Livsfarlig AIS från Trueheading

seapilot

Att navigera med iPad är inte att rekommendera, har jag konstaterat tidigare. Särskilt inte i solsken.  Däremot är det ett utmärkt hjälpmedel vid sidan av en ordinarie plotter. Ett svenskt program som kommit i olika versioner under året är Seapilot, som marknadsförs av Viamares bolag Sjöassistans och är utvecklat av AIS-veteranerna på Trueheading.

Seapilots styrka är att det direkt använder Sjöfartsverkets digitala sjökort. I somras hittade jag i alla fall en sten intill Knippla i Göteborgs norra skärgård, som de andra korten bara markerade med mörkblå tremeterskurva.

När jag i somras testade Seapilot mot iNavX med Soltekniks inscannade kort och Navionics HD med digitala kort, hade Seapilot fortfarande dels en bug som plötsligt sänkte hela appen i svart och dels ingen möjlighet att jobba med waypoints och rutter. Det senare är ju en grundläggande funktion för ett navigationsprogram.

I slutet på sommaren kom så en uppgradering med bugfixar och nya funktioner, vilket plötsligt gjorde appen användbar. Dock saknas fortfarande, vad jag kunnat komma underfund med, möjligheten att styra enligt rutten eller mot en utvald waypoint eller annan markering på kortet. NAV står det på min gamla knappstyrda plotter. Det är så jag mest använder min ordinarie Garmin.

AIS-funktionen i Seapilot är en annan lite fancy finess. Dock livsfarlig om man förlitar sig på den, eftersom den slutar fungera så fort GSM/3G-täckningen tar slut. All AIS-information hämtas nämligen från Internet via telefonanslutningen (om man nu inte har ett trådlöst Internet ombord, anslutet över satellit). Enda gången jag haft verklig nytta av AIS i min Garmin var när vi gick från Läsö mot Göteborg och dimman la sig när vi skulle passera stora farleden mellan Skagen och Öresund. Då var det väldigt skönt att ha koll på de stora fartygen i plottern. Men någon GSM-mottagning hade vi inte då.

Men den dan Trueheading lyckas med det de säger sig vilja göra, att integrera iPaden mot AIS-transpondern, kanske via trådlöst nätverk, då börjar det likna något.

ipadinavxMen för att det ska bli något riktigt bra måste iPaden även integreras mot en ljusstark och stabil plotter.

- Att vi skulle få integrera mot någon annans system, t ex Garmin, det finns bara inte, säger Jocke på Trueheading när jag talar med honom på mässan i Gustavsberg. De är alldeles för stora för det.

Så då återstår väl bara att det svenska företaget bygger en egen plotter att integrera i båtens navigationsnätverk.

För det tror jag är den enda vettiga vägen när det gäller iPad och navigering på sjön. Planera och mednavigera i iPaden, och kör med plottern som huvudhjälpmedel under gång.

För gör de inte det kommer väl snart Garmin, Raymarine eller någon annan av de stora med en Ipad-app som komplement till befintlig plotter.

Slutsatsen just nu är dock: Avvakta till våren, allt går mycket fort på den här fronten. Solteknik har lovat komma med "sömlösa" sjökort till iNavX, där man slipper växla mellan korten och Navionics HD har kommit med nya kort över Europa, tveksamt dock om de bygger på Sjöfartverkets digitala underlag.

88SEA_iPad1Även 88 SEA från Partille har en app, 88 SEA HD, som bygger på Sjöfartsverkets vektoriserade kort S57. Jag har bara testat iPhoneversionen, men den var mycket trevlig. Har dessutom till skillnad mot Seapilot en manual. Dock saknas även här själva navigeringsfunktionen mot waypoints. Men den genererar spår/tracks.

Jag återkommer med rapporter här i Sittbrunnen allt eftersom. Bidra gärna med egna erfarenheter i kommentarfältet nedan.

Niklas Krantz

Se också de här artiklarna:

Här är Hafsorkestern nu:

Sittbrunnen på Facebook

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line