Varning för silikonfärgen på segelbåt.
Hempels rekommenderar Silic One till långsamtgående båtar, trots uppenbara brister i färgens förmåga att hålla botten ren.
Hempels rekommenderar Silic One till långsamtgående båtar, trots uppenbara brister i färgens förmåga att hålla botten ren.
Flera bottenfärger försvinner från marknaden i Sverige. Efter 6 maj kan man inte köpa VC 17 och efter sommaren försvinner Jotuns bottenfärger.
Segling är miljövänligt, utom när man hissar järngenuan. Men nu kommer det allt mer segelbåtar med eldrift. Pontus konverterade sin Grinde.
Båtbranschen är på väg in i en ny era med fler och fler batteridrivna fritidsbåtar och yrkesfartyg.
Göteborg har flera eldrivna passagerarbåtar i älvtrafiken och Stockholm satsar på eldrivna bärplansbåtar för passagerare. Dessa energisnåla, flexibla och mindre båtar kan helt ändra hur trafik i skärgården kan göras.
Även på fritidssidan händer mycket med flera märken som satsar stort och fler och fler som behöver byta motor går över till eldrift i ex äldre segelbåtar och snipor.
Detta ställer nya krav på de som driver dessa båtar och inte minst varv etc. som skall serva dem. Vi har många väldigt duktiga båtmekaniker runt om i landet, men ny kunskap krävs för att på ett säkert och bra sätt serva eldrivna båtar. Här det plötsligt hög spänning upp till XX volt och starka strömmar.
Tillsammans med branschen har därför Sjösportskolan tagit fram en ny ettårig yrkeshögskoleutbildning som heter Marintekniker miljöoptimering. Utbildningen startar i augusti men ansökningsmöjligheten har redan öppnats. Den är delvis på distans för att kunna ha studerande från hela landet. Ett antal tillfällen är dock nödvändiga att vara på plats för att handgripligen laborera med elkopplingar och komponenter ur elsystemen.
Sjösportskolan har fått väldigt bra uppbackning av branschen och drygt 20, både stora och små företag har skriv på avsiktsförklaringar hos YH myndigheten.
Mats Eriksson VD på Sweboat säger att ”Alla som nu börjar serieproducera och sälja elbåtar inser att de är helt beroende av att det utbildas tekniker som kan serva dem och sköta om dem. Här ligger Sjösportskolan i framkant som tagit fram denna nya utbildning.”
Så om du har tillräckligt goda kunskaper i svenska språket, för att klara litteraturen som främst är på svenska, är minst 18 år och har ett stort intresse för båtar, miljö och ny teknik – sök Sjösportskolans Marintekniker miljöoptimering! Utbildningen är statligt finansierad och ger rätt till studiemedel via CSN.
Sjösportskolans VD Karl Nordström är väldigt tacksam, ”Det är otroligt vilken support och engagemang vi får i denna satsning. Många bolag är ännu i sin linda och drivs av entusiaster som viker all sin tid åt att ta fram miljövänliga båtar och trots att intäkterna inte kommit ännu stöttar de ändå oss för att branschen skall kunna få rätt kompetens.”
Dessa samarbeten är även basen för att ordna bra praktikplatser för de studerande. LIA-perioden (Lärande i arbete, praktik) är förlagd i slutet av utbildningen och öppnar ofta dörren för kommande anställning. Efter en yh-utbildning får i snitt drygt 90 % av de studerande arbete i ”rätt” bransch, vilket är en otroligt fin siffra.
Sjösportskolan har drygt 55 års erfarenhet av utbildningar till sjöss. Det hela tog sin början i Långedrag 1967 med den tremastade skonaren Westkust som blev starten för Sjösportskolan. Sedan dess har tiotusentals båtintresserade gått våra uppskattade utbildningar för att få ännu mer glädje av livet till sjöss.
Vi erbjuder ett stort utbud av moderna kurser från kust till kust. Både praktiska och teoretiska utbildningar för fritid- och yrkesfolk. Sjösportskolan har ytterligare en marin YH utbildning Skärgårdentreprenör som ger allt man behöver för att lagligt kunna köra båt yrkesmässigt i skärgården.
Sjösportskolan ägs av Nina och Kalle Nordström och utöver dem arbetar sex fastanställda samt många instruktörer och skeppare.
Allt strängare miljökrav på båtklubbar, marinor och båtägare är att vänta i framtiden. Flera kommuner kräver redan idag att alla båtar skall vara fria från giftiga bottenfärger. De miljövänliga alternativ som finns är ofta inte tillräckligt effektiva. Och om man inte målar båtbotten alls så dröjer det inte länge innan båten är full med havstulpaner och påväxt.
En lösning på problemet är att förvara båten på båtlyft. Då finns inte behovet av bottenmålning. Och då båten förvaras ovanför vattnet så undviks all typ av påväxt. Företaget Sunstream Boatlifts Nordic AB har sedan 2004 sålt och installerat bålyftar i hela Norden. De erbjuder bottenstående, bryggmonterade och flytande båtlyftar. De är tysta, snabba och driftsäkra. Designade för att förenkla båtägande året runt.
Genom att alltid använda båtlyften så undviks påväxt helt och hållet. Därför är samtliga produkter enkla att använda och designade med användaren i fokus. Båtlyften guidar smidigt in båten på rätt plats och med en knapptryckning på fjärrkontrollen är båten i luften. Själva båtägandet som sådant blir också enklare med båtlyft. Inga tampar eller fendrar behövs vid tilläggning och båten ligger helt stilla vid ombord- och avstigning.
Att hålla båtbotten helt rent från påväxt och havstulpaner är nästan helt omöjligt om båten förvaras på konventionellt sätt i vattnet en hel säsong. Bara några få havstulpaner på skrov och drev kan göra att båten går långsammare och förbrukar mer bränsle, vilket är negativt för både miljön och plånboken. Plastbåtar tenderar också att dra åt sig vatten. Det kan vara så mycket som 3-5 procent av båtens vikt. Vilket gör att båten går tyngre i sjön och därmed får en ökad bränsleförbrukning som följd. Förutom att undvika påväxt så finns en mängd andra fördelar med båtlyft. Exempelvis kan båten vinterförvaras på lyften och på det sättet undviks dyra varvskostnader.
Mer information om Sunstreams båtlyftar finns på www.sunstreamboatlifts.se
För snart ett år sen genomförde vi på BalticWaters2030 en stor kampanj, Stoppa industrifisket, för att uppmärksamma hur Östersjön töms på sill och strömming, hur över 90 procent av fångsten blir till foder och hur det kustnära fisket slagits ut.
Att ansöka om godkännande för en bottenfärg kostar från 300 000 kronor, plus några miljoner för studier och konsult.
Men Coppercoat har hamnat i ett EU:s moment 22 och tror inte de kan få grönt i Sverige inom 10 år. Trots att de släpper ut mindre koppar än godkända färger.
Efter två jordenruntseglingar har nu de elva båtarna i “Clipper Round the World Race” lyfts och inspekterats undertill. Det ser så bra ut att färgen får sitta kvar ett varv till.
Coppercoat är godkänt i EU och resten av världen, men den svenska Kemikalieinspektionen godkänner inte bottenfärgen, trots att den släpper ut mindre koppar än de godkända färgerna.
Risken att få motorstopp ökar för den som tankar båten med ett dieselbränsle med tillsatt RME. Det är ett problem som Sjöräddningssällskapet påpekar på sin hemsida. Inför säsong lanserar Lantmännen Aspen det första helt fossilfria dieselbränslet som är fritt från RME och som också renar motorn när den är igång.
Rapsmetylester, RME, blandas in i vissa dieselbränslen för att minska mängden fossil råvara. Men med RME i tanken riskerar man att få motorstopp på grund av att bakterier och smuts täpper igen filtret i motorn. Därför uppmanar Sjöräddningssällskapet på sin hemsida båtägare att inte tanka diesel med RME i.
Ett annat problem med RME i dieselbränsle är att det kan leda till att det bildas vatten och alger i en bränsletank som förvaras under vintern.
– Aspen D är det självklara bränslet för alla som vill ha ett klimatvänligt och driftsäkert dieselbränsle till sin båtmotor. Vår nya diesel är fossilfri och förnybar till 100 procent och innehåller vare sig RME eller palmolja, vilket bränslen som marknadsförs med miljöargument kan göra. Det gör att man inte behöver börja båtsäsongen med att tömma bränsletanken och filtret från alger, säger Ulf Karlsson, senior produktspecialist på Aspen.
På sin hemsida beskriver Sjöräddningssällskapet hur bara en räddningsstation, den i Loftahammar norr om Västervik, fick göra 15 utryckningar bara under en sommar för att hjälpa personer som tankat diesel med RME i sina båtmotorer.
– Vi har utvecklat denna nya diesel för att vi bryr oss. Aspen D är till för motorer som måste fungerar varje gång och hela tiden. Dit hör båtmotorn, säger Claes Alin, vd för Lantmännen Aspen.
Med Aspen D undviker man också den effektförlust i motorn som andra dieselbränslen kan orsaka efter en tids användning. Fem procents effektförlust är inte ovanligt.
Råvaran till Aspen D består av restprodukter från skogs- och livsmedelsindustri. Det gör att den är helt fri från palmolja och restprodukter från palmoljetillverkning, PFAD.
Myndigheterna har nu gått ut till båtklubbarna och förbjudit all giftfärg på båtskrov i Mälaren och andra insjöar. Vet inte när samma sak ska gälla Östersjön.
Det är gott och väl. Man har konstaterat att om man upphör att måla giftfärg så försvinner 80% av giftet på en säsong. Det har man gjort mätningar på. DVS 95 % är borta på 2 år. Det är således en mycket bra åtgärd.
21 juni öppnar den här just sjösatta bottentvätten i Söderhamn.
Nu börjar det bli riktigt tätt mellan båtbottentvättarna. För att kunna hänga med kan det vara idé att kolla på kartan på båtmiljö.se. Om man inte har målat båten med giftfärg i år kan man skrapa botten ren med en båtbottenskrapa eller köra båten genom en båtbottentvätt några gånger under sommaren. Det kostar ungefär lika mycket som några burkar giftfärg. Borsttvätt fungerar alldeles utmärkt oavsett om du har en segelbåt eller motorbåt.
https://youtu.be/r9QglYDZHj0
Är tjejerna galna - eller är det världen som är knäpp. Sedna Epic Expedition har fått sitt namn från eskimåernas havsgudinna. För att visa på den globala uppvärmningen och polarisens bortsmältande, har polarforskaren och journalisten Susan R Eaton samlat ett gäng tjejer som somrarna 2017 till 2018 ska snorkla sig igenom Nordvästpassagen.
https://youtu.be/JP-cRqCQRc8
Lider du av klimatångest? Titta inte på den här videon. Saker och ting ser ut att bli mycket värre än vad FN:s klimatpanel förutspår, enligt tidigare chefen för NASA:s klimatforskning James Hansen.
Så här skriver metereolog Martin Hedberg om vad som kan hända om Golfströmmen stoppar upp och Antarktis släpper ut smältande sötvatten runt sydpolen:{SCOpenGraph image=http://www.sittbrunnen.se/images/stories/james.jpg}
Nu börjar båtsäsongen. Här är Naturskyddsföreningens giftfria alternativ. Varje år målas fritidsbåtar med giftig färg. Syftet är att hålla båtbotten fri från havstulpaner, alger och andra djur. Nu gör också båtägare, sportfiskare och naturvårdare gemensam sak för att hitta lösningar som är bättre för miljön. Skippa bottenmålningen – läs våra tips om vad man kan göra istället.
Gifterna i båtbottenfärger är inte bara avskräckande för havstulpaner, de är också giftiga för blåstång, snäckor och andra varelser som lever i havet.
– Var åttonde svensk äger en båt, vilket gör Sverige till ett av världens mest fritidsbåtstäta länder. Länge har båtbottenfärg ansetts vara den enda möjliga lösningen för att hålla påväxt borta på större båtar. Men nu finns det många bra alternativ och därmed också ett stort behov av att informera om dessa och hjälp att bryta gamla vanor, säger Mårten Wallberg, vice ordförande, Naturskyddsföreningen.
Tips för ren båtbotten utan gifter
1. Låt andra ta hand om problemet
Tvätta båten i en borst- eller högtryckstvätt. I Östersjön behöver man tvätta 2-3 gånger per år, på västkusten ungefär var fjärde vecka. Från 500 kr per tvätt.
2. Kom loss med borsten
Dra upp båten när tulpanerna börjar växa, borsta för hand med hjälp av familj och vänner, passar lätthanterlig båt. Kan vara gratis.
3. Skaka om tulpanerna
Montera in en ultraljudssändare i båten, ljudvågorna avskräcker tulpanlarverna. Passar större båtar i plast, aluminium eller stål. Kostar från 6 000 kr.
4. Ge alger och tulpaner frisk luft
Lyft upp båten på land, på en trailer eller i en båtlift när den inte används. Varken alger eller havstulpaner gillar frisk luft. Pris från några tusenlappar med trailer.
5. Bädda in båten
Kör upp båten på en skrovduk. Mellan duken och båtens skrov är det mörkt och syrefritt och duken nöter också mot skrovet när båten rör sig. Pris 5 000 till 10 000 kr.
6. Kör in i sötvatten
Kör in båten i en kanal, å eller sjö. De flesta djur och växter som lever i saltvatten dör efter några dagar. Gratis.
– Det finns flera olika sätt att hålla havstulpaner och alger borta från båten utan att ta till giftiga ämnen. En rad båtklubbar har redan bestämt sig för att förbjuda de giftiga färgerna och erbjuda alternativ som är bättre för miljön. Det är förstås extra roligt att vi nu är så många som jobbar tillsammans för ett hav utan gifter, säger Ellen Bruno, sakkunnig på marina ekosystem och fiske, Naturskyddsföreningen.
Svenska Båtunionen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen ingår alla i samarbetsprojektet som också omfattar en rad andra myndigheter, forskare och båtintressenter. Många båtklubbar har redan bestämt sig för att inte bara förbjuda de giftiga färgerna, utan också erbjuda sina medlemmar alternativ.
TIPS: För att hjälpa båtägare i Östersjön har Skärgårdsstiftelsen utvecklat ett varningssystem för havstulpaner. Båtägare kan få ett sms som berättar när havstulpanerna sätter sig fast i det område man befinner sig. Det är bara att skicka ”havstulpan start” med sms till 711 20 eller anmäla sig på www.havstulpan.se. Fler tips och karta över båttvättar finns här: www.batmiljö.se
https://youtu.be/A9ce9A1Mv80
Klimatförändringarna gör att isen smälter och det öppnar helt nya områden i Arktis. Vissa företag ser det som en affärsmöjlighet.
Greenpeace har under tre år undersökt hur fiskefartyg rör sig i vattnen runt ögruppen Svalbard, och kan med hjälp av satellitdata och undersökningar till havs visa att allt fler trålare fiskar i den norra delen av Barents hav, som är ett ekologiskt viktigt område i behov av skydd.
Den smältande isen gör att nya fiskevatten öppnas för den industriella fiskeflottan i den norra delen av Barents hav runt den norska ögruppen Svalbard. Området har historiskt sett varit skyddat av isen men 50% av den har smält bort under de senaste decennierna på grund av klimaförändringarna. De tunga bottentrålarna förstör livsmiljön på havsbotten och kan därmed slå ut ett helt ekosystem. Hundratals år gamla koraller skadas.
Den nu blottlagda norra delen av Barents hav bör inte ses som en ny affärsmöjlighet – detta är vår chans att skydda det sköra ekosystemet innan det är för sent.
Fiskeföretagen i Arktis levererar fisk till ett brett nätverk av grossister, livsmedelsproducenter och restauranger runtom i Sverige, Europa, USA, Kanada och Asien. Just nu är de samlade i Bergen. En branschöverenskommelse skulle kunna skydda den känsliga miljön på havets botten i Arktis, men det kommer bara att ske om tillräckligt många sätter fokus på vad som försiggår.
Alla företag som säljer torsk från Barents hav löper risken att deras produktionskedja svärtas av arktisk förstörelse.
Bottentrålning är en av de mest destruktiva formerna av fiske. Under de senaste 200 åren har bottentrålning förvandlat rik havsbotten som en gång sprudlade av liv till oändliga vidder av sand och lera. De områden i Arktis som täckts av is är de sista orörda och har hittills förskonats från trålningen. De är i akut behov av skydd, innan de går samma öde till mötes.
Nu kommer det bottentvättar på västkusten. I Stenungsund och på Smögen har nu kommunerna sökt LOVA-bidrag för för bottentvättar och företaget Boatwasher går nu ut och erbjuder båtklubbarna i närheten att köpa rabbatterade årskort istället för att måla med bottenfärg.
Så till årets Tjörn Runt kan det bli lång kö till de gula borstarna inne i hamnen i Stenungsund. Och på Koön vid Marstrand jobbar företaget Rent Under på att sätta upp en borsttvätt.
Anslutningen av de första bojarna har slutförts och Sotenäs vågkraftverk utanför Lysekil på svenska västkusten levererar sedan förra veckan el till det svenska elnätet.
https://youtu.be/syNucX2QzvE
Den här späckhuggaren fastnade på klipporna när tidvattnet drog sig tillbaka vid den kanadensiska västkustenkusten. När han hittades kallade man på kustbevakningen. Nyheten spred sig och flera frivilliga kom till platsen för att hjälpa den strandsatta späckhuggaren. En av volontärerna var valforskaren Hermann Meater, som visste vad man skulle göra. Huden på en späckhuggare är så skör, så de kunde inte dra ned henne i vattnet längst de hårda och vassa stenarna. De fick istället skydda henne så gott de kunde från värmen och solen, på så sätt förhindra att hon torkade ut.
Efter 8 timmar hade tidvattnet kommit tillbaka och späckhuggaren kunde återvända till havet.
Ett stort projekt som ska pröva om musselodling kan vara ett sätt att rädda den övergödda Östersjön tilldelas 50 miljoner kronor i stöd från EU:s Östersjöprogram. Projektet som ska pågå i tre år sköts av Region Östergötland. En av odlingarna finns i Sankt Annas skärgård.
Övergödning på grund av mänskliga utsläpp av närsalter, främst kväve och fosfor, är ett av de allvarligaste miljöproblemen i Östersjön. Blåmusslorna lever av att filtrera växtplankton från vattnet och binder därigenom kväve och fosfor. Genom storskalig musselodling skulle övergödningen kunna minskas. Projektet kommer också att testa möjligheterna att använda musslor som ingrediens i djurfoder.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 3 470 000 kronor till ett projekt för att minska användningen av giftiga båtfärger.
Pengarna ska användas för att få fler båtägare att välja miljövänligare metoder.
- En stor fördel med projektet är att det knyter samman flera organisationer som arbetar med de här frågorna. Vi tror att de tillsammans kan nå ut väldigt bra, säger Frida Åberg på HaV.
Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för båtsägare att hålla skrovet rent är att måla botten med giftiga färger, så kallade biocidfärger. Ungefär 80 procent av gifterna beräknas läcka ut i vattnet under sommaren De giftiga ämnena kan också läcka ut på land i samband med att båtägare tvättar, slipar eller borstar sina båtar.
- Vi behöver minska användningen av giftiga båtbottenfärger. De innehåller metaller och svårnerbrytbara föreningar som läcker ut i vattnet och som kan skada både djur och växter, bland annat kan de störa fiskars reproduktion. Det är också ämnen som stannar väldigt länge i miljön och kan ställa till skada under lång tid, säger Frida Åberg på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.
Projektet ”Ren båtbotten utan gift 2.0” leds av Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen och Sportfiskarna och det ska pågå fram till oktober 2017. Dessutom samarbetar de med tolv andra organisationer, bland andra Stockholms universitet, Sweboat och Svenska Kryssarklubben.
Projektet kan ses som fortsättningen på ett projekt som startade hösten 2014 och som bland annat omfattade sms-tjänsten ”Havstulpanvarningen” och att ta fram informationsmaterial.
Denna gång är målet att nå ut med information på bred front till minst 100 000 båtägare, att få fler båtägare att välja bort giftiga färger, att fler känner till HaV:s riktlinjer för båtbottentvätt och att fler båtklubbar underlättar för medlemmar som vill välja miljövänliga alternativ.
- Det finns många olika alternativ för den som inte vill måla sin båt med giftig bottenfärg, och med det här projektet hoppas vi att båtägare ska få lättare att hitta en metod som fungerar bra för dem, säger Frida Åberg.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.