Dufour 310

Proper välseglare

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Dufour 310 GL är osannolikt rymlig för sin storlek och har samma trendgrepp som i större båtar. Som semesterbåt har den dessutom ovanliga, kvicka, hala seglingsegenskaper.

När en del varv slimmar nyheterna, försöker Dufour välja andra vägar. På Dufour 310 Grand Large har varvet ökat i byggkvalitet, materialval och finish, utan att öka priset motsvarande.

Målet är att fresta familjer med hjälp av storleken, trendiga attribut och inbjudande innervolym. ”Dynamisk segling” kallar varvet receptet, som skapats av designern Umberto Felci. Hans känsla för stil och proportionerna ger bra linjer, trots boxlika proportioner med höga fribord, stor bredd, rak stäv och rakt språng.

Dubbla roder och rattar är första gången på en 31-fotare och ger fin framkomlighet i sittbrunnen. Även chines, skrovruta, låg överbyggnad, svart, smal ruta delar Dufour 310 med andra nya familjebåtar. Skillnaden är att 310 är ovanligt genomtänkt, chines ger större volym i akterskeppet och ökad bärighet vid krängning.

Lika intressant är greppet att den måttliga segelyta balanseras av litet deplacement, lätt köl och bakåtdragen mast. Syftet är att ge båten livliga seglingsegenskaper. Därför står masten där den står för att få stor förtriangel och slippa genua. För lätta vindar finns en Code 1 att montera på det utskjutbara peket.

I samma syfte valde Umberto Felci storsegel med extrastor akterrunda och att slopa akterstaget. Risken för sagg i förstaget finns, men väl bakåtsvepta vantspridare och god dimension i toppvanten ska göra hård ansättning möjlig och därmed hålla sagget i schack. För extra förstagsspänning går det alltid att montera lösa backstag.

Trots sin trendiga stil har Dufour 310 fått L – formad köl. Den är inte extremt kort, men har smalt liv, och bulb för ökad styvhet. De dubbla rodren gör inte mer motstånd än ett djupt, men ordnar mer kontroll, genom att vara väl vinklade i sid och längsled.

Aktern är öppen, men har en klaff som stänger till. I nerfällt läge blir den en stabil badbrygga och med lejdaren på kanten ska det gå att ta sig ombord efter ett dopp. Vitsen med badbryggan är också enklare ilandstigning vid aktertilläggning.

Sittbrunnen är bred med fin framkomlighet tack vare de dubbla rattarna, sim tillsammans med den låga ruffen fixar förträfflig framåtsikt, vilket förklarar varför båten känns så till den grad rymlig.

Dubbla rattar ger inte ofta samma gensvar i styrningen som en ratt. Men på Dufour 310 är glidet i styrningen lätt och godkänt, även om båten behöver styras aktivt och guidas för att hitta spåret och få upp farten efter en manöver. I frisk vind är svaret bättre.

I salongen är känslan av volym oväntad och påtaglig. Fribordshöjden, skrovbredden, dubbla takrutor och rutan i skrovet ger oanad luftighet och ljus och utrymmen som i forna 37-fotare.

Dessutom är utrymmena väl disponerade med längsgående kojer, vinkelpentry och klaffbord. Dubbla vikdörrar till förpiken ger extra luft, avskild förpik och rekordbra förkoj, två ligger fint framåt.

Toaletten är rekordstor för en 31-fotare, har bra ståhöjd, svängrum, fräsch modul och god sitthöjd på den diagonalt placerade stolen. Sjögarderob finns för blöta kläder och visar på ”lyxen” ombord.

Pentryt är lågt och har få överskåp, men ugn och en djup diskho med elegant blandare. Bestick och proviant stuvas i bordet och tallrikar i överskåpen.

För att få volym i salongen går dynorna och ryggstöden ut till skrovsidorna som är tjocka med ovanligt bra sitt- och sovkomfort.

På finish ger mahognylik Moabi ett sobert utförande och de porfyllda, halvblanka lackytorna bidrar till att båten känns ombonad välarbetad och klart inbjudande.

Beträffande byggkvalitet är det värt att noter att skrovet är handupplagt och enkellaminat, men gjort med supertät NGA- gelcoat, dito polyester ytterst och riktad glasfiber på utsatta ställen, vilket är lyxigt för en storvarvsbåt. För vridstadga finns en innerliner med stringers och balkar och med tanke på grundstötning har 310 hårdpackat kraftigt enkellaminat i kölstråket och laminerade bottenbalkar i bra dimensioner. Den vinkelräta övergången mellan köl och skrov kan ge farhågor, men bottenkonstruktionen ska klara krafterna, enligt varvet.

Däcket är injicerat och skotten sitter i recesser, men noll knirk i sjögång tyder på precis inpassning.

Seglingsegenskaperna är speciella, Dufour 310 är exceptionellt lättrörlig, ojämförligt lätt på vattnet, rask och osannolikt lättdriven. Båten är kvick att ratta, gör bra fart i lätt vind och accelererar bättre än 38-41 fotare.

Trots hala egenskaper och neutral styrning är Dufour 310 inte onormalt svårstyrd och lyder roder under bredd genom att styvheten är bättre än vad 26 procent i kölen lovar.

Slutsats: Dufour 310 Grand är en fräsch, lyckad familjebåt med förträfflig finish. Trots kompakt format, har den allt som en modern familjebåt bör ha. Juryn för Årets Segelbåt kom fram till att Dufours darling är en av de årets allra bästa nyheter i hela klassen mellan 31 och 35 fot.

Goda sidor

  • Modern design
  • Utmärkt finish
  • Väldisponerad
  • Särdeles lättdriven
  • Dubbla roder


Data    Dufour 310

  • Längd över allt  9,67 m
  • Skrovlängd       9,35 m
  • Längd i vattnet 8,70 m
  • Bredd              3,31 m
  • Djup               1,90 m
  • Vikt                4 940 kg
  • Kölvikt             1 300 kg/26 %
  • Storsegel         33,5 kvm
  • Kryssfock         16,8 kvm
  • Masthöjd         14,55 m
  • Ståhöjd           188 cm
  • Motor             Volvo Penta 19 hk
  • Vatten/diesel   160/90 liter
  • Tillverkare        www.dufouryachts.com
  • Importör         www.dufour-yachts.se
  • Baspris             935 000 kr
  • Semesterpris    1 340 000 kr

Salongen är ljus tack vare takfönster och ljusa dynor. Finishen är proper med smålyxiga detaljer som rundad bordsända, flotta beslag och bra utförande.

Med sitt lätta, breda skrov kommer seglingsegenskaperna till sin rätt på öppna bogar med gennaker. Redan i lätta vindar svarar båten och är rolig att ratta.

Rattarna har ett utslag från sida till sida på 1,5 varv, vilket ger lagom utväxling. De är monterade inte i midjehöjd och motorinstrumenten sitter lågt.

RÖSTA PÅ DUFOUR 310 SOM PUBLIKENS SEGELBÅT I HÖGERKOLUMNEN

https://youtu.be/v6EVCX4O3l4

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.