Segling är miljövänligt, utom när man hissar järngenuan. Men nu kommer det allt mer segelbåtar med eldrift. Pontus konverterade sin Grinde.

IMG 0186

Drömmen...

Jag har länge drömt om en Grinde. Redan efter att jag seglat Späckhuggaren i några år visste jag att när det väl blev dags för en större båt skulle jag vilja ha en Grinde. Men de är inga billiga båtar, tvärt om. Så drömmen var att hitta en som var tillräckligt sliten för att få den till ett bra pris. Ungefär samtidigt som jag gick denna "insikt" såg jag för första gången en segelbåt med elmotor. Då väcktes drömmen om en elektrisk inombordare.

22 01 12 22 27 19 5123

blir verklighet

Och så en dag stod vi där med en Grinde. Även om den 30+ år gamla Penta-dieseln alltid startade utan krångel kändes motorn i allmänhet och installationen i synnerhet - osäker. Motorn såg ut som den gått mer under än över vatten. Med tanke på vad som samlades under motorn, läckte den både olja, diesel och sjövatten. Hela sommaren körde vi med en dunk under sjövattenpumpen som fick tömmas ett par gånger per dag. Sjövattenventilerna gick inte att stänga och hela motorrummet såg fruktansvärt grisigt ut. Något måste göras!

22 05 22 16 15 35 6009

Alternativ

Ett alternativ hade varit att renovera motorn - vilket hade krävt att vi tog ur den ur båten, men att göra i ordning hela motorrummet, så snyggt och prydligt vi ville ha det - och sedan sätta tillbaka en stinkande och osande dieselmotor kändes helt fel. Dessutom resonerade vi som så, att om motorinstallationen var risig, fanns det anledning att tänka sig att motorn också var det.

22 05 26 15 54 05 6048

Projektet tar form

Första sommaren blev en tid för att lära känna båten och fundera ut vad vi ville. Sakta men säkert klarnade tanken på hur vi ville ha det. Dieselmotorn skulle ur båten för gott, renoveras och säljas och in skulle istället en elektrisk inombordare. För varje uträtat frågetecken dök 15 nya uppe. Det enskilt största beslutet som behövde fattas var om vi skulle försöka återanvända det befintliga S-drevet, eller om vi skulle ersätta det med rak axel. Jag gillade redan från början idén med rak axel. Men tanken på att ta upp hål för hylsrör och framför allt, att linjera motor med axel - verkade mycket avskräckande!

22 05 29 19 20 21 6081

Rolf

En kväll i början av semestern förtöjde vi i hamnen på Källö Knippla. Det var skitväder i antågande, så blev kvar i tre dagar. Båten bredvid, en fullblodsracer, seglades av ett pensionärspar och vi kom så klart att prata om vår båtar. Jag berättade om mina tankar och funderingar. Rolf berättade att de hade en elmotor i sin båt och att jag gärna kunde komma över och titta. Så efter att barnen somnat gick jag över - och blev kvar i tre timmar. Det visade sig att Rolf tidigare hade jobbat på Halberg Rassy - som motorinstallatör. I hans arbete ingick att borra hål för propellerhylsor och linjera motorinstallationer. Snacka om att jag hade träffat rätt person! När jag efter midnatt gick över till vår båt var jag helt övertygad, S-drevet skulle bort och ersättas med rak axel. Vill du läsa mer om hur vi tänkt och gjort mellan motor och propeller, så rekommenderar jag sidan om transmissionen.

22 05 17 23 38 23 5983

Typer av elmotorer

Jag började med att läsa på, allt jag kom över, om vilka slags motorer som kan vara tänkbara. Dess för och nackdelar. Det stod ganska snart klart att vi skulle ha en BLDC-motor men jag passar på och skriver lite om likströmsmotorn också, eftersom det finns kommersiella motorer av denna modell.

Likströmsmotor med kol

Gammal konstruktion med kol eller släpringar som för över strömmen till lindningarna i rotorn. En beprövad och billig lösning men som kräver underhåll eftersom kolen slits, dessutom är verkningsgraden inte toppen.

Permanentmagnetsmotor

Modern konstruktion med starka magneter i rotorn och fasta lindningar. Kallas ofta för BLDC (Brush Less Direct Current) En konstruktion som blivit till tack vare starka magneter och ny halvledarteknik. I ett styrdon omvandlas likström till rena sinusvågor som matas ut i motorns lindningar. Rotorn kan sitta i mitten, eller utanpå. Inuti finns sensorer kopplade till styrdonet, vilka känner av magnetfältet och kan på så vis kan styra ut sinusvågorna perfekt.

Vår elmotor

Vi valde en 48 volts BLDC-motor med rotorn i mitten och traditionell axel med kilspår. Effekten är 10 kW nominellt men kan i korta stunder mata ut ännu mer. Motorn körs med normalt motorreglage och uppför sig som en traditionell fossilmotor. Mer information finns i blogginlägget inköp av motor.

22 05 29 20 53 18 6082

Effekt

Omräknat till hästkrafter kan 10 kW låta lite men eftersom en elmotor ger fullt vridmomentet redan från start får man ut full effekt redan vid låga varv, till skillnad mot en diesel som måste upp i varv för att ge effekt. Detta gör att en elmotor på 10 kW till en Grinde är mycket kraftfull motor, vilket bekräftats i de manövertester i gjort under hösten 2022.

Vikt

Totalt är installationen ca 70 kg lättare än fossilmotorn men med batterierna akter om motorn blir vattenlinjen någorlunda sig lik.

Pontus Claesson

Läs mer om konverteringen på bloggen
Grinde 19

21 08 01 12 02 42 3866

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Ankarliv

Ankarliv

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line