Flera bottenfärger försvinner från marknaden i Sverige. Efter 6 maj kan man inte köpa VC 17 och efter sommaren försvinner Jotuns bottenfärger.

- Det är EU:s nya godkännandeprocess som ställer till det, berättar Catharina Frisell på Akzo Nobel. Det är den som satt stopp för VC 17m och den kommer att bli förbjuden i hela EU. Detta är naturligtvis mycket tråkigt, eftersom det sedan väldigt många år tillbaka är en mycket populär bottenfärg med sina unika tunnfilmsegenskaper. I de flesta länder i EU ersätts VC 17m av "syskonprodukten" VC Offshore. Denna har dock inget svenskt godkännande.

Fram till efter sommaren får man dock måla sista gången med VC 17. Men trots att AkzoNobel/International distribuerat många burkar tycks det mesta vara slutsålt. Jag hittar bara en burk, hos Jula i Skellefteå!

Även Jotun drar tillbaka sina tillstånd från Kemikalieinspektionen, men det är för att de inte längre tycker det lönar sig att sälja båtbottenfärger.

Det råder just nu stor osäkerhet om vad som ska hända med antifoulingfärgerna sen processen har startat enligt EU:s biociddirektiv. Så länge de nya ansökningarna inte har behandlats så får färger säljas enligt gamla beslut. Men så fort nya ansökningar, som den för VC 17 som behandlades av finska myndigheter, blir klara, kan fler giftiga bottenfärger komma att stoppas.

- Hur det blir framöver med kopparbaserade bottenfärger vet vi ännu inte, förklarar Catarina Frisell. I väntan på EU's beslut förlängs de nationella godkännandena från Kemikalieinspektionen, ofta med något år i taget.

Några som däremot är positivt inställda är Coppercoat, som tillverkar epoxybaserad kopparfärg. De bekräftar att de hoppas på ett EU-godkännande 2026, varefter de skulle kunna få tillstånd i Sverige av Kemikalieinspektionen. Men det kan också ta några år till, allt inom EU verkar bli försenat.

fisktvatt

I Östersjön är det nu fler och fler som går över till att skrapa rent, epoxymåla och sen köra båten i en bottentvätt några gånger under sommaren. Det är dock två problem: Vissa båtar får beväxning på ställen dit borstarna inte når, bakom kölen eller på kölen om den har en bulb (man kan handskrapa med en Scrubbis, om man vet var). Kölar mer än 2 meter brukar inte heller komma in i bottentvättarna.

På västkusten har bottentvättarna inte slagit igenom, troligen för att det krävs tätare tvättningar, typ 3-4 veckors intervall, för att det ska fungera.

En giftfri bottenfärg som många har prisat, även för långsegling, är Hempels SilicOne, en gummiartad färg där beväxningen inte får fäste. Än vet vi dock inte vad som händer på lång sikt. Jag provade en liknande färg, som delvis släppte när jag skrapade bort havstulpaner och sen var hopplös att få bort. Att bättra gummifärgen var inget alternativ, det blev för ojämnt. Men den här färgen verkar ha bättre egenskaper. Livslängden på skrovet anges till 2 år. Vad som händer sen ska bli intressant att få veta.

Välkommen med egna erfarenheter av nya och gamla bottenfärger under Kommentarer.

Niklas Krantz

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

Med floran i båten

Med floran i båten

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line