450CC Next Generation

Najad har som bekant flyttat tillbaks till Henån, där inredning och montering nu sker av varvets modell Najad 450 CC med tillnamnet Next Generation. Den är i grunden 440 från 2006, som blev 450 CC 2008 och har byggts i totalt 17 ex i versionen AC med aktersittbrunn och 40 ex som CC med mittsittbrunn.

Med tanke på att skrovet nu är 17 år, blir frågan om modellen inte är gammal och lite omodern idag? För svar for jag till plastfabriken i Lysekil och varvet i Henån och spanade in första exemplaret som tagits fram av varvets nye ansvarige Fredrik Malmqvist. Han är ung i båtbranschen, Excel-nörd, inte båtbyggare och har förut jobbat med affärsutveckling på ett finansföretag i Stockholm.

Kojbotten

Långvarigt intresse för Najad fick honom att ta hand om varvet. Seglingsintresset uppstod genom att segla med föräldrarna i deras Najad 440AC. Så här motiverar han tredje versionen av designen skapad av judel-vrolijk 2006:

- En helt ny modell är en investering på uppåt 15 miljoner och en stor risk. Efter att ha följt båtbranschen länge, kan jag se att för stort fokus på utveckling av nya modeller , ledde till att flera varv gick omkull. Najads forna strategi med 355, 395, 570, 505 nästan samtidigt, är exempel. Nu vill jag bygga bolaget långsiktigt och menar att vi når dit genom att förfina/utveckla 450.

Dorrkarmar

- Den blir något extra, det ska kännas när man kliver ombord. De facelifts vi har gjort, ger en fantastisk båt med nytt elsystem, ny badbrygga, ny rutdesign, rullsystem under däck, nya vinschar, kommer att andas 2023.

440formbabord

- Hur ska 450CC/NG ge mer för pengarna? Lösningen är toppkvalitet, men utan att båten känns gammal. Visst hade ett nytt skrov med bredare akter, större bredd och upprest stäv gett mer volym. Men till vilken nytta? 450CC/NG är finare att se på och väsentligt modernare och bättre seglare än vad stupade kända Orustvarv erbjöd.

kontor

- Inför faceliften fick judel-vrolijk frågan om högre rigg, men de svarade att konceptet fungerar fortfarande, att det inte finns skäl till att höja prestandan.

Så långt Fredrik Malmqvist. Vad sker då konkret? Vid mitt besök var första skrovet klart, nästa skulle gjutas senare i april och formarna såg skapliga ut, även om plastbyggaren Pierre Holgersson sa att en del formvård skulle gå åt för att få ”Najadfinish”.

najad 450cc next generation img 8994

I Henån var mycket förberett. Plats var klar i forna Najad 570-hallen, snickerierna fanns utsågade och lackade, utrustning var framkörd och kölning skulle ske i april. Riggen var beställd och även motorn, som dock var försenad.

Snickeri

Oavsett, blev mitt intryck av rundturen i Henån att ambitionsnivån på Najad är lika hög som förr. Standarden på snickerierna är oklanderlig, magnifik, lyxig och flottare än i någon annan båt som byggs i vårt land. En konservativ utvecklare skulle säga att Najad saknar vett med denna standard. Men inte Fredrik Malmqvist.

- Nej, nivån är vårt främsta konkurrensmedel, vi ska vara bäst i klassen, säger han stolt.

Nivån sattes en gång av förre varvsägaren Berndt Arvidsson med Najad 332, som han byggde åt sin dotter och sedan i en 51-fotare åt sig själv efter att ha sålt varvet. Ytterligare höjning av finish och finesser skedde när fartblinde storsatsande holländaren Alfred van Wincoop köpte Najad och anlitade brittiske yachtdesignern Dick Young. Dennes stil med siktlinjer, ljusa paneler, skinnklädda handtag, omtag på kojerna, socklar i Jatoba, durkar i Wenge, var och är ett lyxigt påkostat sätt att inreda.

Naj450

Efter några ödesår hamnade ägandet hos skåningen, seglaren och fastighetsägaren Håkan Eksandh i Lund, som har sagt att han tänker härda ut. Vilket bådar gott för Najads framtid.

hakane

Som i april hade Fredrik Malmqvist två 455CC NG i order, en med kolmast åt ett amerikanskt par och en med rullmast åt en norsk beställare. Båda kom såg och köpte på Öppet Varv 2022. För fler beställningar behöver Najad visa sig på de stora mässorna på kontinenten, men i skrivande stund finns inga sådana planer.

- Öppet Varv är vi naturligtvis med på och i Oslo. Min bild är att Orust har världens bästa förutsättningar för att bygga båtar under 50 fot. Här finns kunnandet, viljan, traditionen. Men ska man visa sig inomhus måste man ha med en båt och det kostar. Tills vidare står Najad över mässor inomhus och utomlands.

n450cc next gen interiorlayout dec2017 2000x1335 copy 1618x1080

- Sker något med Najad 355, 395, 505 och 570?

- Nej, de ligger i träda, formarna finns i Lysekil. Vårt fokus ligger på att vara det självklara valet för den som söker yppersta kvalitet, förklarar Fredrik Malmqvist

Intressant i sammanhanget är förstås priset. 6 995 000 kr för Najad 450 CC/NG är en ansenlig summa, som få kan eller vill satsa. Men den som gör så, får en båt som ska matcha många andra premiumbyggen. En Hallberg-Rassy 44 ligger nära till att jämföra med, men kostar mer. Förklaringen till Najads lägre pris är att alla gamla kostnader är avskrivna.

En full test av Najad 450CC gjorde jag inför Årets Segelbåt i Sverige 2017. Läs den på sittbrunnen.se. Spana in nyheterna och jämför på Öppet Varv och bedöm själv standarden.

Curt Gelin

 

Båt

Najad 450CC NG

Hallberg-Rassy 44

Löa

13,50 m

13,68 m

Lvl

12,20 m

12,88 m

Bredd

4,03 m

4,20 m

Djup

2,10/2,50 m

2,10/1,75 m

Depl

14 200 kg

16 000 kg

Kölvikt

4 800/48 %

5 300 kg/44 %

Stabilitetsindex (ORCi)

142,1

Ingen uppgift

Segelyta

95 kvm

106,5 kvm

Rating ORCi

611,3 sec/M

588,7 sec/M

Masthöjd

20,5 m

21,6 m

Motor

Yanmar 80 hk

VP 75 hk

Räckvidd

106 tim/740 M

104 tim/740 M

Design

Judel-vrolijk

Germán Frers

Pris april 2023

6 995 000

8 866 750


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line