Det skvalpade runt bryggorna i dagarna fyra, fram till 5:e september, vid Vasavarvet i Stockholm, liksom det gjort runt de stora öarna på Västkusten strax innan. Det börjar röra sig på båtmarknaden igen. Så nu seglas det för glatta livet för att placera båtarna på prislistorna i de stora regattorna.
Efter 30 år till havs, de senaste 10 runt sydpolen, är Deborah Shapiro och Rolf Bjelke tillbaka i Sverige. Här gästade de KG Bergström i SVT:s Gomorron.
Raphaël Domjan och Gérard d’Aboville kan segla utan vind. Och de tänker göra det jorden under 2011 - 27.000 sjömil. Med experimentbåten PlanetSolar följer de dagsljuset västerut från medelhavet. Men även om båten är ett experiment är inte tekniken som använts det. Tanken är att bevisa att det redan finns teknik för att kunna utföra transporter miljövänligt.
För tre år sedan fick de en idé. Maria Rindstam och Josefin Arhénborg fick i uppdrag av Marias man som har ett varv att ta bort några gamla övergivna båtar. - Vad gör man med dem när de är slut, frågade de sig Ingenting, blev svaret. Det finns ingen i Sverige som tar emot gamla båtar. Det gick helt enkelt inte. - Det var då vi kom på att det skulle vara kul att starta en båtskrot, berättar Maria.
Det var norska Seilas som igår slog larm om båtsmansstolen från SeaSea som gick sönder när Geir Wöiens son gungade ut över vattnet. Den dagen var han bara en meter upp, så det gick bra. Dan innan hade han varit 12 meter upp i masten.
Stolen som säljs av Seasea, både i Norge och Sverige har nu stoppats för försäljning. Den är av det italienska märket TREM och enligt butiken har samma sak hänt en gång tidigare.
Kristofer Nyberg, marknadschef på SeaSea i Sverige meddelar Sittbrunnen att:
- Vi har beslutat att stoppa försäljningen av en båtsmansstol från Trem efter att en av våra kunder i Norge uppmärksammat oss för ett fel på produkten, säger Kristofer Nyberg på Seasea Sverige till Sittbrunnen.
En semestervecka per år viker jag åt min favorithobby – sjöräddning. Jag har jour var fjärde vecka men kan pga mitt arbete inte vara med på dagarna och tar då kvällar, nätter och helger. Därför känns det bra att, åtminstone en vecka per år, kunna ställa upp dygnet runt.
Veckan inleds på måndagskvällen då vi byter jourlag. Vi går igenom allt materiel och diskuterar veckans aktiviteter och övningar.
Så har den då kommit, sjöräddningens iPhoneapplikation för kustvädret. Kul men lite fånigt med vågbilder som illustrerar vindstyrka, men en bra översikt. Jag saknar dock uppgift när prognosen har uppdaterats senast, och när jag startar den får jag en helt felaktig tidsuppgift (troligen en bugg). Jag har annars mest i sommar seglat efter en annan iPhone-prognos, som heter Kustvädret och kostar 7 kronor i månaden. Troligen för lite för att den ska överleva i längden. Men den var trots enkelheten med bara en skriven prognos väldigt användbar.
Annars är klart.se:s app också väldigt trevlig, med pilkartor över vindar, timme för timme. Kanske något för plottrig för att vara användbar till vardags.
Paloma Werner och hennes partner Ralph var ute i båten utanför Kapstaden i Sydafrika för att spana efter valar. De fick sig en väldigt närgången titt när en tio meter lång sydkapare slängde sig rätt mot deras segelbåt. Sydkaparen som är känd för dålig syn - bröt sönder båtens mast innan den gled ner i havet igen på rygg.
Paloma Werner och hennes partner hade bara sekunder på sig att söka skydd.
– Jag gillar fortfarande valar, sa Paloma till BBC efter dramat till havs.
– Båtens motor var avstängd så förmodligen hörde valen oss inte. Vi var bara på fel båt, vid fel plats och fel tillfälle.
Trots de häftiga skadorna på båten lyckades paret ta sig i land igen.
Hmm…hur känns det att efter 25 år återuppta seglingen, undrar min omgivning? I ”ny” båt och i ny skärgård – Stockholms, en arkipelag som består av ca 25 000 öar? Och ensam?
Svar: Jag valde ”Eskadermodellen”. Och lärde mig mycket om skärgården, om den nyinköpta båten, och tack vare de övriga övriga i eskadern kunde jag fullfölja seglingen trots strejkande elektronik och att segelstarten ett tag såg ut att hotas av att mitt tunga stockankare fastnade i en elkabel!
Jag såg uppropet på nätet, Svenska Kryssarklubbens eskadersegling ”Kummel och fläck”, den artonde i ordningen, under eskderledaren Jörgen Päres skulle starta ute vid Rånö/Alö i den södra skärgården. Tack Jörgen för att du övervann min inledande tvekan! Det blev ca 200 sjömil innan båten förtöjdes vid bryggan i Morarnas på Gålö i slutet av juli.
JP54 är en båt som ska segla snabbt, men också vara en fritidsbåt. Svängkölen sticker 3,5 meter men vinklas upp i lovart. Även inredningen svängs upp i lovart under segling. Men i hamn kan de svängas åt var sitt håll, så båten ligger lodrätt och ändå inte alltför djupt, "bara" 2,5 meter.
Nio ton väger det Nya Zealändska åbäket och när seglen inte är upp drivs den av en elhybridmotor som kan ladda batterierna från propellern.
Sjödramat inträffade cirka tio sjömil utanför Fraserburghs kust i nordöstra Skottland i början på juli, enligt GP.
16 personer befann sig ombord på Biscaya när hon började ta in vatten. Då var vågorna mellan fyra och sex meter höga.
En av de unga scouterna ombord berättade för GP, att det för en stund blev lite dramatiskt när vatten skvalpade upp i kojerna:
- Visst blev man lite orolig när kaptenen kom och sade åt oss att vi skulle ta på oss flytvästar och hjälpas åt att få bort vattnet med hinkar och manuella pumpar, säger Tobias Hallberg.
Om man vill lära sig segla är det bästa förstås att anmäla sig till någon seglarskola. Som vuxen finns det kurser där man kan lära sig grunderna. Men sen då..?
Att utveckla sitt seglande på annat sätt än att lära sig genom sina egna misstag är svårare. Men nu har Svenska Seglarförbundet börjat med privatundervisning i segling, såväl för att behärska sin egen båts säkert eller för att börja kappsegla med den. Och i Stockholms skärgård finns det numera coacher man kan hyra per timma.
Det var mycket vi missade. Hela Blekinge skärgård seglade vi förbi, från Karlskrona till Åhus i Hanöbukten. Även Christiansö och Bornholm fick vi saka, liksom tidigare Utklippan. Det känns som om det finns anledning att göra om den här turen senare, med fler dagar i bakfickan. Motorn fick tuffa på i stiltjen, vilket lär vara att föredra jämfört med att krossa Hanöbukten i kuling.
Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet beräknas vara genomfört 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara genomfört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).
Båtlivsorganisationerna har Kryssarklubben och Svenska Båtunionen har i sina remissvar kritiserat utredningen, medan alla de myndigheter som svarat varit positiva till förslaget, som nu alltså ska genomföras.
Jag hade glömt årorna. Bara att sätta sig en timme i bilen och åka och hämta de små aluminiumårorna till gummibåten. Vad jag inte visste då var att jag också glömt sittbrunnsbordet, bensin till utombordaren och stekpannan. Fast stekpannan hittade jag så småningom. Däremot visste jag att gardinkrokarna gått och gömt sig i vinter, och skruvar till utombordsmotorfästet fick jag köpa nya, eftersom jag lagt de gamla på ett så listigt ställe att jag inte kunde hitta dem i våras. Projektet jag drömt om i flera år, att segla runt den svenska kusten, hade nu nästan börjat.
Så var vi då äntligen på väg. Anders och Ann-Marie i Sambal landade på Gålö på morgonen och åt lunch medan jag hämtade årorna. Jag har gast till Landsort, första dygnet, sen ska hon fira midsommar med mamma i Dalarna.
Efter sju dagar, den 7:e februari, hade Sittbrunnen 197 besökare. Det är hittills rekordet. 60-90 besökare per dag är snittet sen dess, stadigt lite mer. För någon månad sen kom Google-annonserna igång. De har tills i dag, 16:e juni, gett 58 kronor i intäkter. För sålda böcker via Bokbörsen har det kommit in 2:20 kronor. Utgifterna för domän, webbhotell och lite Googleannonser har varit har kostat sisådär tio gånger så mycket.
Sittbrunnen är ingen bra affärsidé. Det är en knäpp nöjesidé.