Finns det båtar som är både billiga och bra? Den som funderar finner att de är få, att man får gå tillbaks 20-30 år i tiden och jämföra lågprisbyggen och kvalitetsbyggen.
Intressantast är att se vilka båtar som har hållit värdet sedan de var nya. Jag har valt att börja med 31-33 fotsklassen och frågan blir: Har lågprisbåtarna från Tyskland och Frankrike, eller de danska och svenska, ibland dubbelt så dyra byggena, stått sig bäst? Genom att jämföra nypriser mot begpriser får man koll på vilka som är värdesäkra.
Oavsett värdet, frågar sig ofta semesterseglare om skillnaden mellan olika byggen. Mycket är uppenbart som utförandet och priset. Men betyder lågt pris och stora utrymmen mer än hur båten seglar? Efter alla tester är min mening att bra båtar ska fungera även när brisen trycker på och då behövs stabilitet. Den kostar dock i form av tung, djup köl, helst i bly. Redan i 5 – 6 m/sek visar sig skillnaden, med en styv båt har du kontroll, en båt med lätt järnköl på 20-25 procent av deplacement broachar gärna.
Visst kan man reva eller rulla in på storen, men då minskar farten rejält, avdriften ökar och reserverna för hårt väder avtar. Fenomenet är ingen nyhet, så var det redan på Vegans tid. Skillnaden i segling förekommer fortfarande och blev tydlig när jag och Seilmagasinet jämförde Hallberg-Rassy 310, Oceanis 310 och Sun Odyssey 33 i 10 -11 m/sek utanför Lysekil för några år sedan. Då seglade HR 310 ifrån övriga med sin större stabilitet och var snällare att segla. Rymliga, snygga Sun Odyssey 33i Performance var tyvärr svårstyrd, broachade, krängde och var otydlig att ratta. Oceanis 31 var mer kontrollerbar men inte lika rymlig.
Många menar att lågprisbyggen kostar mindre tack vare rationell produktion. Men kalkylerare vet att i själva verket beror pris på materialval och metoder.
Så här argumenterade en svensk familjebåtsbyggare på frågan efter en jämförtest varför hans båt var dyrare än konkurrenterna: Vår båt har sandwichskrov, rattstyrning med sfäriska roderlager, rostfria sprayhoodbågar, läderklädd ratt, genomgående mast, stora vinschar, rostfria rutramar, luckor med jalusifronter, teakinredning, relingslist i teak, som kostar oss över 100 000 kronor.
En annan svensk byggare förklarade prisskillnaden med följande: Billiga båtar har ofta enkellamnat, ingen topcoat, tunn plywood, påvärmda plastlister, inga luckgångjärn, rostande rostfritt, tunna kojdynor, tunn rigg, järnköl, simpla standardsegel, små motorer och snålt med utrustning. Tänjer ett varv på CE-reglerna, då sänks materialkostnaden och tiden att montera. På så sätt kan priserna pressas mycket.
Med detta sagt kan tesen mycket för pengarna diskuteras. Som på det stora varuhuset är den lite av en illusion, en myt och gäller egentligen bara båtar som ger pengarna tillbaka. Men dessa är få, ser den som jämför nypris mot begagnatpris. Likväl lockas många av båtarna från Bavaria, Dufour, Hanse, Jeanneau och Beneteau. Pris och utrymmen, rullsegel bra ståhöjd, stor toa med dusch vid trappan och bred akterkabin frestar åtskilliga.
Billigbåtarnas värden har emellertid minskat, ibland till häften, men nergången gör det å andra sidan möjligt för fler att semestersegla till rimligt pris. Dessutom omsätts de fort, uppfattningen om bra utrymmen och lågt pris sitter djupt.
Baksidan med låga priser är att den som vill sälja och byta ser att mellanpriset kan vara stort och öka. Inte alla har råd att sälja, särskilt inte om båten är lånefinansierad. Att få mindre än vid köpet hindrar många från att byta båt.
Alltså är det bra för nattsömnen att båtar håller värdet och säkrast ekonomiskt är de som stått sig, för förmodligen gör de så även framöver. Och tvärtom, båtar som sjunkit mycket, kanske sjunker ytterligare. Så var det med en 33-fotare, som såldes hösten 2023 för 450 000 mot 867 000 kr som ny 2012. ” Specialfall” sas om affären, men visar ändå på prisosäkerheten med storvarvsbyggen.
Säljare och köpare av 31-33 fotare bör veta att nyare båtar är efterfrågade. Mäklare tvekar om äldre båtar, de vill inte riskera att få stå för dyra fel som motorbyte. Gränsen går ungefär vid 1995 – 2000. Vissa svenska kvalitetsbyggen är undantaget.
För intresserade återges ett par tester från 700 segelbåtar i test. Boken är slut, men 2024 är planen att publicera testerna elektroniskt, plus ett otal nyare båtar från senare år. Med andra ord: Håll utkik!
Curt Gelin
Modell |
Sjösatt |
Nypris |
Begpris |
Värde |
Bavaria 31 |
1999 |
570 000 |
410 000 |
Ner |
Bavaria 32 Farr |
2009 |
693 963 |
590 000 |
Ner |
Bavaria 32 |
2001 |
642 220 |
410 000 |
Ner |
Bavaria 33 |
2006 |
743 567 |
695 000 |
Ner |
Dufour 310 |
2013 |
820 163 |
995 000 |
Upp |
Dufour 325 |
2006 |
895 000 |
475 000 |
Ner |
Dufour 335 |
2005 |
967 936 |
995 000 |
Upp |
Dehler 32 |
2010 |
890 000 |
795 000 |
Ner |
Delphia 33 |
2007 |
845 000 |
590 000 |
Ner |
Elan 31 |
2001 |
725 000 |
490 000 |
Ner |
Elan 310 |
2009 |
827 400 |
630 000 |
Ner |
Elan 333 |
1998 |
770 000 |
680 000 |
Ner |
Finngulf 33 |
2005 |
1 140 000 |
990 000 |
Ner |
First 31.7 |
1990 |
705 000 |
450 000 |
Ner |
First 32S5 |
1990 |
575 000 |
325 000 |
Ner |
Hallberg-Rassy 31 |
1992 |
746 200 |
1 060 000 |
Upp |
Hallberg-Rassy 310 |
2009 |
1 460 000 |
1 440 000 |
Stadigt |
Hanse 311 |
2005 |
679 000 |
634 500 |
Ner |
Hanse 320 |
2007 |
837 000 |
575 000 |
Ner |
Hanse 325 |
2012 |
685 000 |
630 000 |
Ner |
Hanse 331 |
2002 |
670 000 |
435 000 |
Ner |
Hunter 31 |
2007 |
887 000 |
618 000 |
Ner |
Linjett 33 |
1994 |
819 000 |
880 000 |
Upp |
Najad 331 |
1997 |
1 087 000 |
923 000 |
Ner |
Najad 332 |
2004 |
1 500 000 |
1 295 000 |
Ner |
Oceanis 31 |
2008 |
678 275 |
743 000 |
Upp |
Oceanis 323 |
2004 |
772 500 |
800 000 |
Upp |
Oceanis 331 |
1999 |
695 000 |
611 500 |
Ner |
Sun Odyssey 32i |
2001 |
787 800 |
461 000 |
Ner |
Sun Odyssey 33i |
2009 |
917 000 |
595 000 |
Ner |
X-332 |
1994 |
899 000 |
870 000 |
Stadigt |
Källor: Gamla prislistor, mäklare, Sailguide.com, Yachtworld.com, Scanboat.com, Blocket, Nettivene.fi, Botentekoop.com, Yacht.de
Euro= 11,27 Dkk= 1,51 GBP= 13,18