Välförtjänt vann år 2008 Arcona 430 European Yacht of the Year. 2018 vann sedan Arcona 435 och nu har varvets storsatsning Arcona 50 vunnit titeln. Tredje gången gillt visar att Arconas koncept har anhängare i hela Europa.
Bakom 50:ans seger står kluriga, kapabla seglare, med Urban Lagnéus som motor. Urban rekryterades för att styra Arcona 2021, tog kontakt med Niels Jeppesen, som hade startat en egen designbyrå efter att ha sålt sina aktier i X-Yachts och kunde rita åt andra. Niels kände till Arcona, men inte på nära håll. Innan han sade ja, kollade han båtarnas standard och fann att den stämde med hans syn på kvalitet och prestanda.
På hösten 2021 sattes projekt nya Arcona igång. En bidragande orsak var den brittiske agenten, som hade förfrågningar om en större modell än Arcona 465. När Arcona 50 nu har utsetts, var det dock lite med vemod Urban Lagneus inte kunde ta emot priset. Detta eftersom han i mitten av december 2023 överraskande fick sluta på Arcona när styrelsen meddelade att en omorganisation innebar att Fredrik Malmqvist tar över som VD.
Urban Lagneus: Arcona 50 har jag sedan dag 1 hösten 2021 lagt ner tusentals timmar på. Allt från att få Niels Jeppesen och Ariadna Pons som designers, till Magnus Larsson med Sail Yard som har byggt båten, Pierre Holgersson på Lyse Plast, Magnus Lundgren och Jussi Santonen som har trimmat 50:an till bästa båten i Europa. Många fler har hjälpt till, men mest av allt är jag extremt stolt över min egen insats, för första gången har jag tagit fram en båt från idé till färdig båt.
Att Arcona 50 har likheter med X-50, håller inte Niels Jeppesen med om.
- Vi gör som andra, vi lånar lite här och var, men tillför egna element. Samtidigt har vi försökt ge 50:an en egen signatur relativt funktion och stil. Men det ändrar inget på vad vi har erfarenhet av och vet vad som ger god segling. Hit hör bra volym i ändskeppen för ökad stabilitet och fart. Ett mjukt slag längs skrovet, är mer markant än på andra båtar.
Niels fortsätter: I hela livet har jag strävat efter att rita båtar som seglar lite bättre än konkurrenter. Men blir båten för lätt, då blir den för orolig för familjesegling. Därför har Arcona 50 stor stabilitet med mesta kölvikten i blybulben. Nu får familjen trygg segling, på samma gång som besättningen får njuta av att segla fort.
- Vi har sparat 800 kg genom att vakuumgjuta huvudskott och akterskott i kolfiber. Tack vare sådan viktmedvetenhet, kryssar Arcona 50 i åtta knop med en relativ vindvinkel om 27 grader i 5-6 m/sek, det är fint för en snabb cruiser.
Även om Arcona 50 får beröm, är roderkänslan neutral, en egenhet som 50:an delar med andra dubbelroderbåtar. Kontakten, som Niels fick till i sina X-Yachts, var tydligare.
Mest av allt har denna Arcona en räcka egna påkostade lösningar parade med en lyxinteriör och otaliga eleganta finesser. Möjligen är stilen lite för egen, inte mycket går igen från Arcona 460/465 och 430/435. Vilket kallas utveckling.
Data
- Längd skrov 14,99 m
- Längd vl 13,98 m
- Bredd 4,60 m
- Djup 2,95/2,50 m
- Deplacement 13 900 kg
- Kölvikt 5 200 kg
- Segelyta 142 kvm
- Masthöjd 24,07 m
- Ståhöjd 1,95 m
- Design Jeppesen & Pons
- Motor Yanmar 40 hk
- Vatten/diesel 375/385 liter
- Byggare Arcona, Uddevalla
- Nypris 10,72 MSEK