinje. Det ökar farten i vattnet och minskar bränsleförbrukningen. Linjen är framför allt förlängd i aktern, där vattenjetarna är placerade en bit in under båten och vattenlinjen fortsätter hela vägen bak.”
Miljö skapad för många timmar till sjöss
”Ergonomin är superviktig när du ska ta dig igenom många timmar på ett uppdrag. Därför har vi jobbat med en referensgrupp av frivilliga och byggt modeller för att testa och väga idéer. Det handlar bland annat om hur du sitter i stolen och vad du kan nå från den positionen. Vid förarplatsen får vi nu också en tredje stol, där någon som utbildar eller utbildas kan sitta under gång och hänga med i allt som händer.”
Moderna system, enkla att förstå
”Att integrera system i en modern båt handlar mycket om att det ska vara enkelt att göra rätt. Det blir mer teknik, men den ska vara enklare att förstå och ska underlätta för den frivillige sjöräddaren. Ett exempel är att vi nu har larm som läses upp i högtalare och även presenteras i klartext om något är fel, som att bottenventilen till sjövattenkylsystemet inte är stängd eller att det är brand i motorrummet.”
Hållbar förbrukning anpassad för framtiden
”Med ett lättare skrov kan vi minska både motorvolym och bränsleförbrukning. Nu är båten utrustad med dieselmotorer, men vi vet att vi klarar att lasta båten med ett ton till utan att försämra stabiliteten. Det är en förutsättning för att kunna installera en drivlina med batterier eller vätgas i framtiden.”