Hålstål eller vevjävel?
- Detaljer
- Träffar: 1373
Varje båtklubb värd namnet har minst en ”klurgubbe!”
En ”klurgubbe” är en sån där som kan allt möjligt, löser problem och kan tänka utanför boxen.
Klurgubben kliar sig i huvudet, pekar med tumstocken och säger ”Hmmmm… jaaaa…. Man skulle kunna svetsa en sån där på den där, bulta en liten ögla där för linan och tillverka en helt ny ram! Det är inte så svårt!”
Klurgubbe är mer en titel än ett epitet och har varken med kön eller ålder att göra. Segelsällskapet har sin Diesel-Ester som klurgubbe. En galant tjej runt trettio som till vardags är fordonselektriker på den lokala Scaniaverkstaden. Hon kan allt-Fixar allt!
Oavsett kön eller ålder så är dom ovärderliga och ser bara lösningar, inga problem.
Webbvikens båtsällskap är inget undantag. Problemet är bara att Webbvikens båtsällskap har två klurgubbar vilket inte alltid är en fördel.
Längsta benet fixat
- Detaljer
- Träffar: 2651
Nu har jag kört längsta benet jorden runt solo, över 3000 sjömil.
Det tog en vecka att laga elmotorn till watermakern medan jag låg vid bojen på St Helena. Till slut bad jag dem skicka tillbaks motorn utan att laga den. Då var den plötsligt klar.
Hafsorkestern tankar
- Detaljer
- Träffar: 2643

Jag har beställt 40 liter diesel, för att kompensera för en trasig vindgenerator. Men jag får inte gå iland till den höga trappan upp på berget. Såfort jag fått tanka och lagat watermakern ska vi bort från St Helena Hafsorkestern och jag, utan att passera gå. Med dåligt och extremt dyrt internet blir det bara en bild i det härinlägget.
Kuling och elefanter i Sydafrika
- Detaljer
- Träffar: 2050
Lite deja vu. Nu sprider sig viruset igen och nu stänger de hamnarna jag ska till igen. Just nu St Helena i mitten av Sydatlanten. Det blir ett ben på 4500 nm istället för 1600. Och gasten Pelle har flugit hem för att ta hand om covidsjuka nära. Ny gast, Lars, fick lunginflammatioin innan han hann borda flyget.
Jag ligger i Kapstaden, redo att kasta tamparna för halvannan månad ensam på havet. Men vädret ser bra ut. Senaste seglingarna här runt Goda Hopp hör nog till de tuffaste jag gjort.
Höstens häftigaste test- VO 65 Childhood
- Detaljer
- Träffar: 2612
I höstas uppstod en möjlighet som jag länge velat göra – att testsegla en VO 65. När VO 65 Childhood 1, ex Brunel, besökte Stockholm fick jag kontakt med Pelle Norberg, seglare, promotor och projektledare. Kunde jag segla med en dag, känna på båten och samtidigt få kläm på Childhoodprojektet ? Hans svar kom direkt – absolut!
Värsta passagen!
- Detaljer
- Träffar: 3380
Vi flyger gennakern i lätta vindar mot Richards Bay i Sydafrika. En vecka med ganska mycket vind, en frontpassage, några torktumlardagar och nu ett lätt gungande mot den nya kontinenten några dagar längre fram. Sista natten blir det sydlig kuling, gungigt, men inga monstervågor.
Många bokade på och av hemma i Coronasverige, men till slut bestämde sig Pelle Hansson, erfaren Bavaria- och charterskeppare att följa med ända upp till Västindien.
Mårtenssons prövning
- Detaljer
- Träffar: 7892
Få har seglat som Heléne och Arne Mårtensson med sin Hallberg-Rassy 62 Yaghan. I 19 år har de levt sin dröm, seglat jorden runt, besökt Antarktis och Sydgeorgien. I somras besökte jag dem för att höra deras syn på båtval och segling. Varpå de berättade om sin värsta prövning – över Sydatlanten 2017.
Drömmen om att segla långt hade Heléne och Arne Mårtensson haft ett tag när de lättade från Bullandö 2006 för att segla jorden runt. Den började för Arne med GKSS-eka i Vänersborg, sedan till BB 11 och långsegling på Bohuskusten i tonåren. Första ruffbåten var en Albin 79 som byttes till en Albin Stratus 35 kappseglades i Gotland Runt och behölls i 18 år.
Årets båtmässa slut
- Detaljer
- Träffar: 1395
Skandinaviens största segelbåtsmässa, Öppet Varv, har just hållits 21-25 augusti i Ellös på Orust. Totalt 1 652 unika och angelägna besökare bokade tid och besökte Öppet Varv 2020.
-Alla funktionärer och utställare var toppengagerade och det gjorde 2020 års Öppet Varv till ett lika framgångsrikt Öppet Varv som vilket vanligt år som helst när det gäller orderingång och bra nya kontakter att fortsätta bearbeta. Med många båtar, aldrig mer än 50 besökare samtidigt på hamnplan, stort område, förlängda öppettider, försiktighetsåtgärder och sunt förnuft var det aldrig trångt, hälsar Magnus Rassy.
Sittbrunnen var där och lanserade BättreBåt, med Micke Westin. Vi hade dock inte möjlighet att stanna på extradagarna måndag och tisdag. Med bara 1652 besökare, som hade halvannan timme på sig blev det inte så mycket snackat, men det var kul att vara med på mässan som inte ger upp. Stort tack till Magnus och hans supertrevliga crew.
Den 27-29 augusti 2021 går nästa, förhoppningsvis mer normala, Öppet Varv. Ses kanske då.
Niklas Krantz
Mai på Kärringön i Ellös
- Detaljer
- Träffar: 1989
Sjöräddare Micke Westin träffade legendariske räddningsskepparen Anders Bagge från Kärringön, och fick veta allt om den nya räddningsbåten, under årets Öppet Varv.
En helt ny typ av sjöräddningsbåtar, som byggs på samma skrov som polisens nya båtar här på västkusten.
Portal för bättre båtjournalistik
- Detaljer
- Träffar: 1876
I Ellös på Öppet varv presenterades det nya projektet för båtjournalistik. Nya och gamla böcker, noveller och båttester, till salu utan en massa stora förlag som mellanhänder.
En portal där båtälskare och författare kan mötas direkt, kanske rentav en ny form för båtjournalistik. Häng med!
En smitare är en smitare som smiter!
- Detaljer
- Träffar: 2099
Jag ligger förtöjd på Musholmen. Segelsällskapet Sittbrunnens idylliska uthamn.
På min ena sida, en härlig gammal bohussnipa i toppskick. Det medelålders paret som bemannar den har hängivet berättat hela historien från vrak till kulturhistoriskt museiföremål. På andra sidan sitter Kalle och Kicki Kvick bekvämt i sin båt och sippar iste. En varm eftermiddagsbris gör att den stekande solen känns behaglig utan att förvandla oss till frasiga människobacon.
I ena änden av bryggan ser vi två ungdomar, en tjej och en kille i 18-årsåldern, med var sin midjeväska komma gående.
Det är de sommarjobbande hamnvärdarna som kommer för att ta betalt.
100 kr/dygn, 50 kr för ett dagbesök och 20 kr extra för landel.
Segelsällskapet går knappast i vinst på hamnen och sannolikt är det kommunens sommarjobbssatsning som avlönar ungdomarna. Eftersom hamnen är i fantastiskt skick med fräscha bojar, el, väloljade bryggor och en välutrustad servicebyggnad med självbetjäning på glass och dricka är det svårt att hävda att dom tar ut några överpriser.
”Nu ska vi se vad han gör” hör jag Kicki Kvick teaterviska.
Paret i snipan svarar frågande ”Vadåå? Vem då? Vad menar du?”
”Kolla på den lilla daycruisern där borta. Han kommer från vår klubb och har gjort det till en konstart att smita från hamnavgiften” förklarar Kalle Kvick.
Längre ut på bryggan ligger Snajdarns lilla racerbåt och Snajdarn är inte den som frivilligt släpper ifrån sig en peseta om han kan undvika det.
Han stoppar aldrig någon slant i klubbstugans kaffekassa med orden ”Jag betalade för mycket sist jag betalade” men alla vet att sist han betalade var…typ… i mitten av maj för tre år sedan!
Båtmässa trots allt - och somt är hoppfullt!
- Detaljer
- Träffar: 2293
Trots alla regler och smittångestar öppnade Öppet Varv på Orust på fredagen, med rigorösa bestämmelser om högst 50 personer på plats samtidigt. Det verkar som om de som vågat vara med på en mässa med restriktioner gör bra affärer. Och besökarna fick äntligen gott om tid att tala med utställarna. Sånt kallas win-win.
Kan det vara så att i tider av katastrofer, pandemier och klimatförstöring går svensk segling mot ett uppsving.
Bästa båtarna presenteras på Öppet Varv
- Detaljer
- Träffar: 2649
Trots eller kanske på grund av Coronatiderna, visas gräddan av nya segelbåtar kommande helg och in i nästa vecka på Öppet Varv. Visserligen behöver besökare boka tid via Hallberg-Rassy i förväg, men detta grepp minskar risken för att komma för nära andra och det obehag det innebär.
Samtidigt närmar sig Öppet Varv i år hur det var i Ellös innan halva segelbåtsbranschen flyttade till Marstrand i lojalitet med Sweboat. När branschförbundet i år inte kan arrangera sin show, är Öppet Varv en vinnare i verklig mening. Detta med tanke på att båtarna ligger longside och därmed är väl exponerade.
Solosegling i broschyrväder
- Detaljer
- Träffar: 3217
Av 55 anmälda skeppare till Robline Solo i lördags kom 47 till start och fick en skön segling utanför Sandhamn i sanslöst broschyrväder. Först i mål blev Corsair 31 Jena med Bertil Claesson som startade näst sist. Vann gjorde dock Johan Grim i Seaon 96 trimaranen Hummingbird, sju minuter snabbare på omräknad tid. SRS 1,225 avgjorde till Johans fördel.
Tankar kring fågelbajs
- Detaljer
- Träffar: 1877
Fagerviksfältet. Ett stort friluftsområde med flera fotbollsplaner utanför Timrå kallas bland barn och ungdomar för "Bajsfältet". Där räcker det nämligen inte med att koncentrera sig på spelet under match. Man tvingas också att omsorgsfullt kryssa sig mellan gåsbajskorvarna.
Ett stenkast därifrån. Mellan Alnöns nordspets och Fagervik ligger Gistaholmarna.
Tidigare ett populärt utflyktsmål för oss båtburna men sedan några år hemvist för en koloni med mellanskarvar.
Lilla holmen intogs för ett tiotal år sedan och den större grannholmen är helt nerbajsad och går sakta men säkert samma öde till mötes och den populära bryggan ligger öde helt överbelamrad med frätande fågelträck.
Naturligtvis är debatten igång bland båtfolket. På bryggorna, i media och socialla medier om krav på åtgärder eller ej.
Senaste åren har jag emellanåt filosoferat en del kring ämnet "skaravar".
Här delar jag med mig kring några av dessa funderingar.
Somliga experter hävdar att skarven är importerad från Kina under 1700-talet men ännu fler forskare hävdar motsatsen och faktum är att skarv finns omnämnd i skrifter från år 850 och fiskare på 900-talet kände sig utkonkurrerade av dessa spöklika fjäderfän.
Man kan undra hur debatten fördes då?
Dåtidens sociala medier torde ha varit runstenar, pergament och rundsnack i långhusen.
"Biörn lät resa denna sten då skarf slukat fisk i älfens lopp" följt av tre inhackade arga emojis från Sigurd, Rut och Einar.
Namnet Phalacrocorax carbo sinensis (sinesis=från Kina) fick den under 1800-talet och det grundade sig framförallt på insamlade kinesiska exemplar i en brittisk samling.
Oavsett vilket så har vi den här och den skyddas av EU:s fågeldirektiv vilket gör att man måste ansöka om skyddsjakt för att få jaga den.
Jag kan tycka att det är besynnerligt att en fågel som förefaller frodas i all välmåga och far fram som en mongolisk här anses skyddsvärd men å andra sidan....
Är människans roll på jorden verkligen att bestämma vilka arter som ska få frodas?
Är jordklotet ämnat för oss och endast oss?
Nu blev det plötsligt djupsinnigt men ta en titt på Matrixtrioligin och läs den tänkvärda romanen Flickan med gåvorna av M. R Carey.