Nu byter Eniro på Sjön namn och ägare och blir Skippo. Appen som under senare år blivit en av de bästa att navigera med runt Sverige.
- Vi är otroligt glada och stolta att förvärvet nu är fullbordat. Vi får direkt en enorm räckvidd och en stor, lojal kundstock som bas i vår hemmamarknad. Vi har precis tagit in externt kapital vilket möjliggör att vi kan rivstarta och börja leverera på vår långsiktiga plan”, säger Fredrik Oscarson, Skippos VD och en av tre grundare.
Kommer appen att byta namn till Skippo?
- Ja, när den nya, uppdaterade versionen lanseras senare i vår kommer den även byta namn till Skippo (På Sjön), Eniro kommer helt försvinna i och med att de sålt den till oss.
Hur ser affärside'n ut? Ska ni tjäna på kostnaden för appen eller något annat?
- Precis som när tjänsten drevs i Eniros regi bygger vår affärsmodell i dagsläget primärt på att sälja abonnemang på Premium-tjänsten som då gör att användare kan använda appen för navigering samt. Det går även att köpa till specialsjökort från Hydrographica för att kunna navigera grundare vatten och hitta lämpliga och tydligt utmarkerade tilläggningsplatser. Tjänsten kommer dock fortsatt finnas i en gratisversion för våra registrerade medlemmar där grundläggande funktionalitet ingår.
Hur tänker ni er vidareutveckling? Weather routing, som Seapilot? Fler geografiska områden?
- Vi har för avsikt att fortsätta utveckla appen och behålla positionen som den bästa navigationsappen i Norden genom att just fokusera på vår kärnmarknad och ta fram ny funktionalitet som våra användare efterfrågar. Väder- och vind direkt i sjökortet är ett exempel på funktionalitet som vi kommer inkludera i år men det kommer komma mer under säsongen. Vi får reda förfrågningar från andra marknader men vårt fokus är Norden och vi vill verkligen vara bäst för det unika båtliv vi har här.
Transaktionen gör Eniro till huvudägare i Skippo AB. Efter den nyligen genomförda emissionen backas Skippo även av ett flera investerare och entreprenörsprofiler, bland andra Kinneviks tidigare VD Vigo Carlund, modesuccén Totemes grundare Elin Kling, Karl Lindman och Johan Kock, bröderna Tom, Edward och Oscar Höglund från bla Epidemic Sound, grundaren av Glocalnet och Piton Capital Andrin Bachman, Christopher Slim från Do Good Invest, fastighetsbolaget Altira, fintech-entreprenören Malcolm Rosen, ängelinvesteraren Erik Segerborg med bakgrund från bland annat Hemnet och Avito, Martech-profilen Anders Nygren samt Refunders grundare Fredrik Ohlsson.
Bakom Skippo står ett erfaret grundarteam; Fredrik Oscarson är serieentreprenör och grundade bland annat digitala designbyrån Mobiento och var senast Partner på Deloitte Digital, Felix Erhardt är erfaren investerare, rådgivare och entreprenör med lång erfarenhet från att driva och investera i digitala tillväxt och ehandelsbolag och var tidigare bland annat Partner på eEquity, samt ex-McKinsey-konsulten Richard Setterwall som blev entreprenör och grundade bland annat hundplattformen DogBuddy som lanserades tvärs hela Europa men kommer senast från London-baserade Piton Capital där han var Venture Partner.