Pärlan gick i kras.
”I stormen i tisdags så slet sig vår älskade Svarta Pärla, vårt hem i 6 år, Kapten Coccos skepp, som hållit oss trygga genom så mycket och hon klarade till och med en gasexplosion…men nu är det slut…….”
”I stormen i tisdags så slet sig vår älskade Svarta Pärla, vårt hem i 6 år, Kapten Coccos skepp, som hållit oss trygga genom så mycket och hon klarade till och med en gasexplosion…men nu är det slut…….”
Hej och välkommen till nya Sittbrunnen. Fast egentligen är den inte så ny, mer än till utseendet. Det nya utseendet har Mia Raunegger gjort loggan till. Hon var med på Hafsorkestern när vi korsade Atlanten och tappade masten.
Efter två jordenruntseglingar har nu de elva båtarna i “Clipper Round the World Race” lyfts och inspekterats undertill. Det ser så bra ut att färgen får sitta kvar ett varv till.
Coppercoat är godkänt i EU och resten av världen, men den svenska Kemikalieinspektionen godkänner inte bottenfärgen, trots att den släpper ut mindre koppar än de godkända färgerna.
Av alla kända kompetenta konstruktörer i Europa är Niels Jeppesen en, som jag har följt i över 40 år. Första gången var 1979 vid testet av X-79 och senare samma höst när båten vann min One of a Kind Regatta 1979 i Lysekil över Express, Maxiracer, J/24.
Det blev Andoo Comanche som knep Line Honours, först i mål, i nyårsregattan. Här är lite mellandags-TV.
”Dra dit pepparn växer”, det låter inte så snällt kanske, men nu syftar jag på en boktitel av Micke Westin.
I mitten av december kunde ´Shogun 43 sjösättas och provseglas. Planen enligt Shogun Yachts pressmeddelanden var egentligen att ha första exemplaret klart hösten 2021. Men Rosättra Båtvarv som bygger, hann inte när beställningarna på Linjett 39 kom och beställaren/finansiären Mats Bergryd fick vänta ett år. Han har fått skroven för ytterligare två 43:or, där nr 2 ska segla hösten 2023 och nr 3 eventuellt 2024.
Med sjösättning i juni 2023 av två båtar och varvets frekventa rapporter om sin Arcona 50, verkar årets intressantaste nya prestandabåt vara på god väg. Arcona har beställt denna cruiser-racer av designduon Niels Jeppesen och Ariadna Pons.
För att se hur Arcona 50 fortskrider tog jag mig till Lysekil och kunde konstatera att båten är på god väg. Formarna var på plats hos Storebro Lyse Plast, glasfibermattorna låg klara i hallen, tunnor med vinylester stod redo och avrivningsväv fanns på stora rullar.
Sittbrunnen gratulerar: Hallberg-Rassy 400 har vunnit Boat of the Year Award 2023 inom Import Boat of the Year och är delad totalsegrare i tidningen Cruising World från USA.
Högsta priset tilldelades Hallberg-Rassy 400, Årets Importbåt, en evolutionär cruiser med makalös mångsidighet ritad av Germán Frers.
Flytväst är bra att ha om man ramlar i sjön. Frågan är bara vilken. Christina Frii som driver sjösäkerhetsföretaget Seapax förklarar här vad de där siffrorna på västen skall vara bra för.
- Det vi säljer är Sjösäkerhet och tekniska kläder. Att klä sig rätt i alla väder oavsett om man ska korsa Atlanten, ge sig ut i Skärgården eller deltaga på något race, förklarar hon.Om man är varm och torr i alla väder fattar man bra beslut som påverkar sjösäkerheten ombord.
Efter en massa tekniska problem med ebokssajten Bättre Båt finns nu Landkrabbans seglarskola att köpa på nedanstående länk. Den kommer i form av en pdf, som man lätt kan ge bort. Till flera om man vill.
Så småningom hoppas jag att Micke Westins sajt med eböcker kommer i luften och flyger. Eftersom många hört av sig, gör vi så här under tiden.
Boken är formatterad för att läsas på mobil, men funkar även på större plattor.
I den nyutgivna boken ”Historien om Hallberg-Rassy – Legendariska båtbyggare” beskrivs Hallberg-Rassys resa genom hela nio decennier, hittills, från 1940-tal, fram till nutid. En framgångssaga som än idag inte skymtar någon slutstation. Den här rikt illustrerade boken innehåller mängder med nya intressanta fakta, bilder och berättelser som aldrig tidigare publicerats. Här finns till och med fyra hittills okända båtar avbildade, som aldrig byggts.
När Najad nyligen meddelade köpet av Orust Yacht Service i Henån och flytt tillbaks till samma lokaler som byggde båtarna 1991 – 2001, minns vi som varit med några år alla turerna kring varvet sedan grundaren Berndt Arvidsson sålde 2005. Kan nystarten fungera? Det är miljonfrågan nu.
En förutsättning är att finansiären bakom köpet Håkan Eksandh med fastighetsbolaget Hexiron och rötter i Lunds gamla järnhandel Sam Nilsson härdar ut. Han äger Arcona sedan 2018 och kom in i båtbranschen via köp av en Swedestar 415 från Lidköpings Båtsnickeri och sedan blev med Najad billigt.
Förtöjd vid ett kokospalm på stranden i fiskebyn Lambeau, på Tobagos lovartskust, ligger en segelbåt som förmodligen aldrig kommer att segla igen.
Båten, som heter Vagant, har legat där i fem år och lagt sig tillrätta i sanden, övervakad av fiskare som en morgon hittade fartyget på revet, utan någon ombord.
Dagar senare skulle byn få reda på ödet för människorna ombord – ett äldre polskt par som hade gett sig av från Kanarieöarna på andra sidan Atlanten den 2 november 2017.
Som gammal göteborgare är det alltid gott att komma till Västra Kusten och besöka olika varv för att se vad de håller på med. Min tur började senast på Ringön och Marinskroten aka Utbildningsrederiet/Göteborgs Skeppshandel för att se vad detta udda båtföretag håller på med.
I en tid när konjunkturen ser ut att bli sämre, fortsätter Hallberg-Rassy i Ellös målmedvet med sin nya 69-fotare - det mäktigaste bygget någonsin från ett svenskt segelbåtsvarv. För att få en uppfattning om storleken och byggsättet besökte jag plastfabriken i Kungshamn och kunde se första skrovet färdiggjutet med balkar och stringers.
Najad Yachts AB:s moderbolag, har förvärvat Orust Yacht Service AB med tillhörande fastigheter i Henån på Orust. Najad som tillverkar kvalitetssegelbåtar, flyttar därmed tillbaka produktionen till Henån och bolagets tidigare produktionslokaler. Senast man flyttade till Henån var 2013, men konkurs och andra turer ledde till Arcona och Uddevalla. Men nu står man på egna ben hemma i de gamla lokalerna igen, som vd Fredrik Malmqvist hintade om i intervjun för Sittbunnen på Öppet Varv i augusti.
Vissa båtprojekt tar sin tid att bli klara. Som Aspect 45, initierad och finansierad av kappseglaren och el-entrepenören Rolf Tannergårds utifrån hans idé om hur den perfekta kombon av racer och familjebåt ska vara. Efter att ha utvecklat och kappseglat Aspect 40 växte hans aptit på en ny större båt efter ungefär samma koncept, men packad med nya lösningar för att få den nya superenkel att segla.
{jumi [jumi/oppetvarv2022.html]}
Kom in i den nya kappseglaren Heyman 34 S och möt nye vd:n för återuppståndna Najad, på den enda renodlade segelbåtsmässan.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.