Sällsam glidare

Juryns utlåtande om Årets segelbåt (vinnarna tillkännages på Båtmässan)

Luffe 3.6 är en sällsynt prestandabåt. Slanka linjer, rorkult, ett roder, selftacker, högsta finish och inga genvägar är regeln på denna båt gjord för bitna seglare.

Ett gott rykte sitter i. Som på Luffe 3.6 byggd av trollkarlen Oluf Jörgensen. Den håller samma standard som gjort Luffevarvet respekterat och båtarna omtalade. Och inställningen påverkas inte av trenden mot allt större och billigare båtar. Luffe fortsätter sin linje med snabba, slanka båtar och att bygga bättre än andra. Filosofin formulerar Oluf i mottot ”jag bygger yachter, båtar med estetiska rena linjer som förenar trevlig, säker och bekväm segling.

7286 aretsbat1Nya Luffe 3.6 visar på nytt vad han kan och att receptet fungerar, framgår av att orderboken är välfylld, beställare får köa för en Luffe 3.6. Detta tillstånd kan kopplas till förtroendet för Oluf och hans gedigna bakgrund som båtbyggare och kappseglare.

Banan började 1973 med Drakar, skärgårdskryssare och snabbseglaren Ylva. Intresset för slanka snabba båtar ledde Oluf som 30-åring år 1980, till att rita Luffe 37. Med högre fribord fick familjer plats och när 37:an vann Själland Runt flera år i rad och sedan Båtnytts One of a Kind Regatta mot en hel hög andra 36- 38 fotare, fick Oluf kö på köpare.

Framgångarna ledde till nya Luffemodeller, den största på hela 54 fot, men alla konstruerade med Olufs öga för kvalitet och klass. Den principen gäller också för Luffe 3.6. och målgruppen är som med Luffe 37 begeistrade seglare med sinne för sting i segling och koll på finish.

Det nya med 3.6:an är att den är maximal inom konceptet. Det betyder relativt höga fribord, raka skrovsidor, brett och bärigt akterskepp, litet deplacement och racerkort, smal T-köl med stor blybulb i botten.
Trendspanare noterar att kölen sitter ovanligt långt bak, det är som på andra nya båtar och är ett sätt att få större fock. Vilket kvickt klarar ut hur Oluf tänkt, för 3.6 har bara selftacker. För tillräckligt tryck, sattes masten så långt bak det gick för balansens skull och bommen blev lång för stort storsegel med normal masthöjd.

Som följd sitter vanten i kanten, vilket gör riggen väl stagad. 22 graders bakåtvepning, rodrigg, vantskruvar i kromad brons, stum löpande rigg är exempel på att båtbyggare Jörgensen inte prutar på en endaste punkt.

Linjerna i Luffe 3.6 är granna och lockade en ström av intresserade, inklusive båtbyggare, när båten visades på Öppet Varv 2014. Den aptitretande låga ruffen, en aning överhäng och attraktiva stil, gjorde den självklar som kandidat till Årets Segelbåt.

Med sina 5,3 ton är Luffe 3,6 lätt för sina 36 fot och blir ännu lättare med vakuuminjicerat skrov och däck. Merkostnaden för ett ännu vridstyvare och starkare skrov, motiveras av att Luffe Yachts använder balsa, vinylester och dragstark E-glas i laminatet.

Utöver det har båten en stålram i bottenstråket genom vilken kölbultarna sitter, masten står på och vanten är fästa. För avstyvning långskepps, för att kunna sätta riggen hårt och få styrka för grundstötning, är ramen förträfflig.

Sittbrunnen är stängd och Luffe 3.6 går därmed på tvärs mot trenden. Båten har inte heller badbrygga och inte ratt. Ratt går att få, men som standard har båten en lång rorkult i massiv mahogny, på vilken kontrollen till instrumenten sitter. Med en knapptryckning sköter rorsman, autopilot, plotter, vindinstrumenten, loggen utan att behöva se ner.

Teaken i sittbrunnen och på däcket är förstklassig, ramad, med tät, stående ådring i ribborna och är vakuumsugen för att eliminera läckage.

På rufftaket har Luffe 3.6 slopat ena luckan för en solpanel och för att minska behovet av landström och snubbliga kablar på kajen. Klokt och klipskt – typiskt för Luffe.

Inredningen har god komfort och akterkojen och förpiken är bäst att ligga på. Salongskojerna saknar fullgod ligglängd. Ståhöjden duger, sak samma med det-L-formade pentryt med ugn, dubbla diskhoar, skjutlådor och djupa skåp.

Layouten fungerar fint med soffor längs sidorna, klaffbord i mitten och masten i bordsändan. Dock är duschen akteröver avig, då dörren inte kan stängas eller öppnas från insidan.
På finish tjusar Luffe 3.6 med perfekt passning, jämn färg och ådring på mahognyn, porfyllda lackytor, kontrasterande durk i ek, vita takskivor, böjlimmade kantlister. Sådant får bitna och bekväma att må väl ombord.

Förväntningarna på seglingsegenskaperna var höga, men infriades helt när juryn för Årets Segelbåt tog ut Luffe 3.6 i 8 – 10 m/sek. Vi konstaterade att kryssfarten låg på härliga 7,0 – 7,3 knop och att slagvinklarna var snävare än 40 grader. Och det med bara selftacker.

Luffe 3.6 överraskade också med att spåra snällt och ha trevligt tryck i det stora rodret. Inga vibrationer och inget knip säger att rodret är liksidigt och att rullagren klarar mycket last.

På gennakerslör kom vi upp i 10,5 knop och hade full kontroll. När vi lovade och kryssade hemåt kändes stabiliteten god, båten tål fulla segel. Men ännu bättre är glidet i vindfattiga sund och båten accelererar på minsta puff.

Kappsegling är en sak, men tjusningen med Luffe 3.6 är att bara segla runt, njuta av farten, accelerationen och gången. Det är att leva livet med en sällsynt fin båt.

Goda sidor

  • Suverän seglare
  • Flott finish
  • Stålbottenram
  • Fin att se på
  • Påkostat byggd

Data

  • Skrovlängd 11,00 m
  • Vattenlinjelängd 9,90 m
  • Bredd 3,16 m
  • Djup 1,90/1,70 m
  • Vikt 5 300 kg
  • Kölvikt 1 960 kg/37 %
  • Segelyta 64 kvm
  • Masthöjd 16,70 m
  • Ståhöjd 188 cm
  • Design Oluf Jörgensen
  • Tillverkare www.luffe.com
  • Motor Yanmar 20 hk
  • Vatten/diesel 140/80 liter
  • Baspris 1 850 000 kr
  • Semesterpris 1 980 000 kr


KONTROL. Med gennakern på hissad till masttoppen i 8 – 10m/sek gör båten 10,0 – 10,5 knop, samtidigt som den bäriga aktern ger surf nerför vågorna. Därtill är kontrollen fin, trots sitt slanka skrov lyder Luffe 3,6 även under stort tryck.

TRADITIONELLT. Med en skrovbredd om 3,16 meter blir salongen traditionellt planerad med längsgående kojer, mittplacerat klaffbord, vinkelpentry och kartbord.

STÄNGD AKTER. Aktern är inte öppen och fällbar badbrygga finns inte. Likväl ger avsatsen i akterspegeln chans att hoppa iland eller ombord vid aktertilläggning.

RÖSTA PÅ LUFFE 3.6 SOM PUBLIKENS SEGELBÅT I HÖGERSPALTEN

https://youtu.be/SlKtwK6nqmQ


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line