Nygammal hamnguide
Nu kommer en uppdatering av den mest kompletta hamnguiden. En tryckt tegelsten att ta med ombord söder om Stockholm.
Nu kommer en uppdatering av den mest kompletta hamnguiden. En tryckt tegelsten att ta med ombord söder om Stockholm.
Sjöfartsverket tar nu initiativ till att mäta djupet i utvalda områden där många fritidsbåtar rör sig. Satsningen är möjlig tack vare intäkter av verkets försäljning av sjökort till båtlivet och välkomnas av båtlivsorganisationerna som ser ett stort behov av uppdaterade sjökort för grunda vatten.
Sjöfartsverket ansvarar för sjömätning av de statliga farlederna och det vatten som handelsfartygen använder. Verket gör nu en särskild satsning på att mäta i vissa skärgårdsområden där det finns rapporter om att uppdateringar behöver göras i sjökorten. Prioriteringen har skett utifrån underlag som båtlivsorganisationerna överlämnat till Sjöfartsverket.
- Det är väldigt glädjande att vi kan sätta igång den här efterlängtade satsningen som kommer höja sjösäkerheten. Med hjälp av information från de som använder sjökorten kommer vi att genomföra punktinsatser och prioritera de områden som har störst behov, säger Magnus Hovberg, produktionschef.
- Det är positivt att vår dialog med Sjöfartsverket nu ger konkreta resultat som förbättrar sjösäkerheten. Redan till nästa sommar kommer några områden, där våra medlemmar har upplevt brister, kunna bli uppdaterade, exempelvis i Stockholms skärgård, säger Fredrik Norén, generalsekreterare i Svenska Kryssarklubben.
Sjökortens information om hur djupt det är i skärgårdsområden är ålderstigen. I många fall är det handlodsmätningar utförda i slutet av 1800-talet som utgör informationen. I dag är cirka 80 procent av de svenska statliga vattnen mätta med moderna metoder, men i vatten grundare än tio meter så är det enbart ett fåtal procent som har blivit sjömätta i modern tid. Det finns därför ett stort behov att förbättra djupinformationen i grunda områden.
Att genomföra en total sjömätning av grunda vatten är ett enormt arbete. Därför har Sjöfartsverket tillsammans med andra myndigheter lämnat in en hemställan om en komplett sjömätning av grunda vatten till regeringen för att få till en långsiktig finansiering.
- Bättre kunskap om våra grunda vatten är viktigt ur säkerhets- och miljöperspektiv. Våra medlemmar ser gärna att det i närtid sker en rejäl satsning och tas ett helhetsgrepp i syfte att producera och tillgängliggöra djupinformation över grunda vatten, säger Olof Granander, förbundsordförande Svenska seglarförbundet.
Det blir nya slussar i Trollhättan, norr om de nuvarande. Trafik- och Sjöfartsverket har bestämt sig.
M/S Häftig, eller Baljan som passbåten kallas, trafikerar sträckan Sandhamn - Lökholmen - Telegrafholmen dagligen under hela sommaren. Nu har Baljan fått en rejäl uppdatering i form av elektriska motorer, ett första steg i KSSS verksamhet för att minska verksamhetens CO2 utsläpp och därmed klimatavtryck.
Nu går ramsöborna till storms mot Västtrafik som som de anser i smyg försöker lägga ner kollektivtrafiken till ön längst ut i havsbandet. Den 23.9 demonstrerade 25 ramsöbor på Koster i samband med Koster Swimrun, och på internet har de startat en namninsamling som nu har över 1 500 bunderskrifter.
Ur Allegronytt:
Läs om hur kaninen Skorpans begravningsplats blev ett militärt sjömärke i Sjöfartsverkets värld. Den här artikeln har skrivits av Lasse Granath och Jesper Sannel på Hydrographica, ett företag som sjömäter skärgården för fritidsbåtar. Sittbrunnen har tidigare berättat om hur Sjöfartsverket försämrar de nya sjökorten och stoppar Hydrographicas nya sjökort. Med tillstånd från Allegroklubben och författarna publicerar Sittbrunnen nu hela artikeln.
När allt fler nu kritiserar Sjöfartsverket för att de ger ut nya sjökort med betydligt sämre sjökortsdata, så tjänar samma verk pengar på kritiken.
Svenska Kryssarklubbens tidning På Kryss har betalat ett par tusen kronor och Skärgården har fått en räkning på 1 545 kronor plus moms. Allegroklubbens tidning har stoppats i avvaktan på publiceringstillstånd från Sjöfartsverket.
På sin hemsida talar Sjöfartsverket om att det kostar att avbilda deras sjökort. Men de nämner inte paragraf 22, citaträtten.
Dessa båda 50-sidiga A3-kort över ytterskärgården kan Hydrographica för närvarande inte publicera på grund av Sjöfartsverkets utdragna tillståndshantering.
Nu stoppar Sjöfartsverket Hydrographicas specialmätta båtsportkort för Stockholms yttre norra skärgård. Samtidigt ger samma verk ut nya båtsportkort med nya falska grund och felaktiga djupsiffror. Konkurrensverket har börjat titta på frågan och träffade i dag represententer för Hydrographica, men har ännu inte öppnat något formellt ärende.
- Förr tipsade vi Sjöfartsverket om en massa grund som de inte hade hittat, säger Lars Granath på Hydrographica när jag ringer upp för att höra vad han tycker om korten som Beppe Backlund och Jonas Ekblad har dissat.
- Men nu lägger de in falska grund i de nya sjökorten.
Samarbetet mellan den statliga myndigheten och fritidsbåtuppstickaren vad gäller sjökort tycks ha sjunkit till noll.
Nu börjar allt fler engagera sig mot Sjöfartsverkets nya sjökort, där massor av ankarvikar i skärgården plötsligt har grundat upp i mörkblått, mindre än 3 meter djupt. Trots att de fortfarande är seglingsbara. Så här skriver Beppe Backlund i en inlaga:
I en tidigare skrivelse till Sjöfartsverket gjorde jag en "orosanmälan" över vad som hänt och håller på att hända med våra sjökort över skärgårdarna. I en artikel i På Kryss (novembernumret 2021) visade journalisten Jonas Ekblad några exempel på områden i skärgården, som med de nya korten som sjöfartsverket håller på att ta fram, plötsligt blir oåtkomliga. Jag ställde några frågor angående detta till sjöfartsverket och fick svar. Sjöfartsverkets handläggare rundade skickligt mina frågor och lämnade mig i ett ännu större bryderi. Jag anmodades att komma med exempel på områden där jag tycker att det blir en försämring med de nya korten.
Jag har navigerat med GPS från 1999 och med digitala sjökort något år senare. Till en början med en laptop med Windows men senare med en Android-surfplatta. Hela tiden har jag använt sjökort från både Sjöfartsverket och Hydrographica (Lasse Granath) i det så kallade BSB-formatet. Jag har använt navigationsprogrammet Ozi Explorer respektive Ozi för Android och alltid känt mig trygg med denna kombination. Andra har använt Fugawi med lika stor behållning. Nu tycks den tiden vara förbi.
Hydrographicas sjökort är inte längre tillgängliga som BSB-filer och Solteknik kan inte längre sälja uppdaterade kort från Sjöfartsverket i BSB-format. Hur är detta möjligt? Hydrographica har ju i år presenterat flera helt nya sjökort för exempelvis Stockholms mellanskärgård. Men dessa finns ännu bara på papper!
Årets nyhet från Hydrographica är detaljerade sjökort utmed hela Sörmland, från Trosa och neråt. Dessutom finns det nya kortet som ett sömlöst elektroniskt sjökort från Solteknik.
Docksurf är en ny tjänst som erbjuder gäster och semesterfirare, som söker tillfälliga boenden, nya möjligheter till fantastiska upplevelser i våra insjöar, kanaler och skärgårdar.
Redan nu kan du strunta i hotell och boka övernattning i en båt istället.
Ofta kan det vara svårt att hitta hotell eller vandrarhem under större evenemang och populära semestertider, framför allt i större städer. Samtidigt finns det massor med tomma fritidsbåtar i attraktiva lägen som kan erbjuda en unik och bekväm övernattning. Och man behöver inte ha sjövana, vara seglare eller ha förarbevis. Båtarna ska inte lämna bryggan. De är bara till för övernattning.
Bakom tjänsten Docksurf står företaget Dockspot som är den ledande aktören i norra Europa när det gäller förbokning i gästhamnar och marinor. Cirka 80 hamnar i sju länder använder bokningstjänsten dockspot.com.
Via en toppmodern marknadsplats erbjuds nu båtägare att på ett enkelt sätt tjäna en slant på sitt båtägande. Samtidigt erbjuds turister och tillfälliga besökare, som normalt väljer andra boendeformer, upplevelsen att bo i båt. Redan nu kan man boka sina nätter eller lägga upp sin båt som bokningsbar på www.docksurf.com.
I en stor enkät bland båtägare 2016 svarade cirka 40 procent att de kunde tänka sig att hyra ut sin båt när den ligger still i hamnen. 62 procent av dessa kunde också tänka sig att flytta båten till en mer attraktiv hamn för att lättare få den uthyrd. Fördelningen mellan motor- och segelbåt var lika. 46 procent av båtarna ligger på ostkusten och 40 procent på västkusten. Snittbåten i undersökningen var 10,55 m lång och båtägarna skulle i snitt vilja ha 1000 kr per dygn. I en båt med fyra kojplatser blir det 250 kr per person och övernattning.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.