Amel 55

Superspecad långfärdslyx

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Sedan 1968 har franska Amel byggt båtar efter samma recept – exceptionellt solida långfärdsbåtar med mittsittbrunn, styrplats under tak, kollisionsskott, fasta räcken runt däck.

Att lätta ankar och segla iväg går inte alltid ens med lyxiga långfärdsbåtar. Utom med en Amel, där allt, även en veckas genomgång vid varvet i La Rochelle ingår. Inte underligt därför att folk som seglar långt, sätter Amel högt.

Varvets nyaste, Amel 55, tål jämförelser med andra solida byggen i samma storlek. Skälet är att denna nyhet på långfärdshimlen är resultatet av 47 års samlade erfarenheter. Allt går tillbaks till 1968 när båtbyggaren och seglaren Henri Amel startade sitt varv i La Rochelle, fast föresatt att bygga bättre båtar för långa färder än någon annan.


7286 aretsbat1Han började med en 40-fotare, en jättebåt på den tiden. Under de kommande åren lanserade han fler modeller utifrån samma solida filosofi. De fick fantasieggande namn som Meltem, Mango, Super Maramu, Pampero m fl och kändes igen på höga fribord, mesanmast, mittsittbrunn och hardtop.

Varvsägare Amel började sin båtbyggarbana som 50-åring, ritade och höll på till 90 års ålder. Att Henri var blind, hindrade honom inte att bygga båtar, som har fått ikonstatuas.

När legendariske Henri gick ur tiden, togs varvet över av nya ägare, som såg att framtiden låg i att modernisera konceptet. Uppdraget att genomföra förändringen lades ut på designbyrån Berret & Racopeau, som också har sitt kontor i La Rochelle. Med hjälp av deras upparbetade designkänsla blev Amel 55 klart attraktivare i linjerna än företrädarna, utan att frångå den inkörda stilen. Jean Berret och Olivier Racoupeau fördelade deplacement jämnare, kortade kölen och gjorde den slankare. Men man behöll skäddan framför rodret, mest för att hålla linjen från förr och för att locka nya konservativa köpare.

Skrovbredden är på modernt vis dragen hela vägen akterut och stäven bara svagt lutad. Skrovrutor markerar också förändringen till nya tider, men bäst är den låga långa överbyggnaden, som smälter väl in i båtens profil. Från att ha varit lite udda linjemässigt är nya Amel 55, en båt som tål att se på. Och utan hardtopen med bara fast ruta, hade betraktare knappast sett denna för långsegling lockande lösning.

Amel55styrplats1Vilket tar oss ombord och ner i mittsittbrunnen. Den är djup och skyddad, utstrålar yacht med en mängd instrument, stor skinnklädd ratt och en bred kaptensstol. Som kapten står man gärna under det fasta taket för att slippa svalt väder eller stark sol. Men man har långa, djupa soffor nära och kan enkelt göra gastarna sällskap medan autopiloten rattar.

Styrsystemet är hydrauliskt och ger inte den direkta kontakt seglare brukar vara vana vid. Men igen – meningen är att autopiloten styr mesta tiden.

Även skotning sker med hjälp, vinscharna är elektriska.

Med tanke på att deplacementet är 24 ton i lastat skick ochatt  segelytan med genua, storsegel och mesan är på 151 kvadrat ska Amel 55 röra på sig först i vindar över 3- 4 m/sek. Reflektionen stämmer, för under testseglingen till Årets Segelbåt i 4-5 m/sek, krängde 55:an makligt och accelererade tills GPS sade 4,8 knop.

Farten ökade till 6,0 – 6,5 knop när vi föll av på slör, vilket pekar på att Amel 55 vill ha vind för att segla väl. Av varvets video framgår att båten gör 8,5 – 9,0 knop på havet i 8-10 m/sek. I lätt vind startar de flesta motorn och noterar att 110 hk Volvo Penta knappt hörs genom att den tjocka durken. På lugna 1 500 varv gör 24 ton båt fina 6,7 knop och på marschvarv hela 8,7 knop - utan vibrationer. Det sista hör ihop med flexibla kopplingar till propelleraxeln och att den variabla propellern sitter i akterkanten av kölen, det vill säga vinkelrätt och skyddat.

Amelsalong

Interiören är lyxig, i enlighet med förväntningarna Två meter ståhöjd i hela salongen, sjömässigt, djupt U-pentry med bättre arbetshöjd än i de flesta lyxiga långfärdsbåtar och en ugn värdig en krog ingår. Djupa diskhoar, skåp i mängd och kyl och frys med frontöppning stärker också lyxkänslan.

Layouten med stor U-soffa om babord gör att besättningen sitter mittemot varandra som i en stor dinette och har det stora blanklackade mahognybordet mellan sig. Mittemot, om styrbord, har Amel 55 en lång soffa, och på seglarsvenska är salongen störtskön att vara i.

Övriga utrymmen består av förpiken, som är rena sängkammaren med en stor mittplacerad koj och en toalett lik ett badrum. Akterut kan ägare välja mellan en mastercabin med divan i mitten, eller en bred och en smal koj. Den 55:a som juryn seglad hade våningskojer i gången, eftersom ägaren planerar att segla på expeditioner i Arktis med sju man ombord.

Utförandet är i blanklackad mahogny med väl rundade hörn och dörrar, solida kromade handtag, vita paneler i taket och på sidorna, ekdurk och vita dynor, som lyser upp interiören ytterligare och förstärker lyxbåtskänslan.

Slutsats: För expeditioner de luxe är Amel 55 förträfflig, båten är solid, styv och har ett variabelt segelplan med sin mesan. Originaliteten i konceptet matchar väl de tilltalande linjerna.

Goda sidor

  • Skyddad mittsittbrunn
  • Solid seglare
  • Tyst stark motor
  • Spatiös salong
  • Sjöriktigt pentry

Data

  • Längd över allt     17,30 m
  • Skrovlängd           16,72 m
  • Vattenlinjelängd    14,85 m
  • Bredd                    4,99 m
  • Djupgående           2,20 m
  • Vikt                        21,5/24 ton (lastad)
  • Storsegel               47 kvm
  • Genua                    75 kvm
  • Mesan                    29 kvm
  • Masthöjd                21,30 m
  • Ståhöjd                  200 cm
  • Motor                     Volvo Penta 110 hk
  • Diesel/vatten         900/800 liter
  • Design                   Berret-Racoupeau
  • Tillverkare              www.amel.fr
  • Importör                 www.gashagamarina.se
  • Baspris                  12 000 000 kr
  • Långfärdsrustad   12 000 000 kr

Tung, trygg gång, godkänd fart i 3-5 m/sek, skapliga slagvinklar och skeppskänsla råder. Knappkontoller sköter rullseglen med mesan och inre försegel.

Öppen layout med stor sittgrupp tvärskepps och extrafunktionellt rymligt pentry utmärker den lyxiga, ljusa inredningen gjord i blanklackad mahogny.

Mittsittbrunnen är djup och har soffor runt hela utrymmet plus ett klaffbord i mitten. Lägg märke till förarstolen om babord värdig en yacht.

RÖSTA PÅ AMEL 55 SOM PUBLIKENS SEGELBÅT I HÖGERKOLUMNEN.

https://youtu.be/wRiPKALA4-I

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.