Seascape 27

Tokrolig kombination

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Seascape 27 är en ny superlätt, trailerbar, tokrolig prestandabåt med fyra kojer och god för slörfarter som i dubbelt så stora båtar.

Det storartade med Sloveniens nyaste stjärnskott Seascape 27 är att upphovsmännen Samuel Manard (skrovdesign) Tomislav Basic (prestandaoptimering), Kristian Hajnsek (konstruktion) och Gigodesign (detaljer och design) har utgått från sin expertis och sina erfarenheter från Mini-Transat och skapat en ”cross-over.”

Begreppet cross-over betyder en kombinationsbåt, en som är tokrolig att segla, men som också går att söndagssegla på samma sätt som med en X-79, Express, J 24. Med Seascape 27 tas dock konceptet längre med hjälp av sinnrika nyheter, sim inte ökar vikten på ekipaget. Som i inredningen, där en lätt vikdörr med magnetlås skyler toaletten på ena sidan och garderoben på den andra och skiljer av mellan salong och förpik. Kartbord och kylbox är inbyggda i trappan, gasolköket är en lätt ställning och i ryggdynorna stuvas proviant, kläder och annat hemma och bärs ombord när det är dags att segla.

Hela paketeringen av denna dräpare till prestandabåt drar. De skarpa slagen, den djupa sänkkölen i bly, ihop med vakuumgjutet stumt skrov och däck, och dubbla roder ger förutsättningar för farter som få 27-fotare är kapabla till.

När juryn för Årets Segelbåt testade Sescape 27 blåste det tyvärr bara 2-3 m/sek, men det hindrade inte att båten gled iväg med fina 5,0 – 5,2 knop på kryssen. När vinden ölade till vind 4 -5 m/sek loggade denna 1,5 tonnare goda sex knop och då märktes att glidet blir bättre ju mer det blåser.

Med 80 kvadrat gennaker i 10 m/sek har Seascape 27 nått 15 – 16 knop, det är som för 44-fotare och visar på vitsen med en liten, lätt båt – massor av adrenalin för pengarna.

Petiga seglare kan tveka inför dubbla roder i vetskap om att kontakten kan bli lidande, men Seascape 27 svarar väl. Visst är även denna dubbelroderbåt neutralstyrd, men kontakten är godkänd, det går att känna hur båten ska seglas och guida den i manövrer.

Ännu bättre är kontrollen, denna snabba båt går att bryta ner när trycket ökar på gennakergång. Men bara svårt provocerad släpper rodren, Seascape 27 skär inte i första taget, vilket juryn gav den höga poäng för.

Dessutom är accelerationen superb, puffarna känns i fotsulorna och man får nästan hålla i sig när båten når tio knop på några sekunder. Farten och kontrollen infriar med andra ord förväntningarna fullt ut.

Men den verkliga överraskningen är alla sinnrika detaljlösningar, som vittnar om mycket nytänk före byggstarten. Hit hör en rorkult, att styrarmen/länken sitter på aktern. Och riggen med två förstag, ett inre för kutterfock på rulle, och ett främre för kryssfocken, som också den kan sättas på rulle. I lätt vind och halv vind gäller focken, men ökar trycket, rullar man in den och rullar ut kutterfocken som på Mini-Transatbåtar. Även gennakern går att halsa på rulle och reva.

Masten i kolfiber har inget akterstag, men klarar i gengäld extrabrett storsegel. Riggspänningen säkras med dubbla, långa svepta vantspridare, bakåtdraget undervant och genom att både topp- och mellanvant sitter i däckskanten. På kryss reglerar storskotet mastböjen och öppnar toppen ju mer man tar hem.

Styvheten är god och visar att chines/slag gör nytta. De ger extra formstyvhet. Oron för friktionsmotståndet i lätt vind är befogad, Seascape 27 är känslig för var gastar sitter och för glid måste vikten koncentreras i lä och långt fram. I gengäld är båten kapabel i frisk vind och känns möjlig att slå fartrekord med. Kanske Vinga –Skagen - 36 sjömil - på tre timmar blankt?

Sittbrunnen är som på en jolle, man sitter direkt på däcket, har bra fotstöd på durken och fyrskuret storskot på en lång skena akteröver med lång ledvagn och låsningen framför sig.
I en lucka i durken finns motorn i en brunn. En sexhästare (extra) löper smidigt på skenor, går lätt att få upp eller ner. Fördelen är att slippa motorn på aktern, att den inte kan stjälas och då får man godta att det står vatten i brunnen.

Invändigt är utförandet enkelt, men bra för en sportbåt. Släta ytor på innerlinern, durkar med gummiklädsel, tjocka dynor i vattentålig klädsel, flyttbara ryggstöd, bord och nergångstrappa i ljust böjlimmat trä, vikdörrar till förpiken med magnet som stänger till mot toaletten, är nytt enkelt och fungerar.

En sista lösning värd mycket i svenska grundfyllda vatten, är fällkölen. Den hålls nere av sin egen tyngd och åker automatiskt upp vid en grundsmäll. Fördelen är också att Seascape 27 går att ta på trailer och den låga vikten, gör att ekipaget kan dras efter en vanlig bil, båtplats behövs inte.

Slutsats: En tokrolig snabbseglare med enkel, men oväntad komfort. Som nöjesmaskin, rekordjägare eller snabb söndagsbåt är Seascape 27 en särdeles spännande välgjord cross-over.

Goda sidor

  • Lättdriven
  • Vakuumbyggd
  • Rik på finesser
  • Utmärkt roderbett
  • Fyra fullgoda kojer


Fakta

  • Skrovlängd   7,99 m
  • Vattenlinje   7,99 m
  • Bredd          2,54 m
  • Djupgående 1,95/0,95 m
  • Vikt            1 500 kg
  • Kölvikt         580 kg/38 %
  • Storsegel     27,0 kvm
  • Kryssfock     21,5 kvm
  • Stagsegel    14,0 kvm
  • Gennaker    masthead 80,0 kvm
  • Gennaker    fractional 65 kvm
  • Masthöjd     11,80 m
  • Ståhöjd      143 cm
  • Motor         Utbordare 6 hk
  • Design        Samuel Manard
  • Utformning  Gigo Design
  • Baspris        840 000 kr
  • Racingredo  ca 1 100 000 kr
  • Tillverkare   www.thinkseascape.com
  • Importör     www.seascapenordic.se



Med storen och gennakern – 107 kvadrat till 1,5 ton båt blir surfegenskaperna förträfflig -rekordet är 16 knop. Slagen på skrovet och dubbla roder klarar båten när det börjar gå undan.

Sittbrunnen är som på en jolle, man sitter direkt på däcket med storskotet framför sig och har den långa rorkulten under den långa skotskenan.

I ruffen råder skaplig sittkomfort på de breda välstoppade kojdynorna. Istället för skåp finns vattentäta rymliga säckar/bagar utmed sidorna som packas hemma och väger minimalt.

Rösta på Seascape 27 som Publikens segelbåt i högerspalten.

https://youtu.be/H7EGoK29hNM

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.