Navigations-apparna

appsommar

Det händer en del på paddfronten. Navigationsapparna blir mer och mer kompetenta, men fortfarande är det egentligen bara en som helt kan ersätta en riktig båtplotter. Och den kostar ju lika mycket, om man måste köpa plattan också. Under 24-timmars har man stor användning för elektronisk navigation, så vi fixade en kväll och gick igenom navigationsapparna. Här är min redovisning av de vanligaste och hur de fungerar.

Jag navigerar huvudsakligen med en plotter monterad på rattpiedestalen. Sjökort använder jag löst i sittbrunnen för att få översikt. Plottern används huvudsakligen så att jag lägger en tillfällig waypoint (kallas MAP i Garmin) och trycker på Goto-knappen, då jag får fram aktuell kurs. Dessutom har jag importerat alla 24-timmars waypoints i GPX-format, vilket är mycket användbart, inte bara när jag seglar 24-timmars.

paddnav

Rutter är en funktion jag i huvudsak använder för att mäta avstånd till mål. Eftersom vindarna aldrig blåser som jag har tänkt, har det aldrig funkat när jag försökt segla efter ruttplaneringen. Däremot är det användbart när man planerar dagens eller nästa dags segling.

Paddan använder jag som ett komplement till plottern under segling. När jag seglar ensam ligger den nere på navbordet, så att jag kan följa med vad som händer på däck när jag går ner och kokar kaffe. Jag har ingen autopilot, så jag har nytta av att se den hela tiden så jag snabbt kan springa upp och korrigera kursen när båten börjar svänga.

Är vi flera som seglar har jag den som extra-gps i sittbrunnen, kopplad med strömförsörjningssladd till piedestalen. Med GPS aktiv måste man ha strömanslutning under längre perioder.

Under ett par somrar har jag seglat med iPad och Sony Experia monterade på piedestalen. Ipaden i ett vattentätt fodral. Det är riktigt trevligt att ha en skärm, paddan, utzoomad för översikt, och plottern för finnavigeringen. Då har man inte riktigt samma behov att ha papperskorten framme i blåsten. Man kan också kolla mail eller uppdatera på facebook under segling, om man nu vill det. Också kolla in hamnguiden när man närmar sig kvällsförtöjning. Nackdelarna är att i varje fall iPaden har för svag skärm för att kunna användas i solsken, tom ibland när det är molningt, och att jag alltid är lite ängslig när jag ska upp på sittbrunnsbordet och beslå storseglet.

Egentligen tror jag att apparna kommer till sin fulla rätt när man har ett nätverk där de ingår, så att man kan spegla vad som händer mellan de olika skärmarna, dela rutt- väder- och ais-data mellan stationerna på nätverket. Raymarine har en sån funktion med sin app och moderna plottrar, men eftersom jag inte har deras plotter har jag inte kunnat testa den.

Tidigare har jag använt PC på navbordet med Garmins programvara Mapsource, som kan hämta och lämna information till plottern. Men med plattan på navbordet har jag inte startat PC-navigeringen på ett par år. Den drar ju mycket mer ström.

Vad gäller priserna nedan så kolla en gång till innan du köper. Dels ändras de hela tiden, och leverantörerna är inte särskilt bra på att informera om vare sig priser eller funktioner. Det vanliga numera är att själva appen är gratis, eller väldigt billig, och sen får man köpa till funktioner och kartor inne i själva appen. Men dessutom kan man ofta handla direkt på nätet hos appleverantörer, utan att betala extra till Appstore. Så det är helt enkelt en djungel.

Seapilot

 https://youtu.be/4MbftCDdRGA

Seapilot är den app jag föredrar att använda. Företaget Trueheading har haft en lite tuff tid. De försökte lansera sig i USA, men finansiären drog sig ur, och luften gick ur dem. Men nu tar de nya tag i Sverige och lanserar nya funktioner, som seglingsplanering mot prognoser med gribfiler.

Appen lutar sig mot standarden för elektroniska sjökort på fartyg, vilket tyvärr innebär att symbolerna skiljer sig från papperskorten. En väldigt trevlig funktion är AIS-visningen.

Seapilot hämtar information från Sjöfartsverkets AIS-mottagare och sprider det över telefonförbindelsen. Nackdelen är att det inte fungerar ute på havet, där man verkligen behöver den funktionen. Då kan man i stället ha en AIS-mottagare eller transponder med NMEA och wifi, för att få en äkta AIS-funktion. Till exempel en Seapilot/Trueheding AIS-transponder med WiFi.

Sen finns det också Facebook-koppling, som man kan ställa in om man vill visa inloggade vänner med Seapilot och Facebook, eller alla med Seapilot och Facebook. Man kan också lägga ut sin position som en statusmarkering, men det ser inte så helkul ut.

Fakta:

  • Appen laddas ner gratis, sen får man ”prenumerera” på sjökort och tilläggsfunktioner.
  • Prisexempel:
  • Sverige 80:- /år (i Appstore 95:-/år)
  • Hydrographicakort 85:- st = ca 7 000:- för hela Sverige (behöver ej förnyas)
  • Premium 356:-/år (419:- i Appstore) ger tilläggsfunktionerna:
  • Ruttmarkeringar
  • Import/export av GPX
  • NMEA-data via WiFi (AIS mm)
  • Internet AIS
  • Väderprognos från MeteoGroup
  • Sailplanner med gribfiler och polardiagram
  • Facebook-koppling (se vänner med Seapilot och statusuppdateringar)
  • 5 enheter kan användas samtidigt, iOs, Android och Windows phone

Garmin

https://youtu.be/vls4XDfQGmc

Garmin var en av de tidiga riktigt duktiga navigationsapparna. De hade tidigt med alla Hydrographicas kort för ett hyfsat pris. Nu har de dock tredubblat det, så det är inte längre en riktigt lika bra affär. Men det är en noggrann, snabb och bra app. Dock hittar jag inte den grundläggande Go To-funktionen.

Ska man ha riktig nytta av den ska man ha en modern Garminplotter som kan dela data med appen över WiFi.

Import av .kml-filer och .gpx går bra. Appen innehåller också Active Captain, som är en crowdsource-hamnguide, som dock inte verkar värst uppdaterad. Några engelska seglare har lagt in de vanligaste naturhamnarna, men det blir ju inte någon detaljerad inseglingsbeskrivning. Man kan också köpa till väder med radarbilder.

Norra Europa 1 295:-

Navionics

https://youtu.be/FDBfH9cgiW4

Navionics är nog i dag den billigaste appen om man vill ha med Hydrographicas detaljerade mätningar. Försäkringsbolaget Alandia skrev för något år sen om öar och grund som försvann när man zoomade ut, men Navionics har jobbat med korten som nu är mycket bättre. Man ska dock akta sig för att komma in i Sonar Chartläget, där mängder med djupkurvor uppträder. De är dessutom totalt fel, eftersom de bara är interpolerade utifrån Sjöfartsverkets djupkurvor.

Men det finns roliga funktioner, som t ex autorutt, som räknar ut närmaste säkra rutten till målet (motorgång). Och om man har sonar kan man göra sina egna sjökort, vilket än så länge är förbjudet i svenska hav. Men till sommaren ska det enligt ett riksdagsförslag bli tillåtet.

Man kan också synka rutter och waypoints till Raymarines nyare plottrar. Däremot hittar jag inget sätt att importera 24-timmars waypointer.

  • Baltic (ut till norska östkusten, ej Danmark) 349:-/år
  • Skagerak och Kattegatt (upp till Gävle, ej Åland) 695:-/år

iSailor

https://youtu.be/ygXRgT_XN-4

iSailor från Transas är en riktigt trevlig app, med det enda gränssnittet som känns lite intiutivt och användarvänligt. De har tom en användarmanual! I högerkant finns diverse flikar.

iSailor kan ta in AIS över internet eller WiFi, men det kostar extra. Att importera .gpx fungerar, men är krångligt, jag fick försöka flera gånger innan jag lyckades trycka på alla knappar och val man måste göra. Och jag lyckas inte få waypointerna att visas med namn/nummer.

  • iPad, iPhone och AdroidBaltic Sea Southern part 259:-
  • Baltic Sea Northern & Eastern parts 259:-
  • AIS Reciever 109:-/år
  • Adriatiska havet 259:-/år
  • Internet AIS 169:-/år
  • NMEA GPS 109:-/år
  • Väder med rörliga vindpilar 85:-/månad 259:-/år

iNavX

inavxscreen

inaxphoneiNavX är ett program på iOs, iPad och iPhone, för att visa BSB-kort från Solteknik. Den kan även användas för Fugawi och Navionics kort. Den kan det mesta, men jag tycker den kostar för mycket. Testade den för några år sen och den var helt ok.

  • Import/export gpx
  • Trådlös AIS (wifi)
  • Appen 49.99 US$
  • xTraversekonto 10 US$/år
  • Sveriges sjökort BSB: 100 US$ = ca 850:-
  • Baltic Navionics vektorkort 90 US$
  • Skagerak Kattegatt 90 US$

goopgleGoogle Earth

Gratis. Kan vara ett komplement att lägga upp waypointerna på. Här gör det ju inte något om man har med alla strecken mellan punkterna, men om man gör det i sjökortet (dvs importerar även rutterna) så kan det bli svårt att läsa själva sjökortet i vissa lägen.

eniroEniro På Sjön

Också gratis, men läskigt om man inte köper Pro-varianten. Då kan man få sjökorten offline, så man  tappar bort sig när telefontäckningen tar slut. Vissa enklare navigationshjälpmedel förljer också med.
Eniro på Sjön Pro 179:-

 

 

 

 

 

88Sea

Är en enkel navigationsapp som jag haft på min iPhone i flera år. Det var en av de första som började med Sjöfartsverkets digitala kort. Förutom att man ser var man är kan man se kurs och fart. Det går även att lägga ut rutter, tom sk autorutter, som lägger kursen runt land och grund.

Lite för enkel för navigation, men som komplement i telefonen fungerar den bra. Men när jag bytte till en vattentät androidtelefon fick jag bekymmer. Sjökortet som följer med tar mycket plats på internminnet, och när jag försökte flytta appen till SD-kortet slutade den att fungera. Fast nu verkar det som om den hämtat sig....får väl se hur det går när jag kommer ut på sjön i sommar.

Sjökort över Sverige följer med. För Norge, Danmark och Tyskland kan man köpa till i Appstore.

För iPhone kostar appen 249:-

För iPad kostar appen 469:-

För Android kostar appen 299:-

https://youtu.be/nVU5K3iqwi8

Marine Navigator

Att köra BSB-kort på en vattentät och ljusstark Sony Xperia är egentligen den enda app som kan ersätta en plotter. Men då får man ju köpa hela plattan.

Programvaran växlar själv mellan korten och i framtiden ska det även ske sömlöst (nu kommer man långsamt fram till kanten på kortet, innan nästa aktiveras). En stor fördel är att allt ser ut som på papperet, en bränning är en bränning, en stjärna är en fyr osv.

Att ladda in .gpx-filen är lätt som en plätt, bara att sätta i USB-sladden och flytta filen till gpx-mappen. Sen klicka på waipoints och open.

Jag körde med den för en sommar sen, och enda felet då var att laddaren inte orkade, utan den dog efter några timmar. Men det är fixat nu.

  • BSB-kort från Solteknik Sverige 490:-
  • Ostkusten inklusive Hydrographica med de nya hamnskisserna 995:-
  • Xperia Tablet Z4 kostar nu ca 4 800 kr hos MediaMarkt och Elgiganten för wifi-versionen. Inbyggt SIM-kort i den dyrare modellen kan ersättas genom att man använder sin mobiltelefon som modem via tjänsten wifi Hotspot som ingår i alla smarta telefoner.

 

Niklas Krantz

Se också www.24-timmars.nu

och särskilt Stefan Petterssons beskrivning av väderapparna från samma träff.

Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Ankarliv

Ankarliv

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Sittbrunnen på Facebook

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line