24-timmars på västkusten är en mer social sysselsättning än i Stockholm. Man startar när man vill och slutar med gemensam middag. Trots att vi på grund av vindbrist tvingades bryta, så fick vi dethär fina priset. Om kameran har fungerat så återkommer jag med lite rörliga bilder.
http://www.youtube.com/watch?v=z5_L8osJOqc
För länge sedan läste jag novellen ”Bergsdårar”, en berättelse om två unga män som utan erfarenhet och utrustning reser till alperna för att pröva på bergsklättring. Novellen slutar olyckligt, vad annars kan konsekvensen bli när man ger sig på utmaningar illa förberedd? Själv är jag ibland smått manisk i mitt behov av att förbereda mig antingen det gäller reparationer, planering av kursen över en fjärd eller att installera en dvd-spelare. Jag vill alltid vara säker innan jag sätter igång så det var med viss fasa och skräckblandad förtjusning jag började läsa boken” Alla sa vi skulle dö”
Bland Norstedts förlags serie Klassiska seglingsberättelser finns nu ”Med Bris mot Kap Horn” från 1985 i pocketutgåva. Tack för det Norstedts. Skriven av Sven Yrvind (tidigare Lundin) och Anders Öhman. Själv är jag mycket nyfiken på Sven. Vad som driver honom och vad som är hans mål? Och vem han är? Första delen av boken är delvis en biografi om skoltiden, militärlivet och skutprojekt innan Svens idéer börjar formas på allvar om hur den optimala båten ska vara konstruerad. Enkelt uttryckt så är små båtar små bekymmer. Fast visst finns det bekymmer i och med den lilla båten, men Sven samlar erfarenhet med sin Bris och planerar att runda Kap Horn, ”den svåra vägen”.
Farväl till pålsteken...
En softschackel som förenar mina två genuaskot försedda med varsina dubbla, sydda bändslingar. Ändå snyggare hade förstås varit ögonsplits men det får vänta. Man kan inte splitsa en flätad lina som använts i åtskilliga år och det var inte riktigt läge att köpa nytt.
Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
- Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.
Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.
- Hon är ett sjömärke som legat och lyst i trettio år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.
- Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var tjugonde sekund.
Nu går Kemikalieinspektionen själva ut med information om att de i september 2011 kommer att besluta om ett förbud mot att använda vissa båtbottenfärger som innehåller höga halter av zinkoxid, de som i dag säljs som sk Östersjöfärger. Zink är giftigt för vattenlevande organismer, som Sittbrunnen tidigare har berättat om. Zinkoxid och de aktuella produkterna är klassificerade som miljöfarliga.
Kemi skriver redan nu att beslutet kommer att kunna överklagas och börjar då gälla först när det vunnit laga kraft.
- Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.
På två dagar ska barn och ungdomar från stadens fritidsgårdar bygga en egen kanot, som de sedan sjösätter och tävlar med på mässans tredje och sista dag.
"Barn bygger kanot" är en av många aktiviteter som hålls i samband med Kalmar båtmässa den 27-29 maj. På lördagen blir det t.ex. en seglingsregatta, Calmar Nyckel, som arrangeras av Segelsällskapet Vikingarna. Under helgen blir det också föreläsningar på Linnéuniversitetet, prova-på-aktiviteter för stora och små samt uppvisningar av bl.a. Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och Brandkåren.
Det blir ju nästan alltid tokigt när jag sätter igång och trimmar seglen. Så då tyckte jag att det var kul att Nautiska Biblioteket ger ut en enkel riggskola, i format som Salta Boken, en vattentålig lathund i hur man trimmar seglen. Om de nu bara hade gjort det.
För några dagar sedan damp ett paket ner i brevlådan. Paketet innehöll boken "Segla Mälaren" av Claes Lindahl. Boken hade jag beställt via hemsidan www.seglamalaren.nu några månader tidigare och det hade helt fallit i glömska. Fast nu sitter jag här med boken i handen och bläddrar i det rika materialet. Illustrationer från Erik Dahlbergs Suecia antiqua et hodierna , kartor från olika århundraden, fotografier från bland annat Sjöhistoriska museets samlingar och mycket mer illustrerar texterna som behandlar allt från författarens egna seglatser till historiska händelser med platser och människor från en svunnen tid.
{jumi [jumi/campus.html]}
Nu har Fabola provseglat den första Campus 7.4, den med höjbart tak och sänkköl som presenterades i på båtmässan tidigare i år. Lite mer veckobåt än de tidigare som väl mer var dag- eller campingbåt. En utmärkt instegsbåt om man har några hundratusen på banken och inte vill hålla på att mecka en gammal 70-talsbåt.
- På premiärdagen hade vi måttliga vindar med byar och skiftande vindriktning, skriver de själva. Som mest blåste det ca 6-7 sek/m. Vi förde stor och fock med två personer ombord. Målet för dagen var att få en känsla för båtens egenskaper och testa stabilitet. Segelytan i det racing-krysställ vi använde är ca 3 kvm större än standard med hjälp av en stor akterrunda på storseglet och en lång topplatta på focken.
Ja, de tyckte inte helt förvånande att den nya Campusen seglade bra.
- På kryssen loggade vi 5,8 knop som toppfart och 5,5 knop i konstant fart. Undanvinden gav inga klara besked eftersom vi inte hade spinnaker eller gennaker men med bara stor och fock nådde vi 6,8 knop i den måttliga vinden. Båten kändes totalt sett mycket lättdriven.
På lördag den 21 maj inviger EU-parlamentarikern Isabella Lövin en ny utställning på Havets Hus i Lysekil, om det myller av liv som finns i våra hav men som är på väg att försvinna. Samtidigt publicerar ArtDatabanken en ny volym om hajar, rockor och manteldjur i bokverket Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna.
Helgen före midsommar, 17-18 juni är det varning för Hallberg-Rassy på Ellösfjorden. Då går regattan där alla med en Hallberg-Rassy vinner.
Seglingen ska vara ett avkopplat evenemang. Någon tidtagning eller placeringslista blir det inte. Alla båtar som deltar kommer ändå att vinna ett eller annat pris. De vinnande kategorierna kan vara ”Båten med längst resväg till Ellös” eller ”Yngste besättningsmedlemmen” eller liknande.
Bokförlaget Balkong har haft release-event för den spännande boken "Konstiga Båtar". En bok tillägnad alla dem som seglar utanför farlederna, av fotografen och journalisten Philip Pereira dos Reis. Om en flytande groggveranda, en amfibiebil, en teaterbåt, en håvbåt och ett antal andra skapelser.
Jag återkommer med en recension när jag hunnit läsa boken, men kan inte låta bli att dela med mig av lite bilder från eventet utanför Sjöhistoriska muséet i Stockholm.
{jumi [jumi/batar.html]}
Till hösten räknar Kemikalieinspektionen med att förbjuda de giftiga bottenfärgerna med zink, som hittills har varit tillåtna att sälja utan att de behöver tillstånd, uppger Tidningarnas telegrambyrå
– Jag tror att väldigt många båtägare kommer att reagera negativt på det här. Många lever med känslan att ju giftigare, desto effektivare, säger Jan Buckhöj, vd på Ekomarine som säljer miljövänligare färger.
Sedan kopparn för ett antal år sedan inte längre godkändes på östkusten har zink dominerat. Men även zink bedöms av Kemikalieinspektionen som för giftigt för den känsliga Östersjön, och de har i flera år försökt genomdriva det här förbudet. Se artikeln om Båtbottenbluffen. Därför har myndigheten nu, utan att kommunicera det till båtägarna, beslutat om att förbjuda zink i båtbottenfärgerna. Färgföretagen fick däremot beskedet för några veckor sedan.
– Vi skickar ett förbudsföreläggande till hösten, säger Karin Rumar på Kemikalieinspektionen till TT.
– Vi kommer att överklaga förbudet för att, i linje med syftet med Kemikalieinspektionens förbudsprocess, åtminstone få tid till att ersätta alla berörda produkter innan förbudet eventuellt blir definitivt, säger Andreas Trygg Bigner, vd på Lefant AB
Så än är det för tidigt att veta om det blir zinkförbud till nästa vår eller inte.
Den som först kommer på var denna skapelse finns vinner en ekologisk sittbrunnen-kasse.
Första gången jag hyrde en båt gick det år skogen. Vi hade knappt hunnit lämna bryggan förrän det började ryka in och bubbla från avgasröret. Vi vände om och fick en annan båt av uthyraren, en jättefin Albin Accent. Men den hade en sak som jag aldrig kunnat med sen dess: En foldingpropeller, som bara vek ut sig ibland, när den hade lust.
Vid två tillfällen hade den definitivt inte lust; vid en brygga i Smögen som fick ett djupt jack, och på Väderöarna fick nog båten ett djupt jack, som jag haft dåligt samvete för sen dess. Kanske det är preskriberat, men det var nog inte snyggt, för uthyraren har inte hört av sig på 20 år för några nya erbjudanden, trots att han hade både telefonnummer och adress.
För två år sedan tog jag mitt första bad med torrdräkt. Det var den 21 april och en fin men kall kväll. Med varma kläder under och tjocka sockor i stövlarna satte jag mig på bryggkanten och hoppade i. Det kalla vattnet stänkte upp i ansiktet och fick mig först att rysa. Men sedan infann sig en obeskrivlig känsla av att omslutas av kallt vatten och ändå inte frysa. Där flöt jag som en kork och tittade på mina kamrater som hoppade i en efter en. Vi tittade på varandra och ett bubblande skratt fyllde snart våra strupar. Och det gick inte att sluta skratta. Kvällens äventyr avslutades med en 200 meters tur med ryggsim. Långa svepande tag med armarna och min blick vandrande över de båtar som hade sjösatt. Även en liten båt ser vansinnigt stor ut när man simmar nära stäven.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.