Vinn dina intyg från Båtutbildning.se
- Detaljer
- Träffar: 2244
I samarbete med Svensk Båtutbildning kör Sittbrunnen en tävling där man kan vinna två Förarintygskurser och två Kustskepparintygskurser på distans. Svara på frågorna nedan och maila dem till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.senast sista april 2020 för att vara med i tävlingen.
Frågor:
1. När ett fartyg som ligger vid kaj avger tre signaler, vad innebär det?
2. Vem ska väja: en mindre segelbåt som kryssar eller en större taxibåt, om de är på kollisionskurs?
3. Stämmer påståendet att styrbord är höger och babord är vänster om du står i fören och tittar akterut?
Här är höjdarna på årets Allt för Sjön
- Detaljer
- Träffar: 3991
Allt för Sjön är igång och med med den säsongen 2020. Även om denna mässa inte är som för tio år sedan, är den likväl bra för att inte säga den bästa på några år. Skälet är nyaste nytt från varven i Sverige, en skaplig avdelning med klassiska båtar, en djärv soloseglare på bästa läget och tillbehör till tusen. Detta gör mässan väl värd att besöka. Här är några av de intressantaste båtarna och nyheterna.
Segelbåtarna står på parad längs en bred brygga som gör det möjligt att skaffa sig en överblick på juvelerna.
Uppåt men ofta tajt för segelbåtsbolagen
- Detaljer
- Träffar: 2595
Det finns ett segelbåtsvarv, som i sin annonsering ställde den retoriska frågan: Vem köper du båt av? Med det ville varvet klargöra att man är en pålitlig partner i båtaffärer. Frågan tog försiktiga ad notam och beställde årsredovisningen för att veta att företaget är solitt, kommer att finnas kvar och att båten skulle ha ett bra andrahandsvärde.
Samma synsätt kan ekonomiskt sinnade inta nu när säsongen 2020 väntar och köplusten tilltar. Hur det går för svenska segelbåtsföretag och varv, går att se på www.allabolag.se. och jämföra omsättning och resultat för de senaste åren.
Den som gör så, ser att Hallberg-Rassy Varv i Ellös är störst med en omsättning 2019 på hela 413 Msek, mot 447,6 Msek 2018. Vinsten ökade till 17,2 Msek från 15,2 2018.
Fullt fart i produktionen med ständigt 20-25 båtar mellan 31 och 64 fot under montering ger Hallberg-Rassy ökad omsättning och vinst.
Aspect 45 vs Shogun 50 vs Club Swan 50
- Detaljer
- Träffar: 3613
Bygget av hala Aspect 45 har fortskridit hela vintern och i slutet av februari var skrovet klart och kunde vändas på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden. Upphovsmannen Rolf Tannergård och konstruktören Kåre Ljung noterade då att skrovet vägde endast 350 kg och de beräknar att det kommer att väga 298 kg renskuret.
De har även producerat ett testmätbrev i ORCi, som gör det möjligt att jämföra prestandan med andra vassa båtar t ex förra årets mest omtalade racer Shogun 50 och Club Swan 50 som var mest omtalad året innan.
Målet med Aspect 45 är emellertid att inte att vinna Gotland Runt, utan Fastnet Race 2021. Innevarande år ska användas till att bygga båten helt klar, segla under hösten och se till att få den så snabb som möjligt.
Rockande delfiner och fuskande mekaniker
- Detaljer
- Träffar: 3198
Det gungar på Bengaliska viken. Delfinerna kommer och hälsar den nya besättningen, min bror Uno. Vid Nicobarerna blir vi upphunna av svenska Rubicon, som i Thailand tipsade om bästa Sri Lanka-hamnen Trincomalee, via VHF:en när vi mötte dem utanför Phuket.
Så nu har vi samma kurs och vi försöker hänga på genom att hissa gennakern, när vinden kryper ner mot 7-8 ms.
Plötsligt svängde Hafsorkestern upp mot vinden och sjön. Det var innan vinden la sig under 10 ms och vågorna fortfarande var ett par tre meter höga. Vi fick slita i rodret för att komma tillbaka i kurs. Hade rodret gått av i lagningen?
De bästa nya kommer från Norden
- Detaljer
- Träffar: 2902
Hallberg-Rassy och deras båtar drar i seglare intresserade av robusta byggen och prestanda. Frers nya stil vinner vänner.
Efter ett uppehåll blev det i år ett nytt besök på Boot i Dusseldorf och intrycket blev att kulturskillnaden fortsatt är påtaglig mellan båtar byggda på kontinenten och de som byggs här upp i Norden. De tyska och franska båtfabikerna försöker fånga köpare med låga priser och stisatt design, men har fortsatt konstmaterial i inredningarna, skarpa hörn, järn i kölarna och låga riggar och sådana koncept känns annodazumal. De propraste båtarna kommer från Danmark, Finland, Sverige, men även från Itailen och Holland. Här kommer ett smakprov.
Mai på Käringön väl värd en vals
- Detaljer
- Träffar: 3465
Vilken fröjd till båt! SSRS nya värsting Mai Rassy, är exceptionell. I full fart drygt 40 knop märks knappt farten, det är tyst i hytten, det går att prata i vanlig samtalston och varken motorljud, vindbrus eller smatter från skrovets botten stör. Och gången.. oj, oj så bra. Alla som någon gång åkt med eller kört en snabb båt i sjö, vet hur påfrestande resan kan vara med kraftiga smällar i motsjö, svåra rullningar i sidsjö och obehagliga skärningar i medsjö. Men inte Mai, hon har en gång som leder tankarna till hur en av flottans robotbåtar uppför sig.
Oberoende av vädret känns nya Mai Rassy särdeles kapabel. Aktionsradien är 150 M eller tio timmar.
Nu kommer Hallberg-Rassy med en 50-fotare
- Detaljer
- Träffar: 3223
Sporrade av framgångarna med dubbelroderbåtarna 44,340,57 och senast 40C investerar Hallberg-Rassy redan i en ny modell, denna gång en 50-fotare, som ersätter HR 48 Mk I och II från 2004 respektive 2015. Som traditionen bjuder sedan 1988 har German Frers på nytt översatt varvets tankar till en svårslagen båt för långa snabba färder över oceanerna.
De dubbla rodren, den tunga bunbkölen, den uppdelade överbyggnaden med framruta, den raka stäven ger stil åt nya HR50.
På kryss i turistparadiset.
- Detaljer
- Träffar: 2850
Vi seglar tvärs över farleden in i Malackasundet, till Thailand från Indonesien. Carl-Håkan längtar hem till familjen, efter nästan fyra månader på Hafsorkestern. Vi möter ljus i natten, en rad tankers och lastbåtar, somliga med AIS:en avslagen, troligen på grund av piratrisken i Malackasundet.
Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade
- Detaljer
- Träffar: 6753
11,8 knop blev dagsbästa farten under testet av nyaste båten från Hallberg-Rassy. Foto: Magnus Rassy.
Det är bara att konstatera - med 40C har Germàn Frers och Hallberg-Rassy tagit sitt omtyckta recept ytterligare ett steg. Mindre deplacement, mer segel, mer innervolym, sinnrikare skrovform, större sittbrunn, bättre styrning och nya valmöjligheter, har gett de kanske bästa egenskaperna någonsin på en solid cruiser. Således stämmer på nytt mångas uppfattning att en Hallberg Rassy är drömmen att skaffa sig. Så har det varit länge, men med HR40C får yngre roade av prestanda och utrymmen en mittsittbrunnsbåt, som svarar mot deras lust och längtan. Och de blir bönhörda, båten har den där svårfångade sköna känslan kallad kontakt.
Läs mer: Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade
Mellan jordbävningarna
- Detaljer
- Träffar: 2861
Havet är blankt och jag siktar på ett squall borta vid horisonten för att få lite vind. Det är tveksamt om dieseln räcker till Sabang längts ut i Banda Aceh, så vi behöver det verkligen. Härom natten fick vi det lite väl mycket, 13 ms och ösregn. Dingen hängde på släp i det lugna vädret och for som en vante när det blåste upp, så för att inte tappa den valde vi att vända med vinden och gå tillbaks 40 distans till en lä-ankarplats.
Mai snart redo för tuffa tag
- Detaljer
- Träffar: 11275
Sedan dopet i somras har bygget av Sjöräddningens kanske mest avancerade båt hittills pågått för full vid Swede-Ship varvet i Djupvik på Tjörn. Båten, döpt till Mai Rassy, är resultatet av makarna Mai och Christoph Rassys generösa donation plus en mängd input från de som använder SSRS båtar. Nyligen fick jag chans att ta del av en del av allt nytt på första exemplaret i nya Hallberg-Rassy klassen.
Tack vare flödesanalyser lika de som görs för racers och cruisers, har skrovet på Mai Rassy kunnat utformas för hög fart i vresigt väder.
Roffes nya racer snabbast i Sverige
- Detaljer
- Träffar: 3925
Som en av landets mest taggade seglare kom Rolf Tannergård fram till att enda sättet att få en bra båt, var att skapa en själv. Resultatet blev Aspect 40, en slank toppbyggd båt. Nu har han på nytt gett sig på att ta fram en båt efter egna ideer, tagit konstruktionshjälp av kolfibergurun Kåre Ljung och Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden för att bygga den nya - Aspect 45. Prestandan är tänkt att bli ännu bättre än på 2019 års snabbaste nybygge - Shogun 50.
Roffe Tannergård följer sitt nybygge Aspect 45 och menar att den blir snabbast i Sverige.
Uppför floden!
- Detaljer
- Träffar: 2731
De jagar med giftpilar och samlar mat i djungeln. Hafsorkestern hälsar på hos urinvånarna på Mentawai utanför Sumatras västkust. Först måste vi ta oss uppför den vindlande floden i en långsvansad kanot huggen ur en trädstam.
Spindlar, plastpåsar och heliga tempel.
- Detaljer
- Träffar: 2120
I mörkret ser jag bara en rad ljusa prickar. Vi går för motor genom ett spegelblankt sund mellan Bali och Java. Framför oss ligger tusentals indonesiska utriggare, spindelbåtar, och lockar fisken med sina strålkastare. Fast inte alla. Några har bara blinkande blå, gröna och eller röda lampor, som de tänder när Hafsorkestern närmar sig.
Emellanåt tänder jag flodljuset i tio sekunder för att varna. Då vaknar någon helt nära och viftar med sin gröna laser i luften. Sen lyser han rakt på mig.
För första gången sen jag lämnade Sverige för två år sedan får jag användning för radarn. Jag har visserligen använt den i dimman utanför Portugal, men då såg jag inte en fiskebåt förrän den dök upp framför nosen och jag hann väja i sista sekunden.