Bland kölkorvar och bilpontoner
Mest nya motorbåtar, segelbåtarna var det ganska glest mellan. En ny First 30 såg lite spännande ut, men en trång och opraktisk ruffinredning avskräckte, och smäckiga fotstöd i sittbrunnen kändes som en varningssignal.
En liten pigg och billig polack, Maxus, stack ut, intill snackisen Minifolkan. Men det var väl båtarna som inte var där som dominerade, Elan 350 som blev årets båt tidigare på mässan i Dusseldorf och tappade masten på en provsegling i höstas, och Pelle Petterssons kommande Maxi 11 från Najadvarvet.
Vårmässorna är ju inte de stora båtnyheternas Mecka, men marknaden med alla superpolishprodukter, knivar, sågar, kölkorvar och ledlampor. Här kan man fynda tillbehör och kläder, prylar och tampar.
En ny pryl är preventergajen Easygybe, som satt på Gunnar Selhedens hyrbåt. Han tyckte den var så bra att han kontaktade uppfinnarna för att köpa en egen och kom med i testprogammet. Nu stod han på mässan och demonstrerade apparaten som man hänger i bommen för att stoppa slänggipparna. Den fungerar ungefär som ett säkerhetsbälte och släpper bara över bommen långsamt.
Jag gillar också Garmins nyhet i årets upplaga av Bluechartkorten: Hydrographicas naturhamnar finns inlagda med beskrivingar. Dock var det lite krångligt att hitta dem i menyn, eftersom de döljer sig under rubriken Slipar och varv. En bugg i programmeringen som de påstår att de ska åtgärda.
En underlig företeelse på Göteborgsmässan var sponsringen av bilföretaget Volkswagen. För att motivera sin närvaro hade de byggt en bilponton, så att man ska kunna ta bilen på släp efter båten ut i skärgården. Som tur var var det bara en prototyp. Man får hoppas att den aldrig kommer i produktion.
Finaste båtarna tyckte jag var två nybyggda jullar, en Rånäsjulle i plast med träinredning och en bohusjulle i ek. För längst in gömde sig de klassiska träbåtarna i en hall för sig själva. Den skönheten lyfte hela mässan.