Karibisk ö totalförstörd i orkanen Beryl.
Orkanen Beryl slog sönder det mesta på ön Carriacou norr om Grenada. Hittills har orkanen, som nu har passerat Jamaica skördat nio liv, enligt CNN. Inga svenskar så vitt vi vet nu.
Orkanen Beryl slog sönder det mesta på ön Carriacou norr om Grenada. Hittills har orkanen, som nu har passerat Jamaica skördat nio liv, enligt CNN. Inga svenskar så vitt vi vet nu.
Om du planerar att segla ARC eller World ARC och är intresserad av hjälp med att välja båt eller utrustning för en oceansegling, så är du varmt välkommen till Blue Water öppna dag på Bullandö Marina utanför Stockholm.
Den 8 april fick en Arcona 460, IdaLina, problem med rodret. Två timmar senare sjönk hon mitt på Stilla havet.
Besättningen, Ingmar och Tina Bååth Ravudd, räddades av närmaste segelbåt, svenska Pacific Wind. De har nu flyttat ombord på HR 62 Yaghan och fortsätter segla några månader i Franska Polynesien.
Jag går ombord på Celeste mellan trasiga bryggor i Marian Marlon. På statligt styrda Kuba heter alla marinor Marlin, utom marina Hemmingway i Havanna.
Vi seglar utmed vackra sydkusten, utan den vanliga trängseln i vikarna i Karibien.
Den svenske seglaren Magnus Reslow har identifierats avliden, enligt den Columbianska tidningen El Universal.
Anders Eriksson seglade hela varvet runt jorden utan att gå iland. Nu finns berättelsen i Sittbrunnens bokhandel, tillsammans med några andra segegelnördiga böcker från förlaget Båtdokgruppen.
Så här ser nya numret av Oceanseglingsklubbens tidning ut. Redaktör är undertecknad och redaktionen befinner sig runt hela jorden.
Min tredje Atlantöverfart med ARC, Atlantic Rally for cruisers är nära. Starten går på söndag.
Förtöjd vid ett kokospalm på stranden i fiskebyn Lambeau, på Tobagos lovartskust, ligger en segelbåt som förmodligen aldrig kommer att segla igen.
Båten, som heter Vagant, har legat där i fem år och lagt sig tillrätta i sanden, övervakad av fiskare som en morgon hittade fartyget på revet, utan någon ombord.
Dagar senare skulle byn få reda på ödet för människorna ombord – ett äldre polskt par som hade gett sig av från Kanarieöarna på andra sidan Atlanten den 2 november 2017.
Att få klarhet i vad som gäller om man blir sjuk på långsegling är inte det enklaste. Om man googlar runt på de inblandade myndigheternas sidor blir man inte värst mycket klokare. Långseglare finns liksom inte i den världen.
Innan jag startade min jordenruntsegling fick jag lite förvirrande besked om att jag blev utskriven ur Försäkringskassan för att jag skulle vara borta länge. Jag tog därför en sjukförsäkring som täckte akutsjukvård och eventuell hemtransport.
I Europa, eller mer specifikt, EU/EES, Schweiz och Storbritannien, gäller det Blå EU-kortet om man blir sjuk och behöver vård där man är. Det betyder att man har rätt till är nödvändig vård och tandvård, alltså sådan vård som inte kan vänta tills man kommer tillbaka till Sverige.
Det började när jag seglade Volvo Ocean Race 2011 på Sailonline.org. Var sjätte timma kom det en ny väderprognos som man seglade virituellt på. Då måste man vara med och göra en ny routing, som ofta gick helt andra kurser än raka vägen. Det kändes revolutionerande att det ofta gick fortare att ta en omväg.
Nu har jag seglat jorden runt och använt olika weather routing-program över oceanerna IRL, själv eller med hjälp av navigatörer hemma. Den stora skillnaden är att man i programmen bara seglar på prognoser. I verkligheten måste man ta hänsyn till vädret också.
Ibland stöter man på dom. Dom som har en dröm, en ide….en vision. Ingenting verkar kunna stoppa en drömmare som har verktyg, ideèr, kunskap och ambition nog att genomföra sitt projekt.
Jag blir lika glad varje gång. Av människor som Yrvind och Renè. Människor som lever utanför en box.
Renè vill resa runt jorden med en farkost som kan ta honom över både land och hav.
En ny svensk uppfinning, eller kanske snarare en återuppfinning håller på att se världens ljus i Las Palmas på Gran Canaria. Det är vindrodret Hurrivane, byggt för att klara orkaner.
- Jag tog hem en offert på vindrodret Hydrovane och blev störtförbannad, berättar ensamseglaren och ingenjören Håkan Sagerkrans. Det skulle kosta 80 000 kronor med alla tillbehör.
Här hemma i Sverige lägger vi ofta till mot en klippa, med ankaret i aktern. Men i resten av världen ankrar man på svaj, om man inte vill ligga i en marina. Magnus Lindén har seglat där ute och i Boken Bortom Horisonten, delar han med sig av sina långseglingserfarenheter. Som ett smakprov publicerar Sittbrunnen hans ankringstips.
- 5NM från Tanger, ca en timma med motor, så hör jag hur min rattautopilot bara skriker som om den blev tvingad åt fel håll. Jag kastar mig upp för att lossa spärren på den och börja styra för hand. Hinner tänka det måste ha varit ett fisknät, gör några rörelser med ratten för att känna om det var något runt rodret. Då hugger det tag i hårt i ratten så jag nästan tappar greppet, då ser jag fenan och hinner tänka fan det är inte sant, stänger av motorn och rusar ner för att stänga av all ström.
Det berättar Henrik Ericsson (47) som just mötte späckhuggarna i Gibraltar sund. De förstörde rodret och anföll S-drevet. Nu vet han inte om han ska kunna ta sig till Kanarieöarna med sin Boström 31, SV Cordelia. Försäkringsbolaget vill inte vara med i Afrika.
För er som redan är i Västindien och tänker segla hem i vår, har vi eskadern Original Viking Rally, Return home from Paradise, som lämnar Sint Maarten (EU) vid fördelaktiga väder prognoser vid 15 april eller senare! Vägen går över Horta, Azorerna och sedan vidare mot Europa/Sverige/Medelhavet.
Det är främst ett socialt evenemang som jag, Niklas Krantz, båtjournalist och nybliven jordenruntseglare är eskadervärd för! Det kommer också bli tracking, varningar för extremväder (både stiltje och kuling) och stöttning av en grupp med olika färdigheter och kunskaper.
Redan 1 april börjar uppsamlingseskader på Carriacou (Grenada) för de som befinner sig där, sedan rör man sig norrut och det går fint att ansluta!
De har redan tagit sig över Atlanten i sin vega Astrid. Men det räcker inte för de här åkersbergagrabbarna; de ska hela vägen runt. Stormar på Medelhavet och några gungiga veckor på Atlanten avskräcker inte dem. Nu har de båten full med kompisar för att göra Västindien innan det bär av vidare över haven på andra sidan.
Följ deras fortsatta äventyr i Facebookgruppen Astrid på vift.
{jumi [jumi/arc17.html]}
Över 200 båtar ger sig snart ut på Atlanten i 2017 års Atlantic Rally for Cruisers, ARC:en. De startar från Las Palmas, där jag träffade några v dem på bryggorna. Sveriges meste havskappseglare Micke Ryking tänker vinna, men de flesta seglar för att njuta av överfarten.
Och sen finns det ju några som helt avstår från spektaklet....
Linda Lindenau har nu bestämt sig för att segla vidare med sina kvinnliga besättningar. I stället för Patagonien blev det Söderhavet och nu siktar hon på att fortsätta med deltagare i projektet "Ta rodret kvinna".
– Det är härligt att kunna ge människor möjligheten att få genomföra sin dröm om långsegling. För det mesta är det den ena parten som både har viljan och kunskapen att göra verklighet av den. Oftast är det kvinnan som saknar självförtroendet men har lusten.
{jumi [jumi/langre.html]}
Än så länge ligger Långseglarväder här som en snabbrepris. Snart kommer alla föredragen hit via SXK:s Youtubekanal.
- Det är fel att Atlantic Rally for Cruisers är världens dyraste t-shirt, sa Micke Westin när jag träffade honom i Las Palmas i höstas. Den kostar extra, utöver de 20-30 000 kronor det kostar att segla med ARC:en över Atlanten.
Han utvecklade det i en krönika i FB-gruppen Svenska Långseglare. Se nedan.
- Men vi kan väl starta ett eget rally om du också ska segla över, sa han.
Sagt och gjort. Nu har vi dragit igång Viking Explorers, som kastar loss mot Västindien när passadvindarna har stabiliserats och julhelgerna avklarade inom charterprisavstånd från släkten, den 7 januari 2018. Tre båtar är redan anmälda, av de tio som är lagom och tjugo vi tycker är max.
Medan besättningen firade som totalt 15:e båt över mållinjen I ARC på St Lucia började Swan 76:an Pauline af Skanör brinna. Troligen orsakades branden av ett elfel.
En besättningsman kvar i akterkabinen vid 22:30 kände röklukten och lyckades slå larm och hämta resten av besättningen som med hjälp av båtens tio brandsläckare och en sju åtta från grannbåtarna lyckades få stopp tillfällligt på branden. Men sen blossade det upp igen.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.