Tror du att det är viktigt att din vikt matchar det som står på flytvästen? Fel!
Tror du att en uppblåsbar flytväst blir farlig för att man inte bytt utlösare i tid? Fel!
Tror du att barnflyvästar är gjorda för att fungera bra med blöjor? Fel!
Om vi börjar med det uppenbara som du egentligen vet, men du har inte funderat så mycket på det. Nästan alla människor flyter så länge vi har luft i lungorna. (Mer om det kan du läsa längre ner.) Det innebär också att vi behöver samma flytkraft oavsett hur små eller stora vi är. En vanlig orange räddningsväst är klassad för 100 Newtons flytkraft. Dvs ca 10 kg flytkraft. Ok det stämmer inte riktigt, dom minsta flytvästarna ha inte den flytkraften för den får kanske inte plats. Men det är grundtanken. Mer flytkraft innebär att du hamnar högre upp ur vattnet vilket minskar risken för kallsupar och ger dig lite mer trygghet när du ligger i vattnet. I övrigt är flytkraften tänkt för att kompensera för klädernas vikt. Jobbar man nära vatten och har mycket verktyg på sig så har man ofta en flytväst med 275 Newtons flytkraft.
Du behöver med andra ord inte bry dig så mycket om viktrekommendationen som står i flytvästen. Det viktiga är att den passar. Och där är det bättre med en lite för trång väst än en för stor väst. Med en för stor väst riskerar du att den inte roterar runt om det är en räddningsväst med krage. Har man en något för stor väst är det viktigt att man drar åt alla spännen och knyter eventuella snören ordentligt. Men det ska man alltid göra!
Har du små barn med blöja? Då är det viktigt att veta om att barnens fina byxblöjor fylls med jättemycket luft baktill och lätt skapar en motverkande flytkraft som gör att flytvästen kanske inte roterar runt som den ska! Har barnen blöjor på sig är det jätteviktigt att dra åt grenbandet ordentligt så du får ut all luft ur blöjan. Är barnen uppe i sittbrunnen kan dom kanske vara utan blöja helt. Om olyckan är framme kan man bara spola av sittbrunnen med en hink vatten och däcksborsten.
Vad ska jag välja för flytväst?
I grunden har vi tre olika typer av flytvästar. Det är seglarvästen, räddningsvästen och uppblåsbara västar. Seglarvästen är en flytväst som främst används av jolleseglare, vindsurfare, vattenskidåkare, vattenskoteråkare och andra typer av aktiviteter när vi rör oss mycket. Den är bra för man är väldigt rörlig och det är ofta en tunn väst. Den stora nackdelen är att du inte blir rättvänd om du trillar i vattnet medvetslös. Du ska kunna simma om du har en seglarväst.
Räddningsvästen är den gamla klassiska med krage och flytelement på framsidan. Det är den bästa barnvästen, men den blir lite klumpig att använda när man växer.
Den uppblåsbara västen är det bästa av två värdar om du väljer en lite bättre modell. Du får en smidig väst som du inte blir så svettig av att ha på dig i solen. Den vänder dig också rätt om du trillar i vattnet medvetslös. Men den är känslig för vatten. Badar du med den så löser den ut sig och du måste packa om den. Men generellt ska den inte lösa ut om det regnar jättemycket eller du får en mindre våg över dig. Mer om det längre ner.
Testa din uppblåsbara flytväst rätt.
Har du en uppblåsbar flytväst ska du öppna den och kontrollera den varje år! Struntar du att göra det ett år så har det snabbt gått några år och då har det börjat hända saker i din uppblåsbara väst. Många äldre uppblåsbara västar saknar en liten säkerhetsfunktion som gör att gasflaskan kan gänga ur sig. Därför är det viktigt att kontrollera att den siter fast. Gängar du loss gasflaskan, kontrollera så gummipackningarna nere i hålet sitter som dom ska. 95% av alla uppblåsbara flytvästar har en utlösningsmekanism från ett brittiskt bolag som heter United Moulders. Det brukar stå UML som förkortning. Den svarta utlösningsdelen består av en fjäder som hålls spänd av en pappersmassa som löser upp sig snabbt av vatten när det flödar in. Fjädern slår emot mekaniken som sitter fast i flytvästen. I den fasta mekaniken sitter en liten spik som slår hål på gasflaskan och därmed fylls västen.
Eftersom pappersmassan reagerar på vatten så reagerar den också på luftfuktighet. Det innebär att byter du inte den svarta utlösarenheten i tid kommer din flytväst blåsa upp sig på grund av luftfuktigheten. Som du förstår blir alltså din flytväst känsligare för vatten med tiden. Men det är ingen säkerhetsrisk att inte byta utlösaren, din väst blir bara känsligare för vatten och den kommer lösa ut när du trillar i vattnet. UML utlösaren har ett bäst före datum stämplat på sig. Det är för en extremt fuktig miljö. Och förvara du din flytväst i båten eller andra fuktiga miljöer bör du byta i rekommenderat intervall. Tar du hem din flytväst och förvara den torrt jämnt så kan du kanske vänta något år extra med att byta. Risken med att inte byta i tid är att du även får köpa en ny gasflaska.
Vill du testa din flytväst ordentligt så kan du blåsa upp den. Antingen genom att bada med den och testa dess funktion. Vilket är klokt att göra någon gång så man får se hur den fungerar. Alternativ två är att fylla flytvästen med luft genom blåsröret som sitter på västen. Blåsröret är tänkt at användas om du får en lite läcka i västen och behöver fylla på den när du ligger i vattnet. Om du vill testa den genom att blåsa in luft från dina lungor ska du tänka på att du då också blåser in lite fukt som långsiktigt kan påverka blåsan. Jag har inte genom mina år av att testa flytvästar sett något fall där detta är ett problem. Men det kan uppstå. Bäst är att försöka fylla flytvästen med pumpen till luftmadrassen eller gummibåten. Dom har ofta lite olika storlekar på luftpipar. Tänk på att det sitter en backventil i blåsröret. Var försiktig så du inte förstör denna. Det ska sitta ett litet skydd ovanpå blåsröret. Det skyddet kan du vända upp och ner på för att trycka ner backventilen och få ut all luft när du ska packa om flytvästen. Låt västen ligga över en natt och se så att det är bra tryck i västen innan du packar ihop den.
Om du testat din flytväst genom att fylla den med luft så vänder du upp och ner på den lilla hatten som sitter över blåshålet för att få försiktigt trycka ner backventilen och få ut all luft. Att få ut all luften själv är det svåraste när man ska packa om västen. Ta hjälp av någon och pressa/vik från den bortre delen av västen mot blåsröret. I övrig så rekommenderar jag att gå in på youtube och googla märke och modell samt skriva till repack. Då hittar du filmer från alla stora tillverkare hur du ska göra! följ bara tillverkares rekommendationer. Andra youtube klipp kan vara felaktiga och kanske inte passa just din väst! Är du minst osäker, lämna in din väst hos en godkänd och välutbildad ompackningsstation!
Ska du köpa en flytväst?
Tänk på ovan rekommendationer och sen är det viktigt att du testar flytvästen så den känns bekväm. Tittar du på uppblåsbara flytvästar så har jag några rekommendationer som är viktiga. Köp bara uppblåsbara flytvästar som har en varselgul blåsa när den blåser upp sig. Varselgult syns mycket tydligare än orangea i mörker. Det finns en anledning till att alla yrkeskläder är varselgula. Kommer du segla mycket i mörker rekommenderar jag starkt att du köper till en liten klisterlapps lampa som tagits fram av Spinlock. Den heter Lume-on. Denna lampa får hela blåsan att blinka som en gul lampa. Det är mycket tydligare än den lilla vita lampa som följer med havskappseglingsvästar. Den lampan fästs på ett sånt sätt att blinkandet inte alltid syns åt rätt håll. I övrig så ligger en bra uppblåsbar flytväst på dina axlar och tynger inte över nacken. En flytväst som ligger på nacken blir tung efter ett par timmar och du får ont i nacken. En bra flytväst ligger på nacken och är så lätt och bekväm att du glömmer bort att du har på dig den. Köp bara en flytväst där du får hjälp och får prova. Köp aldrig en flytväst du inte har provat och tänk på att du ska kunna spänna åt västen med lite kläder på och med fullt regnställ på!
Varför flyter vi i vatten?
En vuxen människa består till ca 60 % av vatten, en nyfödd nästan 80 %. Sedan innehåller en man någonstans mellan 10-24 % fett och en kvinna någonstans mellan 20-35 % fett om man är normalbyggd. Vattnet i kroppen tar givetvis ut sig själv i vattnet men fettet flyter. Så är vi normalt byggda är det muskelmassan och benen som vi med luften i lungorna kompenserar med och vår volym också. Har du mycket muskler, lite fett och ett kompakt skelett kan det vara så att du har svårt att flyta. Egentligen spelar det ingen roll om du slappnar av eller spänner dig. Det handlar mest om att få balans på din massa i vattnet.
Magnus Bjellqvist
lärare på utbildningsföretaget Sjölotsen
utbildad av
Viking, Crewsaver, Baltic och Spinlock för att packa om flytvästar