Finns det båtar som är både billiga och bra? Den som funderar finner att de är få, att man får gå tillbaks 20-30 år i tiden och jämföra lågprisbyggen och kvalitetsbyggen.

Intressantast är att se vilka båtar som har hållit värdet sedan de var nya. Jag har valt att börja med 31-33 fotsklassen och frågan blir: Har lågprisbåtarna från Tyskland och Frankrike, eller de danska och svenska, ibland dubbelt så dyra byggena, stått sig bäst? Genom att jämföra nypriser mot begpriser får man koll på vilka som är värdesäkra.

Oavsett värdet, frågar sig ofta semesterseglare om skillnaden mellan olika byggen. Mycket är uppenbart som utförandet och priset. Men betyder lågt pris och stora utrymmen mer än hur båten seglar? Efter alla tester är min mening att bra båtar ska fungera även när brisen trycker på och då behövs stabilitet. Den kostar dock i form av tung, djup köl, helst i bly. Redan i 5 – 6 m/sek visar sig skillnaden, med en styv båt har du kontroll, en båt med lätt järnköl på 20-25 procent av deplacement broachar gärna.

Visst kan man reva eller rulla in på storen, men då minskar farten rejält, avdriften ökar och reserverna för hårt väder avtar. Fenomenet är ingen nyhet, så var det redan på Vegans tid. Skillnaden i segling förekommer fortfarande och blev tydlig när jag och Seilmagasinet jämförde Hallberg-Rassy 310, Oceanis 310 och Sun Odyssey 33 i 10 -11 m/sek utanför Lysekil för några år sedan. Då seglade HR 310 ifrån övriga med sin större stabilitet och var snällare att segla. Rymliga, snygga Sun Odyssey 33i Performance var tyvärr svårstyrd, broachade, krängde och var otydlig att ratta. Oceanis 31 var mer kontrollerbar men inte lika rymlig.

Många menar att lågprisbyggen kostar mindre tack vare rationell produktion. Men kalkylerare vet att i själva verket beror pris på materialval och metoder.

Så här argumenterade en svensk familjebåtsbyggare på frågan efter en jämförtest varför hans båt var dyrare än konkurrenterna: Vår båt har sandwichskrov, rattstyrning med sfäriska roderlager, rostfria sprayhoodbågar, läderklädd ratt, genomgående mast, stora vinschar, rostfria rutramar, luckor med jalusifronter, teakinredning, relingslist i teak, som kostar oss över 100 000 kronor.

En annan svensk byggare förklarade prisskillnaden med följande: Billiga båtar har ofta enkellamnat, ingen topcoat, tunn plywood, påvärmda plastlister, inga luckgångjärn, rostande rostfritt, tunna kojdynor, tunn rigg, järnköl, simpla standardsegel, små motorer och snålt med utrustning. Tänjer ett varv på CE-reglerna, då sänks materialkostnaden och tiden att montera. På så sätt kan priserna pressas mycket.

Med detta sagt kan tesen mycket för pengarna diskuteras. Som på det stora varuhuset är den lite av en illusion, en myt och gäller egentligen bara båtar som ger pengarna tillbaka. Men dessa är få, ser den som jämför nypris mot begagnatpris. Likväl lockas många av båtarna från Bavaria, Dufour, Hanse, Jeanneau och Beneteau. Pris och utrymmen, rullsegel bra ståhöjd, stor toa med dusch vid trappan och bred akterkabin frestar åtskilliga.

Billigbåtarnas värden har emellertid minskat, ibland till häften, men nergången gör det å andra sidan möjligt för fler att semestersegla till rimligt pris. Dessutom omsätts de fort, uppfattningen om bra utrymmen och lågt pris sitter djupt.

Baksidan med låga priser är att den som vill sälja och byta ser att mellanpriset kan vara stort och öka. Inte alla har råd att sälja, särskilt inte om båten är lånefinansierad. Att få mindre än vid köpet hindrar många från att byta båt.

Alltså är det bra för nattsömnen att båtar håller värdet och säkrast ekonomiskt är de som stått sig, för förmodligen gör de så även framöver. Och tvärtom, båtar som sjunkit mycket, kanske sjunker ytterligare. Så var det med en 33-fotare, som såldes hösten 2023 för 450 000 mot 867 000 kr som ny 2012. ” Specialfall” sas om affären, men visar ändå på prisosäkerheten med storvarvsbyggen.

Säljare och köpare av 31-33 fotare bör veta att nyare båtar är efterfrågade. Mäklare tvekar om äldre båtar, de vill inte riskera att få stå för dyra fel som motorbyte. Gränsen går ungefär vid 1995 – 2000. Vissa svenska kvalitetsbyggen är undantaget.

logo4

För intresserade återges ett par tester från 700 segelbåtar i test. Boken är slut, men 2024 är planen att publicera testerna elektroniskt, plus ett otal nyare båtar från senare år. Med andra ord: Håll utkik!

Curt Gelin

 

Modell

Sjösatt

Nypris

Begpris

Värde

Bavaria 31

1999

570 000

410 000

Ner

Bavaria 32 Farr

2009

693 963

590 000

Ner

Bavaria 32  

2001

642 220

410 000

Ner

Bavaria 33

2006

743 567

695 000

Ner

Dufour 310

2013

820 163

995 000

Upp

Dufour 325

2006

895 000

475 000

Ner

Dufour 335

2005

967 936

995 000

Upp

Dehler 32

2010

890 000

795 000

Ner

Delphia 33

2007

845 000

590 000

Ner

Elan 31

2001

725 000

490 000

Ner

Elan 310

2009

827 400

630 000

Ner

Elan 333

1998

770 000

680 000

Ner

Finngulf 33

2005

1 140 000

990 000

Ner

First 31.7

1990

705 000

450 000

Ner

First 32S5

1990

575 000

325 000

Ner

Hallberg-Rassy 31

1992

746 200

1 060 000

Upp

Hallberg-Rassy 310

2009

1 460 000

1 440 000

Stadigt

Hanse 311

2005

679 000

634 500

Ner

Hanse 320

2007

837 000

575 000

Ner

Hanse 325

2012

685 000

630 000

Ner

Hanse 331

2002

670 000

435 000

Ner

Hunter 31

2007

887 000

618 000

Ner

Linjett 33

1994

819 000

880 000

Upp

Najad 331

1997

1 087 000

923 000

Ner

Najad 332

2004

1 500 000

1 295 000

Ner

Oceanis 31

2008

678 275

743 000

Upp

Oceanis 323

2004

772 500

800 000

Upp

Oceanis 331

1999

695 000

611 500

Ner

Sun Odyssey 32i

2001

787 800

461 000

Ner

Sun Odyssey 33i

2009

917 000

595 000

Ner

X-332

1994

899 000

870 000

Stadigt

Källor: Gamla prislistor, mäklare, Sailguide.com, Yachtworld.com, Scanboat.com, Blocket, Nettivene.fi, Botentekoop.com, Yacht.de
Euro= 11,27 Dkk= 1,51 GBP= 13,18


Här är Hafsorkestern nu:

Logga in till kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line