Arcona 380

När allting är rätt

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Att bygga en ny prestandabåt i storleken 38 fot är en utmaning i dagens konkurrens. Men de som kan tvekar inte, de satsar och når ett superbt resultat. Fin som få är därför Arcona 380.

I Gustavsberg utanför Stockholm sker små under. I ett gediget gult tegelhus från 1918 sitter Torgny Jansson och tänker ut moderna båtar som prickar mångas ideal. De som drömmer om bästa möjliga kombinationen av prestanda, boende, utförande och kvalitet, har på så sätt hållit Arcona högt.

Och eftersom Torgny Jansson fötts in i båtar och kappsegling, är det naturligt att nya Arcona 380 är en båt, som tänder anhängare av rappa båtar.

Tanken på en ersättare för både startmodellen Arcona 400 och bästsäljaren Arcona 370 tog fart 2011 när Arcona 410 hade satt sig.  Då hade också konkurrenter från kontinenten börjat nafsa på konceptet och fick Arcona på offensiven igen. Konstruktören Stefan Qviberg kontaktades för en sjunde modell och sommaren 2014 sjösattes Arcona 380.

I motsats till storvarven undsviker Torgny Jansson genvägar, downsizing finns inte på hans karta, vare sig på uppbyggnad, material eller utrustning. Kvalitet utan överpris är målet, som klaras tack vare liten organisation, trimmade inköp och genom att bygga hos Luxus Yacht/Delta i Estland, ett varv med spetsteknik i produktionsmetoder.

Så här säger Stefan Qviberg om tankarna i Arcona 380:
Precis som med Arcona 400 och 370 var målet att konstruera en ultimat cruiser/racer, en familjebåt av världsklass, som kan hävda sig på kappsegling och vara en föregångare i klassen. Hög styvhet och stor segelyta är på nytt viktigt för snabbhet i alla vindar. Uppdraget var dock svårare än tidigare, då konkurrensen har ökat i storleken 38 – 40 fot. Men målet är igen att få målskott och bygga en elegant performance cruiser med unik känsla och oöverträffad seglingsglädje.”

Med konstruktörens ord i minnet tog juryn för Årets Segelbåt ut Arcona 380 en dag med lätta vindar om 2 - 4 m/sek. Med stumma radialskurna högkvalitetssegel klockade 380:an lätt 6,0 – 6, 3 knop med kryssvinklar på fina 38 - 40 grader.

När brisen ökade till 6 – 8 m/sek uppförde sig 380 exemplariskt, styvheten var tydlig och resulterade i en fart på flotta 7,5 – 7,8 knop på kryss och förnämliga 8 – 8,5 knop på halv vind. Men mest fascinerade den ljuvliga balansen med perfekt precist tryck och genuint gensvar i rattarna.

Denna lätta, tydliga känsla är en följd av hela utvecklingsprocessen, från CNC-fräsningen av profilen på roder och köl, till injiceringen av skrov och däck. Och tack vare att kölen är i bly med riktigt djup och riktig tyngd.

Vi hann inte känna på Arcona 380 i bra bris på havet, men anar utifrån uppbyggnaden att båten är vridstyv och stum, att den har bett och klarar att dunka på mot hög sjö. För detta talar att skrovet som sagt är vakuumgjutet med vinylester och multiaxiell glasfiber, har hård 20 mm Divinycell, och att alla skott och kojfronter laminerade runt om. Som grädde på moset har Arcona 380 en bottenram i galvat stål som är bultad till huvudskottet och till balkar vid kojerna i salongen. Ramen tar upp krafterna från masten, kölen och vanten och gör på köpet att botten klarar grundsmällar.

Riggen är hög som alltid på en Arcona, hela 19,17 meter ovan vattnet, bommen är på 5,40 meter och går nästan bak till aktern. Dubbla svepta spridare med vanten vid däckskanten och extrakraftig stående rigg sörjer för att slacket i lä blir lika med noll.

Standardrattarna är i rostfritt, men testbåten hade kolfiberrattar med halva vikten för bästa möjliga styrkänsla. Med en diameter på 90 cm och 2,1 varv från sida till sida är slaglängden, eller vingelmånen, bättre än vanligt vilket underlättar att styrningen i hög sjö.

Wirestyrning, självjusterande roderlager, axiellt lagrat roder och inåtvinklade pedestaler, för kortast avstånd till kvadranterna, kostar multum, men speglar Arconas mål att bygga bästa prestandabåten i klassen 38 – 40 fot.

Sittbrunnen har skaplig bänklängd, bra bredd och fin sarghöjd. Vid rattarna finns räcken och durken har en upphöjning/fotstöd som bordet stuvas under. Detta står stadigt på två lösa stöttor. Teaken på durken och på sittbänkarna är extra, men klassiskt ramad, vakuumsugen och 8 mm tjock för att tåla slitage i många år.

Trots allt fint, tar inredningen priset. Den är ovanligt rymlig för en prestandabåt och fullt i nivå med ett kontinentbygge. Träarbetet är välgörande vackert med mörk, jämn Khayamahogny, porfylld lackfinish, rundade hörnstolpar, böjlimmade kantlister. Ståhöjden är förträfflig, skåpen, lådorna och hyllorna många och exemplifierar drömmen om en förnämlig, l fartfylld familjebåt.

I takt med tiden kan Arcona 380 beställas med dubbla akterkabiner, men i övrigt finns inga förvirrande val/konfigurationer invändigt. Förutom kartbordet, som kan fås vänt akterut för en lång styrbordskoj, eller framåtvänt för en kortare koj.

Slutsats: Finishen är hög och kvalitetskänslan utomordentlig. Uttrycket ”alla rätt” passar in på Arcona 380. Mer värde och substans för pengarna i prestandaklassen finns få som kan erbjuda, vilket igen visar att ska båtar bli extra bra, så måste de byggas av små kvalitetstokiga varv.

Goda sidor

  • Exceptionell seglare
  • Toppad uppbyggnad
  • Vacker inredning
  • Kontinentstor salong
  • Hög kvalitetskänsla


Data   

  • Skrovlängd          11,28 m
  • Längd v l            10,60 m
  • Bredd                3,80 m
  • Djupgående        2,10 m /1,90, 2,40 m
  • Vikt                   6 850 kg
  • Kölvikt (bly)        2 400 kg/35 %
  • Segelyta             86,45 kvm
  • Masthöjd            19,30 m
  • Ståhöjd             194 cm
  • Motor               Yanmar 30 hk
  • Vatten/diesel    200/150 liter
  • Design             Stefan Qviberg
  • Tillverkare        www.arconayachts.se
  • Baspris             2 437 500 kr
  • Semesterpris    2 877 735 kr



Salongen har volym som i kontinentbyggen och utförandet är välgörande vackert med jämn, djuplackad Khayamahogny, böjlimmade lister med mera.

Seglingsegenskaperna är suveräna med ett lätt trevligt, men tydligt tryck i rodret, flott fart och sagolik manöverförmåga. Trots höga prestanda råder behagligt lugn över gången.

Sittbrunnen är öppen i mitten och avvägt djup på badbryggan blir av och påstigning enkel. Bänkarna är långa och under durken ryms bordet.

Rösta på Arcona 380 som Publikens segelbåt i högerspalten.

https://youtu.be/56nuYTI3xqI

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.