Efter två jordenruntseglingar har nu de elva båtarna i “Clipper Round the World Race” lyfts och inspekterats undertill. Det ser så bra ut att färgen får sitta kvar ett varv till.
Coppercoat är godkänt i EU och resten av världen, men den svenska Kemikalieinspektionen godkänner inte bottenfärgen, trots att den släpper ut mindre koppar än de godkända färgerna.
Företaget har varit i kontakt med den svenska Kemikalieinspektionen och fått veta att trots att den epoxibaserade färgen släpper ut mindre koppar än andra godkända bottenfärger, så blir den inte godkänd. Det beror på att KEMI räknar på en matematisk formel, som stämmer hyfsat på vanliga lösningsmedelbaserade färger. Men inte på Epoxifärg.
Sittbrunnen söker ansvariga på KEMI för en förklaring till varför man tillåter färger som i verkligheten släpper ut mer gift än Coppercoat. Själv har jag seglat bara ett varv jorden runt, och kan konstatera att färgen fungerar utmärkt mot beväxning, även om sjögräs och långhalsar tycks klara giftet. Men det finns ju inga färger som klarar allt.
Niklas Krantz
Så här rapporterar Coppercoat om samarbetet med “Clipper Round the World Race”:
Ett av de tuffaste uthållighetstesten på planeten för både besättningen och den elva båtar starka flottan av Clipper 70 racingyachter, varje omgång av Clipper Race täcker cirka 40 000 sjömil och lockar fram några av de mest fientliga förhållanden som moder natur kan uppbåda.
En väl underhållen flotta är därför grundläggande för prestanda och säkerhet, och en viktig underhållsuppgift för alla racerbåtar är antifouling - en process för att skydda botten av båtarna från marin tillväxt som slem, ogräs och havstulpaner. Antifouling minskar den påverkan marin tillväxt har på hastighet, båthantering och korrosion genom att applicera ett skyddande lager på skrovet.
Inför sin 2017-18-utgåva applicerade Clipper Race Coppercoats världens första vattenbaserade VOC (Volatile Organic Compound) antifouling på flottans skrov.
Bland en mängd fördelar klassificeras Coppercoat som icke-urlakning och är avsevärt snällare mot miljön än konventionellt själveroderande antifouling. Coppercoat har testats och godkänts av Health and Safety Executive, i enlighet med brittisk och EU-lagstiftning, är tennfri och överensstämmer till fullo med gällande International Maritime Organization (IMO) resolution MEPC.102(48).
Nästan sex år efter de första målningarna besökte Coppercoat-teamet Clipper Race HQ för att titta på hur Coppercoat har klarat sig efter två otroliga världsomseglingar och över 80 000 sjömils segling.
"Vi älskar alltid att se båtar komma upp ur vattnet, oavsett var de har varit eller vad de har gjort - men med båtar som har varit runt om i världen två gånger - det är väldigt speciellt och intressant!" säger Jayson Kenny, chef för Coppercoat.
Sanningens ögonblick
Jay Haller, underhållschef för Clipper Race, som har arbetat på Clipper Ventures sedan 2002 och kan flottan utan och innan, fick äran att inspektera skroven för att se hur Coppercoat-antifoulen hade stått sig.
Jayson sa: "Vi är i kontakt med Jay Haller under varje race, men det är fantastiskt att se när båtarna kommer upp ur vattnet, innan någon rengöring eller underhåll, så att vi kan se exakt hur bottenfärgen har presterat på de olika delarna av båten."
Vid inspektionen tillade Jayson: "Med tanke på att färgen är över sex år gammal och varje yacht har färdats över 80 000 nautiska mil, är jag otroligt imponerad av att se produkten göra så bra ifrån sig som den gör.
Det råder ingen tvekan om att samarbetet med Coppercoat har gjort det möjligt för Clipper Race att bli mer hållbar samtidigt som underhållsteamet sparat avgörande tid både på och utanför racet - och ökat yachts prestanda.
Den hårda epoxibottenfärgen kan ge fyra till fem procents prestandaförbättring jämfört med traditionell bottenfärg på grund av dess släta, icke-porösa yta.
Jämfört med traditionella själveroderande alternativ har användningen av Coppercoat på flottan räddat över 170 liter antifoulingsgifter från att slipas av ut i världshaven.
Förutom att förhindra vattenföroreningar, slipper man även skadliga lösningsmedel som kommer ut i miljön när man målar om.
Jay Haller, chefsingenjör på Clipper Ventures berättade: "Clipper 70s sandblästrades och bottenmålades med Coppercoat under ombyggnaden som förberedelse för 2019-20-upplagan av Clipper Race. Varje båt krävde cirka 36 liter Coppercoat. Vi har inte behövt måla om skroven efter att ha genomfört två världsomseglingar, och det har bara varit några mycket små fläckar som har behövt bättras på ett par av båtarna under detta underhåll.
”På det hela taget har Coppercoat gjort ett otroligt bra jobb. Efter att ha dykt på båtarna under Clipper Race för att inspektera skroven, hittade jag bara en mycket lätt damm av tillväxt, som lossnade med ett lätt svep med min hand, det har sparat oss som underhållsteam så mycket tid, som att använda Coppercoat innebär att det inte längre finns något behov av att regelbundet lyfta, tvätta och skrapa botten. Dessutom, genom att använda samma skikt av antifoul och inte lägga till extra skikt under loppet, förbättrar det båtens hastighet."
Forskning och utveckling
För Clipper Race har det visat sig vara ett fantastiskt sätt att visa upp Coppercoat-produkten och verkligen sätta den på prov samtidigt som den förbättrade prestandan för Clipper 70-flottan.
Det har också varit en idealisk plattform för Coppercoat, förklarar Jayson: "Som en liten färgtillverkare säljer vi vår produkt över hela världen och Clipper Race-samarbetet är en fantastisk möjlighet för produkten att testas i en rad olika territorier och under de svåraste förhållandena - det är det enda sättet vi kan uppnå detta med ett företag och som företag är det precis vad vi behöver.”
Han tillägger: "Vår produkt är nu över 30 år gammal och designades ursprungligen för att vara så miljömässigt ansvarsfull som en antifouling kan vara och på grund av det har vi inte behövt ändra vårt recept."