Vältänkt familjerecept
Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)
Vissa nya båtar frestar direkt. Så är det med Sun Odyssey 349, där omvänt språng, rundade linjer, chines, låg vikt och adekvat rigg ger förväntningar om ovanligt god segling.
En av Frankrikes stilsäkraste designers Marc Lombard, fick ett spännande uppdrag när Jeanneau beställde en ersättare i samma storlek som storsäljande instegsbåten Sun Odyssey 33 från 2009. Konkurrensen om familjebåtsköparna krävde nya grepp, utan att tappa Jeanneaubåtarnas karaktär.
Ingen enkel uppgift, men i samma ögonblick som Sun Odyssey 349 avtäcktes på Parismässan 2013 såg publiken att monsieur Lombard hade lyckats på nytt och att den nya överträffade alla förväntningar.
Det omvända språnget, raka och höga skrovsidor med slag och den låga sluttande, rundade överbyggnaden med smala svarta sidorutor, tilltalade de med svaghet för ultramoderna, fartfyllda linjer. Sun Odyssey 349 är trendig, men ändå inbjudande i stilen.
Jämfört med gamla 33.an är 349 bredare, har högre fribord med en största däckshöjden midskepps, vilket ger gratisvolym invändigt.
I likhet med andra nya familjebåtar har Sun Odyssey 349 fällbar badbrygga, dubbla rattar, dubbla roder och chines/slag på skrovet. Attributen ansågs för bara ett par år sedan som gimmicks och påhäng, men idag är de accepterade, användare ser att de gör god nytta.
På 349:an gör dubbla rattar att rorsman står lika bra i lovart som i lä, de förenklar passage till badplattformen och ger bättre framkomlighet i sittbrunnen. Chines/slag på skrovet ökar formstabiliteten och gör att aktern bär bättre när farten ökar. Badplattformen gör det smidigt att komma av och på båten vid aktertilläggning och vid bad.
Jämfört med konkurrenterna är deplacementet något mindre, kölen lite tyngre, djupare och kortare. Men kölen har L-form, eftersom monsiuer Lombard anser att formen ger bättre bett.
Akterstaget är slopat till förmån för ett extrastort storsegel. För att få spänning i förstaget är spridarna kraftigt bakåtsvepta, långa och vanten sitter utanpå skrovet.
Nästa nyhet är fockskotning i form av en ring med stropp på rufftaket. Lösningen är lik en flytande skotpunkt, men punkten är fast, att trimma focken går inte. En vanlig skotskena på däck finns dock som tillval. Två vinschar ingår, fallvinschar finns i performancepaketet.
Lösningarna ligger i tiden, men syftar också till att hålla ner kostnaderna. Som på andra Jeanneaubåtar är tanken att göra båten överkomlig för köpsugna familjer. Varvet överlåter till köparna att välja komfortnivå och trimmöjligheter de väljer utrustningspaket – konfigurerar som på en bil.
Denna prispolitik gör att klar för semester ökar priset på Sun Odyssey 349 med cirka 50 procent mot baspriset. Trots det hamnar en toppad Sun Odyssey 349 lägst i klassen.
En trevlig nyhet är att selftacker införts på tillvalslistan. Den ersätter kryssfocken, ger supersmidiga kryssar och inga gastar behövs för skothjälp i slagen. Segelytan minskar med selftackern, men kompenseras till delar av det extrastora storseglet.
Sittbrunnen är gjord för umgänge med långa bänkar, bred durk och ett fast eller löst bord. Bordet ger bra fotstöd och räckena ger handgrepp när båten kränger. Badplattformen är en pigg och praktisk nyhet på listan över tillval, den ökar sittbrunnens längd och ger badsugna och besättning enklare på och avstigning.
Invändigt är Sun Odyssey 349 oväntat rymlig för sin storlek, vilket är en positiv effekt av Marc Lombards ide´ med det omvända språnget och upphöjningen midskepps. Han vinklade dessutom toalettskottet, gjorde pentryt kort, slopade överskåpen och drog kojerna närmre skrovsidan. Dubbla vikdörrar till förpiken ökar också volymkänslan medan den stora skrovrutan i sitthöjd är en till trevlighet.
Ovanligt och bra är att en eller två akterkabiner är valfritt, varför 349:an fungerar lika bra på charter som i skärgården med familjen.
Klaffbordet i salongen fungerar fint för fyra och de lådor och fack som finns, har plastbackar. De kan tyckas vara en förenkling, men är ett sätt att få lådor som passar och inte slår sig.
Kartbordet fälls upp mot ruffsidan och en lös pall gör att babordskojen får full ligglängd.
På finish är interiören i Fine Teak som är likt laminat, men praktiskt, eftersom skott och fronter får jämn färg och struktur. Att traditionell djup lacklyster saknas går att godta med tanke på båtens pris och målet att göra en ny 34-fotare tillgänglig för fler än förr. Materialtänkandet har dock inte påverkat 349:an fullt ut, för som alltid i Jeanneau är hörn och kantlister i massivträ, rundade och rejäla.
Det nya i designen av inredningen är ljusa durkarna och de konstskinnklädda svarta bänkar, som skapar en avskalad men modern känsla i salongen.
Byggtekniskt är Sun Odyssey 349 standardmässigt gjord med enkellaminat och en låg innermodul för uppstyvning. För att minimera kondens finns en luftspalt mellan sidopanelerna och skrovsidorna. Däcket är vakuumgjutet.
Som seglare är Sun Odyssey 349 pigg, rolig och lagom livlig. I 2 – 3 m/sek var kryssfarten 4,0 – 4,5 knop med selftacker och extrastort storsegel. Gången är lätt, gensvaret i rattarna är tydligt och trevligt.
Även styvheten duger bra, 349:an är påtagligt formstyv tack vare sin bredd, sina chines och den relativt tunga, djupa kölen, som bidrar till att ge bra grepp. Styrningen löper ovanligt lätt för att ha dubbla roder, de följer vattenströmmen och gör att man känner full kontroll till rors.
Slutsats: Sun Odyssey 349 är en kvick, lättseglad, rymlig och småkaxig familjeseglare. Den är sportig och har utmärkt balans med sina lättgående roder. Det delvis rationella utförandet kompenseras av att båten även utrustad kostar minst i klassen 33 – 35 fot.
Goda sidor
- Ultramoderna linjer
- Rask och lättseglad
- Dubbla akterkabiner
- Lågt pris
- Rymlig sittbrunn
Fakta
- Längd över allt 10, 34 m
- Skrovlängd 9,97 m
- Längd i vattnet 9,40 m
- Bredd 3,44 m
- Djupgående 1,98 m
- Vikt 5 400 kg
- Kölvikt 1 600 kg/29 %
- Storsegel 30,7/34,1 kvm
- Kryssfock 24,6 kvm
- Masthöjd 15,42 m
- Ståhöjd 188 cm
- Design Marc Lombard
- Motor Yanmar 20 hk
- Diesel/vatten 206/130 liter
- Tillverkare www.jeanneau.com
- Importör www.navigareyachts.com
- Baspris ca 870 750 kr
- Semesterklar ca 1 370 000 kr
Bra djupgående, relativt tung köl och lagom mycket segel, ger pigga seglingsegenskaper och skaplig stabilitet. Storen skotas via en hanfot.
Salongen är rymlig och luftig genom att överskåpen slopats. Vikdörrar till förpiken ökar också luftigheten och klaffbordet tål att häva sig på.
Sittbrunnen är lång och bred och har ett stadigt bord med räcken att hålla sig i. Kompositrattar är extra, men gör att styrningen löper extra lätt.