Risken att få motorstopp ökar för den som tankar båten med ett dieselbränsle med tillsatt RME. Det är ett problem som Sjöräddningssällskapet påpekar på sin hemsida. Inför säsong lanserar Lantmännen Aspen det första helt fossilfria dieselbränslet som är fritt från RME och som också renar motorn när den är igång.
Rapsmetylester, RME, blandas in i vissa dieselbränslen för att minska mängden fossil råvara. Men med RME i tanken riskerar man att få motorstopp på grund av att bakterier och smuts täpper igen filtret i motorn. Därför uppmanar Sjöräddningssällskapet på sin hemsida båtägare att inte tanka diesel med RME i.
Ett annat problem med RME i dieselbränsle är att det kan leda till att det bildas vatten och alger i en bränsletank som förvaras under vintern.
– Aspen D är det självklara bränslet för alla som vill ha ett klimatvänligt och driftsäkert dieselbränsle till sin båtmotor. Vår nya diesel är fossilfri och förnybar till 100 procent och innehåller vare sig RME eller palmolja, vilket bränslen som marknadsförs med miljöargument kan göra. Det gör att man inte behöver börja båtsäsongen med att tömma bränsletanken och filtret från alger, säger Ulf Karlsson, senior produktspecialist på Aspen.
På sin hemsida beskriver Sjöräddningssällskapet hur bara en räddningsstation, den i Loftahammar norr om Västervik, fick göra 15 utryckningar bara under en sommar för att hjälpa personer som tankat diesel med RME i sina båtmotorer.
– Vi har utvecklat denna nya diesel för att vi bryr oss. Aspen D är till för motorer som måste fungerar varje gång och hela tiden. Dit hör båtmotorn, säger Claes Alin, vd för Lantmännen Aspen.
Med Aspen D undviker man också den effektförlust i motorn som andra dieselbränslen kan orsaka efter en tids användning. Fem procents effektförlust är inte ovanligt.
Råvaran till Aspen D består av restprodukter från skogs- och livsmedelsindustri. Det gör att den är helt fri från palmolja och restprodukter från palmoljetillverkning, PFAD.