Dynamisk trendsättare
Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)
Med former som på en racer, metalliclackat skrov, låg överbyggnad, sittbrunnsbåge, rutor i skrovet och djärv bredd tar Oceanis 55 begreppet mainstreambygge till en ny trendnivå.
Storheterna fart kontra utrymmen brottas designers med när storvarven beställer en ny båt. Den nya kan inte längre vara en makeover, utan måste vara ny från scratch och nyskapande.
Så var det för Jean Berret när han ritade Oceanis 55. Han är pappa till många Oceanis åt Beneteau sedan dessa cruisers introducerades på 1980-talet. Idag svarar storbåtarna för 70 procent av fabrikens försäljning och uppgiften för monsiuer Berret gick ut på att skapa en ersättare för Oceanis 54, byggd sedan 2009 och som sålt bra. Snabbare, snyggare och större var kriterierna som sattes upp.
Första kravet ledde till skrovlinjer, som mer hör hemma på en rapp racer, än på en mainstream cruiser. Det smala förskeppet, långa chines/skarpa slag utmed hela skrovet, låg akter, smal vattenlinje och rakt språng sätter fart på fantasin - hur snabb är egentligen denna nya båt?
Utseende är en smaksak, men alla med blick för båtar, finner att Oceanis 55 är en snygging och en läcker representant för modern fransk båtdesign. Friborden är återhållsamma, slagen sänker höjden ytterligare, det metalliclackade skrovet, de stora rutorna i sidorna tillsammans med den låga överbyggnaden, är ämnade att imponera och gör det.
På sitt sätt är med andra ord Oceanis 55 en båt för show-off, ett bygge som ser lyxigt och mycket flott ut och ger sin ägare status. Eller för den som hyr båten, då den med sin stil och sin storlek, är populär i charter världen över.
Allmänt går trenden mot större modeller hos stortillverkarna och med den kommer krav på allt mer komfort. Av det skälet finns Oceanis 55 med fem layouter: Tre, fyra eller fem kabiner med två tre eller fyra toaletter. Och den som tror att toaletterna ombord är ordinära, får tänka om, för de är som badrum med stor dusch och toalett.
Komfortkravet gör emellertid att seglingsegenskaperna inte får vara alltför potenta. Med 139 kvadrat segel och 16,7 tons vikt, är potentialen moderat. Den väldiga bredden om 4,96 meter skapar egenskaper, som uppskattas på tillbakalutad segling i varma vatten, då den ger formidabel formstyvhet. Vilket i sin tur gör att kölvikten om 4,96 ton eller 26 procent räcker. Först i 8 – 10 meter per sekund är det dags för rev.
Intressant nog rör Oceanis 55 på sig skapligt också i lättare vindar. I testet till Årets Segelbåt blåste det först bara 2-3 meter per sekund och det var i minsta laget. Men i 3-4 meter började 55:an leva, den lade ner på slaget och gled iväg med god fart. Vi såg 6,5 – 7,0 knop på GPS:en på kryss och över åtta knop när vi föll av på halv vind.
Denna 55-fotare trivs med andra ord bäst i bris och med lite slack i seglen. Bredden betyder flott fart i frisk medvind och designer Berrets fartdiagram pekar på 10,5 – 11,5 knop i 10 m/sek slör.
Balansen är åt det neutrala hållet, troligen på grund av de dubbla rodren. De ska ge mer kontroll för seglare med måttlig erfarenhet, men på samma gång varnar de sent att det är dags att ta rev. I 10 – 11 m/sek är båten bråkig att styra, den väldiga volymen gör att Oceanis 55 går att pressa, men då ökar avdriften kraftigt. Trots sin stora stabilitet är farten mot mål – VMG – bäst med ett rev i 7- 8 m/sek.
Styrkänslan är fin i de stora rattarna och Oceanis 55 känns förvånansvärt lätt på vattnet för sitt deplacement om drygt 17 ton med fulla tankar.
Segelhanteringen är gjord med tanke på tillbakalutade ägare och hyresgäster. Av den anledningen skotas storseglet till en hög sittbrunnsbåge och ingen ombord riskerar att få en släng i ett slag eller en gipp. Och focken skotas på stora vinschar inne i sittbrunnen, lättnådda för både rorsman och gastar. På de stora, impiga piedestalerna sitter dubbla uppsättningar instrument och på den ena Benetaus fickparkeringssystem Dock & Go. Med joystick styr du denna bjässe till båt i trånga hamnar med precision. Drevet synkar med bogpropellern och får båten dit kapten vill.
Utförandet framkallar en känsla av flott, modern lägenhet. Durken är som ett parkettgolv, skotten vita som i en lounge, snickerierna i mahognylik Alpi som i ett bibliotek och räckena är läderklädda som i baren på ett femstjärnigt hotell.
Men mest perplex blir man av solaltanerna vid nergången. På denna annars öde yta har Beneteau placerat dynor, så att den som vill kan sträcka ut sig och låta solen och vinden skapa lyxlivsnjutning.
Slutsatsen är att Oceanis 55 är lik en flytande lägenhet med sin lyxiga look och potenta linjer. Båten seglar väl över 3 - 4 m/sek, är lätt på rodret, mycket formstyv och ångar på med fin fart på öppna bogar. Invändigt är stilen flott utan att vara överarbetad.
Som cruiser är denna 55-fotare årets aptitretare med svårslagen balans av seglingsegenskaper och utrymmen.
Goda sidor
- Attraktiv design
- Skaplig seglare
- Sanslösa utrymmen
- Impig sittbrunn
- Fördelaktigt pris
Data
- Längd över allt 16,78 m
- Skrovlängd 15,99 m
- Längd i vattenlinjen 15,16 m
- Bredd 4,96 m
- Djupgående 2,20 m
- Vikt 16 700 kg
- Kölvikt 4 960 kg (26 %)
- Storsegel 67 kvm
- Försegel 105 % 72 kvm
- Masthöjd 23,90 m
- Design Berret-Racoupeau
- Inredning Nauta Design
- Motor Yanmar 75 hk
- Diesel/vatten 400/364 liter
- Varv www.beneteau.com
- Importör www.oxbom.se
- Baspris 3 770 000 kr
- Segelklar 4 225 000 kr
OM DU VILL RÖSTA PÅ OCEANIS 55 SOM PUBLIKEN SEGELBÅT KAN DU GÖRA DET I HÖGERSPALTEN
https://youtu.be/VN4KCfc1pxQ