båtar och varv

Integritet i trä

Kommentarer

Den nya träbåten

Yachting World har provseglat något så ovanligt som en nykonstruerad träbåt. Inget restaurerat vrak och ingen rekonstruktion, men en helt nykonstruerad kutter byggd i en lada vid floden Tamar.

Miljögrace

Kommentarer

Viking gasar miljövänligt

vikinggraceViking Lines nya färja går på gas istället för diesel. Först i världen i den här storleken, 218 meter lång och tar 2800 passagerare.

Hon döptes på söndagen på varvet i Finland och seglade sedan jungfrutur till Stockholm. Här invigde miljöminister Lena Ek(c) den nya finlandsbåten.

-Viking Grace kommer att påverka diskussionen om minskade utsläpp i alla länder och hamnar, det är ett historiskt genombrott. Det är fantastiskt roligt att det handlar om skandinavisk trafik och skandinavisk miljöteknik, tyckte hon.

Läs mer: Miljögrace

Hallberg Rassy 55 på bootmässa

Kommentarer

55:a med kick-knapp

hr55pedestalNu är hon på väg mot Tyskland den nya HR55:an, med en lite längre sittbrunn än 54:an men mycket kortare skrov än jätten. På fredag blir det värlsdpremiär på världsbåtmässan boot i Düsseldorf.

De har provseglat utanför Orust i vinter och hon flyter. Sen är väl nästa fråga om hon säljer. Många knappar finns det i alla fall på piedestalen. Man kan både kicka storen och sträcka akterstaget med en knapptryckning. Och naturligtvis är det elvinschar på förseglen.

 

 

Se merHallberg Rassy 55 på bootmässa

HR anställer

Kommentarer

Uppåt  för Rassy

På grund av relativt god försäljning nyligen har Hallberg-Rassy nu anställt fler båtbyggare. Man har just anställt ytterligare fyra kvalificerade båtbyggare inom kompetenserna snickeri och tekniska installationer.  Så det kanske trots allt finns lite hopp att världen inte går under just i år.

Det går i 68 knop

Kommentarer

Segelraketen toppar

I Namibia håller de på att slå fartrekord för segelbåtar med Vestas 2, som foilar i över 60 knop. Man slår nya rekord hela tiden, senast 68 knop. Följ rekordjakten på bloggen.

Malö illa ute

Kommentarer

Malö rekonstrueras

Malö Yachts i Kungsviken klarar sig inte längre. Det är svårt att sälja de vackra segelbåtarna.

Senaste året var omsättningen 66 miljoner kronor, jämfört 96 miljoner två år tidigare.

- Vi får se vad rekonstruktionen kan ge och vad leverantörerna säger. Vi jobbar också hårt på att bli av med vårt begagnatlager och samtidigt på att få igång nyförsäljningen. Intresset finns men alla blir försiktiga world wide när det är problem lite överallt, säger platschef Hans Kaukula till GP.

Läs mer: Malö illa ute

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.