Vassaste båtarna i Gotland Runt 2023
På söndag startar årets höjdpunkt för många bitna seglare – Gotland Runt och som vanligt dras ett antal nya och stora båtar att vara med.
På söndag startar årets höjdpunkt för många bitna seglare – Gotland Runt och som vanligt dras ett antal nya och stora båtar att vara med.
Tror du att det är viktigt att din vikt matchar det som står på flytvästen? Fel!
Tror du att en uppblåsbar flytväst blir farlig för att man inte bytt utlösare i tid? Fel!
Tror du att barnflyvästar är gjorda för att fungera bra med blöjor? Fel!
I den lilla byn Töre i Kalix kommun ligger den nordligaste punkten i Östersjön och den markeras av en gul boj. De som rundar punkten får då ett diplom. Punkten i Östersjön ökar i popularitet år för år. Varje sommar kommer segelbåtar från hela Europa för att runda bojen som har satt Töre på Europakartan. Till och med skolskepp har Töre som besöksmål under sommarens seglingar i Bottenviken.
Najad har som bekant flyttat tillbaks till Henån, där inredning och montering nu sker av varvets modell Najad 450 CC med tillnamnet Next Generation. Den är i grunden 440 från 2006, som blev 450 CC 2008 och har byggts i totalt 17 ex i versionen AC med aktersittbrunn och 40 ex som CC med mittsittbrunn.
En allt vanligare syn är båtar som bara lämnats vind för våg. I min hemmahamn Bullandö Marina bogserade någon för tre år sedan in en First 456 och lämnade den vid gästkajen utan att meddela något. I oro för att den skulle sjunka under vintern togs denna en gång attraktiva cruiser/racer på land. Där har den stått sedan dess och fortfarande utan att någon gjort anspråk.
Nu byter Eniro på Sjön namn och ägare och blir Skippo. Appen som under senare år blivit en av de bästa att navigera med runt Sverige.
Allt för Sjön kallar sig i år för Sveriges populäraste båtmässa, ett epitet som ger förväntningar och som knappast går att diskutera. Att gå runt ett varv för att se på segelbåtar och klassiker tar inte lång tid, men är ändå givande. Ingen annan mässa är som Allt för Sjön. Som mötesplats är mässan en emotsedd träffpunkt efter tre års paus under pandemin.
På ett föredrag nyligen om båtutvecklingen de senaste 100 åren, presenterades olika banbrytande konstruktörer, reglernas inverkan på båtarna och ett antal framstående båtar. Samtidigt fick SRS en känga.
” En Kalle-Anka regel” sade föredragshållararen, tillika båtkonstruktör om systemet. Hans argument är att SRS inte tar hänsyn till faktorn stabilitet och systemet inte är transparent.
Kommunikationen på havet gåt just nu igenom en revolution. Elon Musks skapelse Starlink är redan här, med bredband på havet.
Flera svenska båtar som korsade Atlanten tidigare i år har haft täckning hela vägen över. Sittbrunnen kollar läget och Thomas Lundgren berättar allt om det nya kommunikationsnätverket.
Snart är det båtmässa igen i Älvsjö. Sittbrunnen är med och kommer att hålla till i Seapax monter. Här berättar mässgeneralen själv om årets båter.
Nu kommer boken om allt som gick sönder och fixades under fem års jordenruntsegling.
För snart ett år sen genomförde vi på BalticWaters2030 en stor kampanj, Stoppa industrifisket, för att uppmärksamma hur Östersjön töms på sill och strömming, hur över 90 procent av fångsten blir till foder och hur det kustnära fisket slagits ut.
El ombord kan bli ganska krångligt. Men Jan Sköld gör det lätt att fatta i boken ”El, elektronik och nätverk ombord”. Det krångligaste är nog titeln.
Att ansöka om godkännande för en bottenfärg kostar från 300 000 kronor, plus några miljoner för studier och konsult.
Men Coppercoat har hamnat i ett EU:s moment 22 och tror inte de kan få grönt i Sverige inom 10 år. Trots att de släpper ut mindre koppar än godkända färger.
Att ankra är att uppleva. Det propagerar Thomas Veber för i boken Ankarliv, som både är en instruktionsbok och en inspirationsbok.
”I stormen i tisdags så slet sig vår älskade Svarta Pärla, vårt hem i 6 år, Kapten Coccos skepp, som hållit oss trygga genom så mycket och hon klarade till och med en gasexplosion…men nu är det slut…….”
Hej och välkommen till nya Sittbrunnen. Fast egentligen är den inte så ny, mer än till utseendet. Det nya utseendet har Mia Raunegger gjort loggan till. Hon var med på Hafsorkestern när vi korsade Atlanten och tappade masten.
Efter två jordenruntseglingar har nu de elva båtarna i “Clipper Round the World Race” lyfts och inspekterats undertill. Det ser så bra ut att färgen får sitta kvar ett varv till.
Coppercoat är godkänt i EU och resten av världen, men den svenska Kemikalieinspektionen godkänner inte bottenfärgen, trots att den släpper ut mindre koppar än de godkända färgerna.
Av alla kända kompetenta konstruktörer i Europa är Niels Jeppesen en, som jag har följt i över 40 år. Första gången var 1979 vid testet av X-79 och senare samma höst när båten vann min One of a Kind Regatta 1979 i Lysekil över Express, Maxiracer, J/24.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.