Flygkattan
Folkfoilaren
https://youtu.be/opxXm8Oub0A
Sugen på att foila lite? Kolla in den här lilla flygande kattan som Yachting Worlds Matthew Sheahan testar. White Formula Whisper har till och med automatiska höjdhållare.
https://youtu.be/opxXm8Oub0A
Sugen på att foila lite? Kolla in den här lilla flygande kattan som Yachting Worlds Matthew Sheahan testar. White Formula Whisper har till och med automatiska höjdhållare.
https://youtu.be/-g0Asm3MGf8
Nu har Matthew Sheahan från Yachting World också varit i Stockholm och provseglat den nya kinesracern FarEast 28R på Värtan med full gennaker. Och han, faktiskt, gillade den....
Gunboat G4 är blev i går den första flygande nöjeskryssaren. Den flög i 29.7 knop vid St Maarten i Karibien. Framtagen av teamet Mischa Heemskerk, Pieter Jan Dwarshuis, och Rudo Enserink, byggarna på Holland Composites, med Sven Janssen och Thijs van Riemsdijk, Jacques Swart, Dave Moffat och Ben Hall, och North Sails G4 team med JB Braun, Kimo Worthington, Jonathan Bartlett och James Allsop. Mostly. Båtens lycklige ägare heter Eduardo Perez.
Så nu är det inte bara Americas Cup som är ute och flyger. Bavvor och Linjetter nästa!
Hej Niklas,
Här är en “Fransk” segelbåt som Curt Gelin utsett till den bästa båten 2015.
Hoppas min tumme kommer med på din ”site” likväl som min kollegas (Leif Carlsson)
Bästa Hälsningar / Best Regards
ANDERS ALMÉN
www.gashagamarina.se
Självklart kommer den med Anders.
Niklas
Se också Curres blogginlägg om de franska båtarna och Anders svar.
Pressmeddelande från Allt för Sjön:
Nu vänder båtmarknaden uppåt igen och bäst går försäljningen av motorbåtar. Under den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som besöktes av 90 000 människor såldes över 100 nya båtar.
Efter flera magra år kan båtbranschen börja pusta ut. Snålblåst har dominerat marknaden under de senaste åren och snålast har det blåst kring de företag som säljer beboeliga segelbåtar. Men nu sker en vindkantring med en ökad efterfrågan, främst efter motorbåtar.
I första hand gäller ökningen motorbåtar mellan fem och sju meter och hetast är marknaden för båtar byggda i aluminium. Hos en av de största tillverkarna av aluminiumbåtar, finska Buster Boats var reaktioner efter mässan väldigt positiva.
– De tio dagarna på mässan blev lite av en chock för oss. Köpsuget var enormt och försäljningen gick långt över förväntan. Totalt kan vi räkna in över 80 nya glada Busterägare som får sin båt till sommaren. Det är klart fler än någon av oss vågade gissa på innan, säger Jonas Magnér, Sverigechef för Buster Boats.
Även försäljningen av tillbehör till båtar, som har legat på en stabil nivå de senaste åren, har vänt uppåt.Alla de stora tillbehörsföretagen var på plats och många kunde summera mässan med ”All time high” vad gäller försäljningen. En av dem var Per Wallin, butikschef på SeaSea-båttillbehör i Segeltorp.
– Allt för sjön är en bra värdemätare för den kommande säsongen och årets mässa var den bästa på många år. Vi ökade försäljningen och den allmänna känslan är att många har den fantastiskt fina sommaren förra året i närminnet och vill satsa på nya fräscha tillbehör till sin båt, säger Per Wallin.
Årets huvudtema och budskapsord på mässan var ”Nyhetast”, ett ord som markerade att det fanns ovanligt många nyheter på mässgolvet. Inte bara båtar utan även motorer, tillbehör, samt aktiviteter på mässan.
En tydlig signal på ett ökat intresse kom långt innan mässan öppnade. Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön, kunde redan i januari konstatera att mässan skulle bli 15 procent större än förra året.
– Ja, vi fick signalerna ganska tidigt och jag tror att de två fina somrarna vi haft och ett förbättrat ränteläge har bäddat för ett uppsving i branschen. Jag fick också tydliga signaler från utställarna att besökarna var mer köpsugna i år och att mässan inte bara är en mötesplats för båtintresserade utan den viktigaste marknadsplatsen under hela året. Och sådant är så klart riktigt kul att höra, säger Hanse Thorslund.
Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. Många blir också alltmer medvetna att utan en ren miljö skulle intresset att vara ute i båt minska drastiskt. På mässan märktes det tydligt. Det kunde Anders Mannesten, marknadschef på stiftelsen Initiativet Hållbara Hav, konstatera.
– Vårt intryck är att intresset för miljöfrågor har ökat och ökar alltjämt hos gemene man. Besökarna är mer nyfikna i dag och vill ha information om hur de själva kan dra sitt strå till stacken. Så vi kunde använda mässdagarna till att både informera besökarna om vårt Initiativ rädda Östersjön, fördjupa våra befintliga kontakter och som mötesplats är mässan ovärderlig för nya kontakter, säger Anders Mannesten.
På Allt för sjön visas inte bara båtarutan mässan speglar hela båtlivet. Där finns många aktiviteter för barn och de flesta myndigheterna som har med båtlivet att göra vill vara med. En av dem var Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och myndighetens kontakt för båtlivsfrågor, som visar upp Transportstyrelsens verksamhet.
– Till i år gjorde vi vissa förändringar genom att dela upp utställningen med aktiviteter för barn respektive vuxna, vilket var lyckat. Barnens sjövettskola är alltid en rolig aktivitet som lockar de unga och ”prova-på-flytväst” i poolen uppskattades nog lika mycket av barnen som av deras föräldrar.I den tredje avdelningen, Den säkra hamnen, visade vi hur en säker hamn kan byggas och vilka arrangemang som behövs för att minimera olycksriskerna i en hamn. Det här gav oss mellan 15 och 20 procent fler besökare vilket vi är mycket nöjda med, säger Lars Göran Nyström.
Allt för sjön, som är den ledande båtmässan i Sverige, besöktes i år av 90 000 människor under den tio dagar långa mässan. Över 400 båtar visades och av dem var det omkring 100 båtar som inte visats på mässan tidigare, vilket gör den till den ”nyhetaste” på många år.
{jumi [jumi/m32fabriken.html]}
På Hönö i Göteborgs norra skärgård schaktas det nu. Autoklaven som ska baka kolfiberskroven har just kommit på plats. Här ska byggas en fabrik som kan spotta ut 200 kolfiberkatamaraner varje år. En tillverkning som kommer att sysselsätta runt 60 personer. Runt om i världen planeras nu för liknande tävlingar som M32 Cup i Skandinavien. Om planerna går i lås är detta den största händelsen i båtbyggarsverige på många år.
En ny, nästansvensk båt, som ska användas för matchracing. Det lanserar eventföretaget Brandspot, de som fixar Stena och RC44-matchracingen i Marstrand. Den ska bli klar till båtmässan i Göteborg, säger de. B38 Match, ska den heta, vilket är förvillande likt de gamla Bavaria-ditona. De är dock inte inblandade den här gången.
GKSS som äger Stena Match Cup har dock ännu inte beställt några Brandspotbåtar. Vilken båttyp som ska ersätta de nuvarande DS37:orna som används vid matchracingen i Marstrand och Lysekil är inte beslutat. Eller när.
- Vi kommer inte att byta ut DS37:erna i år, säger tf GKSS-direktören Thomas Rahm till Sittbrunnen.
Svenska More Sailing som för några år sen tagit över verksamheten i Kroatien från Mande Charter, startar nu också ett eget varv i Kroatien, More Boats, med personal rekryterad från Salona.
- Hela affärsmodellen bygger på att båtarna skall hyras ut både i Kroatien och Karibien, och seglas där emellan, berättar Einar Halldin på More Sailing. Vi har erfarenheter av både Beneteau, Hanse, Jeanneau, Bavaria och de klarar helt enkelt inte påfrestningarna, de är av för dålig kvalité för den här typen av charter.
Nu börjar det röra på sig även med segelbåtsförsäljningen. På grund av ökad efterfrågan, växlar nu Hallberg-Rassy upp delar av produktionen till att vara igång 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, under begränsad tid.
- Exakt hur många båtar vi har i order avslöjar vi inte, men jag kan säga så mycket att det är tydligt mer än för ett år sedan, bättre än på många år, berättar Hallberg Rassys VD Magnus Rassy för Sittbrunnen. Båtarna har sålts i hela världen, Sverige är bara en viktig nation.
Att bygga en ny prestandabåt i storleken 38 fot är en utmaning i dagens konkurrens. Men de som kan tvekar inte, de satsar och når ett superbt resultat. Fin som få är därför Arcona 380.
I Gustavsberg utanför Stockholm sker små under. I ett gediget gult tegelhus från 1918 sitter Torgny Jansson och tänker ut moderna båtar som prickar mångas ideal. De som drömmer om bästa möjliga kombinationen av prestanda, boende, utförande och kvalitet, har på så sätt hållit Arcona högt.
Seascape 27 är en ny superlätt, trailerbar, tokrolig prestandabåt med fyra kojer och god för slörfarter som i dubbelt så stora båtar.
Det storartade med Sloveniens nyaste stjärnskott Seascape 27 är att upphovsmännen Samuel Manard (skrovdesign) Tomislav Basic (prestandaoptimering), Kristian Hajnsek (konstruktion) och Gigodesign (detaljer och design) har utgått från sin expertis och sina erfarenheter från Mini-Transat och skapat en ”cross-over.”
Luffe 3.6 är en sällsynt prestandabåt. Slanka linjer, rorkult, ett roder, selftacker, högsta finish och inga genvägar är regeln på denna båt gjord för bitna seglare.
Ett gott rykte sitter i. Som på Luffe 3.6 byggd av trollkarlen Oluf Jörgensen. Den håller samma standard som gjort Luffevarvet respekterat och båtarna omtalade. Och inställningen påverkas inte av trenden mot allt större och billigare båtar. Luffe fortsätter sin linje med snabba, slanka båtar och att bygga bättre än andra. Filosofin formulerar Oluf i mottot ”jag bygger yachter, båtar med estetiska rena linjer som förenar trevlig, säker och bekväm segling.
https://youtu.be/uongmRl77uE
Planande 30-fotare är på G. Yachting Worlds Matthew Sheahan har provseglat Farrs nya 28-fotare.
Den går på tvärs med klassiska ideal om linjer i båtar, Oceanis 35 är kantig, hög och bred. Ändå överraskar denna ultramoderna familjebåt med bra gång i bris och trendiga utrymmen.
Att Oceanis 35 är annorlunda även för att vara en ny familjebåt, framgår inte bara av den speciella stilen, det låga priset och en rad nyheterna och utrymmena. Inte heller av att den har sittbrunnsbåge och fällbar badplattform. Det nyaste är att inredningen kan kompletteras från strippad dagseglare till välutrustad familjebåt.
Vissa nya båtar frestar direkt. Så är det med Sun Odyssey 349, där omvänt språng, rundade linjer, chines, låg vikt och adekvat rigg ger förväntningar om ovanligt god segling.
Dufour 310 GL är osannolikt rymlig för sin storlek och har samma trendgrepp som i större båtar. Som semesterbåt har den dessutom ovanliga, kvicka, hala seglingsegenskaper.
När en del varv slimmar nyheterna, försöker Dufour välja andra vägar. På Dufour 310 Grand Large har varvet ökat i byggkvalitet, materialval och finish, utan att öka priset motsvarande.
Trogen traditionen har X-Yachts försett nya Xc 35 med mycket tryck och topputrustning. Båtens stora charm ligger ändå i den ovanligt rymliga och fräscha salongen.
För seglare sålda på både prestanda, komfort och solid gång, är Xc 35 en superintressant nyhet eftersom segelytan är störst i klassen, deplacementet likaså. Tilltagen skrovbredd och höga fribord borgar dessutom för förnämlig innervolym.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen.
Och sedan Lägg till på startskärmen.