Juryns utlåtande:
Flottaste konceptet
Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)
Elegant utvändigt, rymlig och tjusig invändigt är Jeanneaus recept för flaggskeppet Sun Odyssey 509. Båten exemplifierar varvets förmåga att erbjuda lyxstil till pockande pris.
Konkurrensen för franska storvarvet Jeanneau från rivalerna i hemlandet och i Tyskland, främjar utvecklingen av deras nyheter. Resultatet är allt flottare, allt större och allt bättre utförda modeller. Sun Odyssey 509 är ett bra exempel på denna trend.
Genom sin blotta storlek bjuder den här båten på ännu mer elegans än sina mindre systrar, längd - bredd förhållandet blir per automatik gynnsammare på en 50-fotare än på en 34-fotare.
För linjerna svarar ännu en gång Philippe Briand, som har ritat med den äran åt Jeanneau sedan 1980-talet. Han har följt formspråket i Sun Odyssey 379, 409, 439 och 469, vilket innebär korta chines/slag på skrovet akteröver, måttligt deplacement, medelhöga fribord och en förhållandevis lång L-formad köl med bulb nertill.
För att vara en ny modell från ett storvarv, är 509 förhållandevis stram, fri från publikfriande gimmicks förutom de vanliga - fällbar badbrygga, dubbla rattar. Båtens mest utmärkande drag är istället profilen med de fyra långsmala rutorna i skrovet och den långa, låga överbyggnaden med långsmala svarta rutor. Om det funnits en stiltävling för 50 – 60-fotare hade Sun Odyssey 509 legat väl till för att vinna. Nu får ägare och charterseglare nöja sig med att belåtet betrakta båten och berömma linjeföringen.
Ett särdrag är riggen, som till skillnad från konkurrenterna har vanten inne på däck. Vitsen är att mer varierat segelplan kan 509 föra genua, kryssfock eller selftacker. Valfrihet kallar Jeanneau lösningen, där genuan ger fart i lätta vindar och selftackern gör seglingen enkel för en familj.
Ytterligare ett drag är att man har hållit igen på till masthöjden, som på 509 är 21,4 meter. I gengäld har storseglet en yta på goda 61 kvadrat. Selftacker är praktiskt på kryss, dock ger blygsamma 38 kvadrat för lite tryck i labra brisar, först i 4-5 m/sek ger ”svenskfocken” duktigt driv.
Seglingsmässigt är intrycket ganska gott. När juryn för Årets Segelbåt tog första 509:an i Sverige i besittning efter Öppet Varv 2014 blåste det 10 – 12 m/sek, vilket gav drömförhållanden för att se vad en stor fransk båt går för.
Med ett rev och genuan inrullad till hälften satte vi kurs mot havet utanför Ellös och fann att balansen är godkänd med litet tryck i rodret, att båten ligger lätt på styrningen och att den trycker sig fram med kraft i motsjö. Kryssfarten ska enligt designer Briands VPP ligga på över åtta knop i så frisk vind. Men med bukiga standardsegel, nådde båten bara 6,3 – 6,5 knop och avdriften var inte den minsta vi sett.
Sådana prestanda är helt onödigt, stumma segel behövs på en så stor, tung båt som Sun Odyssey 509. Å andra sidan kan performancesegel tillhandahållas av närmaste segelmakare eller väljas till från listan över standardtillval. Sådana kostar en del, men ger båten värdiga prestand.
Med tanke på båtens storlek kunde ett stagsegel för hårt väder vara bra. Men inget fäste finns, besättningen måste nu byta försegel när vinden ökar. Men med selftacker och ett rev bör 509 segla flott även i frisk vind.
En stor fördel med båtens massiva bredd är den stora formstabiliteten. Sun Odyssey 509 känns betryggande styv och stabil i 10 – 12 m/sek. Djupgåendet på goda 2,28 meter bidrar till den trevliga upplevelsen. Den som önskar grundare köl, kan beställa en på 1,73 meter.
Sittbrunnen är superb för både segling och sällskapsliv. Bänkarna är 1, 80 meter långa, goda 49 cm breda, men framför allt är sargarna bekvämt höga. Fast stort bord med räcken och fack i mitten ingår, plus den stora nerfällbara badbryggan när 509 blir konfigurerad för charter eller tillbakalutad semestersegling.
Allmänt kan sägas att Jeanneau har en politik, som går ut på ett erbjuda sina båtar med en tämligen strippad standard för att hålla ner baspriset och ge köparna chans att utrusta sin båt som de vill utifrån en lån lista med tillval inklusive olika layouter.
Den mest maxade layouten gör att i charter kan 509:an ha ända upp till fem kabiner. Båten i testet hade tre, med en svit i förpiken, en suite badrum och dubbla akterhytter med var sin toalett/badrum.
Lyxkänslan infinner sig snabbt ombord på Sun Odyssey 509 och den förstärks av utförandet som håller god standard. Inredningen är i Fine Teak, men atmosfären är ändå flott och elegant med liggande paneler på huvudskottet, sänkt rufftak så att recessen inte syns och massiva rundade kantlister. Det går lätt att tänka sig par veckor med Sun Odyssey 509 på charterkappsegling och transporter i varma vatten.
Slutsats: Sun Odyssey 509 är tjusig, den ligger lätt på styrningen, har mäktig gång och stor stabilitet. Och inredningen frestar med flott stil och utförande. Även prismässigt plockar båten poäng, utrustad för havssegling hamnar Sun Odyssey 509 strax under tre miljoner kronor.
Goda sidor
- Mäktig gång
- Voluminös inredning
- Attraktivt prisläge
- Variabelt segelplan
Data
- Längd ö a 15,38 m
- Skrovlängd 14,98 m
- Vattenlinjelängd 13,92 m
- Bredd 4,69 m
- Djupgående 2,28/1,73 m
- Vikt 13 900 kg
- Kölvikt 4 300 kg/31 %
- Storsegel 61 kvm
- Genua 140 % 60,3 kvm
- Masthöjd 12,43 m
- Ståhöjd 198 cm
- Motor Yanmar 54 hk
- Bränsle/vatten 240/615 liter
Design Philippe Briand
Varv www.jeanneau.com
Importör www.navigareyachts.com
Baspris 2 850 000 kr
Semesterklar 2 988 000 kr
Med sina 13,9 ton och 121 kvadrat segelyta forcerar det breda, bäriga skrovet sjö med kraft och pondus. Mediokra standardsegel gör dock att farten underskrider beräknade prestanda.
Tilltagen bredd och raka sidor skapar väldig intagande volym under däck. Även stilen drar med ljusa material. Sak samma med dispositionen med stor sittgrupp och flera hyttalternativ.
Sittbrunnen är utstuderat planerad för att ge bästa sällskaps - och badliv. Långa sittbänkar, stor nerfällbar badbrygga och ett stort fast bord med inbyggt kylfack gör båten inbjudande.
RÖSTA PÅ PUBLIKENS SEGELBÅT I HÖGERSPALTEN.
https://youtu.be/avbqERooZFA