Wow, vilket föredrag! Ett av de mest engagerande jag har varit på, och då inte bara inom båtvärlden!
Torbjörn Olsen, tidigare ytbärgare på Säves helikopterdivision, berättade om helikoptrar och ytbärgning, om vad arbetet innebär och principer för hur de jobbar och inte minst hans insats under Estoniakatastrofen!
Mängder av perspektiv förmedlades om hur olika helikoptrar fungerar i olika väder och situationer, hur man bör placera och hantera dem när ytbärgaren sänks ner och var ytbärgaren helst ska hamna i förhållande till de nödställda. I Youtubelänken kan du se hur Torbjörn landar precis på flottens kant och lätt når de nödställda. Det ser lätt ut, men krävs en otrolig kompetens, precision och ett sammansvetsat team.
Det sistnämnda är oerhört viktigt, förklarade Torbjörn, för tryggheten och hur väl man lyckas. Innan han sänks ner har teamet gemensamt planerat hur räddningen ska ske så att han kan fokusera på uppgiften och inte behöva göra för många ställningstagande själv. Han går in i ett tunnelseende, beskrev han. Från Estonia-flotten räddade han sex personer som vinschades upp medan han satt kvar och förberedde för nästa person som skulle upp.
Den lärdom jag fick med mig för oss fritidsseglare: Bär ALDRIG mörka kläder på vattnet! (Han nämnde särskilt dykare och fiskare som ofta har mörka kläder) Bär orange eller gult/grön i neonfärg, vilket ni kan att han har på sin dräkt som ligger på stolen. Kanske rött, men röd färg kan bli svart under ytan beroende på vilket material det är. Reflexer, reflexer, reflexer, även på båten, och blinkande ljus. Just detta kan bli avgörande om du vill bli funnen, i händelse du skulle hamna i vattnet!
Arrangör var Sjövärnskåren Göteborg.
Ann-Kristin Agesund
Ann-Kristins båteri