Det fria navigationsprogrammet OpenCPN föddes ombord på Dyad, en motorkatamaran i aluminium. Dave Register levde ombord och gick hemifrån Kanada runt USA i The Great Loop.

De levde ombord och tillbringade vintrarna i Bahamas och somrarna runt Newfoundland och Nova Scotia. Några timmar varje kväll jobbade de med programmering.

deOmbord på katamaranen Dyad föddes OpenCPN.

463dbe68 280d 4408 8249 28ac118512352018 fick Dave Register Ocean Cruising Clubs pris "OCC Award" för OpenCPN.Från början var det bara ett program han skrev för att kunna navigera själv, eftersom han inte gillade de kommersiella varianterna av PC-program. Och så småningom började tanken på att lägga ut det som Open Source, för alla att ta del av gratis. 2008 lanserades programmet, som numera finns för Windows, MacOS, Linux och Android.

Så småningom anslöt fler och fler programmerare som hjälpte till med både grundprogrammering och utveckling av nya plugins. De är uppe i över 45 olika tilläggsfunktioner nu. Numera är de ett team på 26 kodare som jobbar med vidareutvecklingen, plus en rad mer eller mindre aktiva användare och utbildare.

 hakanHåkan Svensson i sin Najad 34 Momo längsmed en klippa vid Söskär i Bohuslän. Foto: Emma Fernlöf

Själv träffade jag en av de 26, Håkan Svensson, i marinan i Carrickfergus på Nordirland för några år sedan. Han höll då på att utveckla en modul för att kunna koppla in en extern radar i OpenCPN.

- Jag pysslar mycket med att testa nyheter och ändringar på Windows, berättar han nu. Det mesta av utvecklingen sker ju på Linux. Eftersom huvuddelen av användarna kör Windows så försöker jag "hålla ställningarna" där. Det händer också att jag bidrar med enkel kod där jag, som inte är programmerare, kan bidra. Mest att återanvända vad som redan finns till fler funktioner.

Programmet finns nu med ett tjugotal olika språk, även svenska, och några tiotusentals användare. Ett stort Open-CPN-forum finns på Cruisers Forum på nätet, där användarna kan få kontakt med utvecklarna för att få hjälp eller buggar fixade.

CPN står för Chart Navigation Plotter, och programmet får datorn att agera som en plotter. Man tankar in sjökort och kopplar in GPS via USB eller WiFi. Det finns också kopplingar för att få in data från båtens NMEA-system, 183 eller 2000.

vbordNavigationsbordet på Hafsorkestern, på väg från Sint Maarten till Azorerna. Jag har tankat hem gribfiler via IridiumGo och lagt ut kursförslag från weather routing-pluginen.

Själv har jag en Trueheading-AIS med WiFi, så om jag väljer det trådlösa nätverket på PC-n så tar OpenCPN in både min position och omgivande båtars AIS-position.

När det gäller sjökort kan programmet hantera en rad olika format. Både inskannade sjökort i BSB-format och modernare vektorbaserade kort. I USA och en del andra områden är sådana gratis, men på många håll i världen kostar de pengar och är krypterade. För att lösa det problemet har communityn startat en egen sjökortshandel – O-charts.

Tanken är att tillhandahålla billiga sjökort för användarna. Därför förhandlar man med rättighetsinnehavarna, oftast de lokala sjöfartsverken för att få ett bra pris. Sverige kostar då ungefär 500 kronor, med uppdateringar under ett år. Kortet kan användas i fortsättningen, men uppdateras då inte och kan inte installeras på någon ny enhet.

Tyvärr betyder det att Hydrographicas specialare, som finns i de flesta, dyrare, plottersjökort, inte är tillgängligt. Men det kanske kommer.

Ska man segla ut på oceanerna kan det dock bli dyrt att ladda ner alla olika lokala kort. Då finns det en gammal version av C-Map, som då ägdes av Jeppesen, numera av Navico. CM93 v2, delas av långseglare på USB-stickor i hamnar världen över.

- De hade dålig kryptering och kunde lätt hackas upp, förklarar Håkan. Inte ens Jeppeson eller dess arvtagare ser numera illa på OpenCPN för att de kan användas där.

CM93_v3 och senare har en helt annan kryptering och går, som sig bör, inte att läsa i OpenCPN utan nyckel. Det finns bättre och billigare kort via o-charts.

CM93 v2  är dock gamla kort, från 2014, och inte alltid heltäckande eller korrekta. Själv märkte jag det när jag närmade mig Papua Nya Guinea från Stilla havet. Strax innan land tog kortet slut. Då hade jag inte heller lyckats ladda hem det nya området på nya C-Map till min B&G-plotter, eftersom det var så uselt internet på Kiribati som jag seglade ut från..

Så jag fick hålla tummarna och öppna ögon in till hamnen i Kavieng där det fanns en hamnspecial i CM93. Jag fick inte riktigt ihop det, men ankrade nära den enda segelbåten utanför staden där jag skulle klarera in. När jag senare kontrollerade upptäckte jag att hamnspecialen låg ungefär 900 meter fel i förhållande till verkligheten.

CM93 är dock utmärkta som översiktskort och jag brukar sitta vid navigationsbordet och planera mina rutter i OpenCPN. Man kan till och med föra över rutterna till plottern via gpx-filer som man via micro-SD-kort kan föra över till B&G-plottern. Fast oftast är det onödigt, det viktiga är att kunna beräkna avstånd och tid, kanske till och med väder (se nedan).

Det finns dock en tredje möjlighet att få korrekta kort, dock utan djupangivelser. Det är något som kallas mBtiles, tidigare KAP-filer.

- För Stilla havet och andra "spektakulära" ställen har man nog god hjälp av mBTiles, raster, från olika satellitebilder, förklarar Håkan. Exempelvis via ChartLocker eller att man gör själv med Sat2Chart.

Sat2Chart är också en fri programvara (hette tidigare GE2KAP) som man laddar ner och där man själv kan göra sina sjökort. På Maldiverna fick jag såna KAP-filer med alla laguner av en grannbåt.

Fördelen är att man på de här rasterkorten kan se hur det ser ut i verkligheten med rev och korallhuvuden. Så innan man bestämmer sig vilken väg man ska ta är det bra att kolla rutten mot satellitkort, om man befinner sig i dåligt sjömätta vatten.

boraboraBora Bora i satellitversion i OpenCPN.

Det finns också andra mycket användbara funktioner i den här programvaran. Den jag tycker allra bäst om har jag hittills inte sett i någon kommersiell plotter för fritidsbåtar. Det är den grafiska visningen av CPA (closest point of aproach). Där ser man enkelt om man kommer att gå för eller akter om en mötande båt, och kan avgöra vad man behöver göra för att utöka marginalerna.

När vi gick norrut i Engelska kanalen med fullt av korsande båtar utanför hamnarna, satt jag vid navbordet och kollade alla fartyg på väg in och ut i mörkret, medan Lillemor passade autopiloten och vaktade mörkret och alla de vita, gröna och röda ljusen från sittbrunnen.

danmarkUtanför Falsterbo mötte vi ett fraktfartyg. På OpenCPN kunde man tydligt se att när vi var närmast varandra skulle hon gå klart före oss. Men strax innan hade jag konstaterat att vi skulle gå precis framför nosen på henne, och valde att väja, för att sen gira tillbaks i 90 graders kurs över trafiksepareringszonen.

Programmet är också mycket användbart för att hålla reda på tidvatten och vindar. Så kallade gribfiler kan man ladda hem via kortvågsradio, satellittelefon eller Starlink. När man tar in dem i OpenCPN visar de ett rutnät med vindpilar över det område man valt. Man kan stega sig fram i tiden och se hur det kommer att blåsa nästa dag, och räkna ut vart kan ha kommit då, och vad det blåser där då.

En ännu mer avancerad plugin är WR (weather routing). När man matar in gribfilerna i den ger den förslag på hur man ska segla för att utnyttja vinden bäst. Jag prövade den 2020 på Indiska oceanen. Då hade den lite problem med de så kallade polardiagrammen, där man ska fylla i den egna båtens egenskaper i alla vindriktningar och styrkor. Men de har jobbat vidare med den så jag tror den är bättre nu. Kanske någon som har provat den senare kan kommentera nedan.

Jag använder OpenCPN som ett komplement och backup till min plotter. Andra skaffar vädertåliga skärmar med touchscreen ute i sittbrunnen. Men då blir det plötsligt nästan lika dyrt som en plotter, om än roligare. För det är en riktigt kul programvara.

Niklas Krantz

Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Med floran i båten

Med floran i båten

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Sittbrunnen på Facebook

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line