Rockande delfiner och fuskande mekaniker
- Detaljer
- Träffar: 4025
Det gungar på Bengaliska viken. Delfinerna kommer och hälsar den nya besättningen, min bror Uno. Vid Nicobarerna blir vi upphunna av svenska Rubicon, som i Thailand tipsade om bästa Sri Lanka-hamnen Trincomalee, via VHF:en när vi mötte dem utanför Phuket.
Så nu har vi samma kurs och vi försöker hänga på genom att hissa gennakern, när vinden kryper ner mot 7-8 ms.
Plötsligt svängde Hafsorkestern upp mot vinden och sjön. Det var innan vinden la sig under 10 ms och vågorna fortfarande var ett par tre meter höga. Vi fick slita i rodret för att komma tillbaka i kurs. Hade rodret gått av i lagningen?
De bästa nya kommer från Norden
- Detaljer
- Träffar: 4822
Hallberg-Rassy och deras båtar drar i seglare intresserade av robusta byggen och prestanda. Frers nya stil vinner vänner.
Efter ett uppehåll blev det i år ett nytt besök på Boot i Dusseldorf och intrycket blev att kulturskillnaden fortsatt är påtaglig mellan båtar byggda på kontinenten och de som byggs här upp i Norden. De tyska och franska båtfabikerna försöker fånga köpare med låga priser och stisatt design, men har fortsatt konstmaterial i inredningarna, skarpa hörn, järn i kölarna och låga riggar och sådana koncept känns annodazumal. De propraste båtarna kommer från Danmark, Finland, Sverige, men även från Itailen och Holland. Här kommer ett smakprov.
Mai på Käringön väl värd en vals
- Detaljer
- Träffar: 4201
Vilken fröjd till båt! SSRS nya värsting Mai Rassy, är exceptionell. I full fart drygt 40 knop märks knappt farten, det är tyst i hytten, det går att prata i vanlig samtalston och varken motorljud, vindbrus eller smatter från skrovets botten stör. Och gången.. oj, oj så bra. Alla som någon gång åkt med eller kört en snabb båt i sjö, vet hur påfrestande resan kan vara med kraftiga smällar i motsjö, svåra rullningar i sidsjö och obehagliga skärningar i medsjö. Men inte Mai, hon har en gång som leder tankarna till hur en av flottans robotbåtar uppför sig.
Oberoende av vädret känns nya Mai Rassy särdeles kapabel. Aktionsradien är 150 M eller tio timmar.
Nu kommer Hallberg-Rassy med en 50-fotare
- Detaljer
- Träffar: 4281
Sporrade av framgångarna med dubbelroderbåtarna 44,340,57 och senast 40C investerar Hallberg-Rassy redan i en ny modell, denna gång en 50-fotare, som ersätter HR 48 Mk I och II från 2004 respektive 2015. Som traditionen bjuder sedan 1988 har German Frers på nytt översatt varvets tankar till en svårslagen båt för långa snabba färder över oceanerna.
De dubbla rodren, den tunga bunbkölen, den uppdelade överbyggnaden med framruta, den raka stäven ger stil åt nya HR50.
På kryss i turistparadiset.
- Detaljer
- Träffar: 3515
Vi seglar tvärs över farleden in i Malackasundet, till Thailand från Indonesien. Carl-Håkan längtar hem till familjen, efter nästan fyra månader på Hafsorkestern. Vi möter ljus i natten, en rad tankers och lastbåtar, somliga med AIS:en avslagen, troligen på grund av piratrisken i Malackasundet.
Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade
- Detaljer
- Träffar: 8603
11,8 knop blev dagsbästa farten under testet av nyaste båten från Hallberg-Rassy. Foto: Magnus Rassy.
Det är bara att konstatera - med 40C har Germàn Frers och Hallberg-Rassy tagit sitt omtyckta recept ytterligare ett steg. Mindre deplacement, mer segel, mer innervolym, sinnrikare skrovform, större sittbrunn, bättre styrning och nya valmöjligheter, har gett de kanske bästa egenskaperna någonsin på en solid cruiser. Således stämmer på nytt mångas uppfattning att en Hallberg Rassy är drömmen att skaffa sig. Så har det varit länge, men med HR40C får yngre roade av prestanda och utrymmen en mittsittbrunnsbåt, som svarar mot deras lust och längtan. Och de blir bönhörda, båten har den där svårfångade sköna känslan kallad kontakt.
Läs mer: Hallberg-Rassy 40C premiärtestad - förväntningarna överträffade
Mellan jordbävningarna
- Detaljer
- Träffar: 3485
Havet är blankt och jag siktar på ett squall borta vid horisonten för att få lite vind. Det är tveksamt om dieseln räcker till Sabang längts ut i Banda Aceh, så vi behöver det verkligen. Härom natten fick vi det lite väl mycket, 13 ms och ösregn. Dingen hängde på släp i det lugna vädret och for som en vante när det blåste upp, så för att inte tappa den valde vi att vända med vinden och gå tillbaks 40 distans till en lä-ankarplats.
Mai snart redo för tuffa tag
- Detaljer
- Träffar: 13278
Sedan dopet i somras har bygget av Sjöräddningens kanske mest avancerade båt hittills pågått för full vid Swede-Ship varvet i Djupvik på Tjörn. Båten, döpt till Mai Rassy, är resultatet av makarna Mai och Christoph Rassys generösa donation plus en mängd input från de som använder SSRS båtar. Nyligen fick jag chans att ta del av en del av allt nytt på första exemplaret i nya Hallberg-Rassy klassen.
Tack vare flödesanalyser lika de som görs för racers och cruisers, har skrovet på Mai Rassy kunnat utformas för hög fart i vresigt väder.
Roffes nya racer snabbast i Sverige
- Detaljer
- Träffar: 5304
Som en av landets mest taggade seglare kom Rolf Tannergård fram till att enda sättet att få en bra båt, var att skapa en själv. Resultatet blev Aspect 40, en slank toppbyggd båt. Nu har han på nytt gett sig på att ta fram en båt efter egna ideer, tagit konstruktionshjälp av kolfibergurun Kåre Ljung och Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden för att bygga den nya - Aspect 45. Prestandan är tänkt att bli ännu bättre än på 2019 års snabbaste nybygge - Shogun 50.
Roffe Tannergård följer sitt nybygge Aspect 45 och menar att den blir snabbast i Sverige.
Uppför floden!
- Detaljer
- Träffar: 3350
De jagar med giftpilar och samlar mat i djungeln. Hafsorkestern hälsar på hos urinvånarna på Mentawai utanför Sumatras västkust. Först måste vi ta oss uppför den vindlande floden i en långsvansad kanot huggen ur en trädstam.
Spindlar, plastpåsar och heliga tempel.
- Detaljer
- Träffar: 2868
I mörkret ser jag bara en rad ljusa prickar. Vi går för motor genom ett spegelblankt sund mellan Bali och Java. Framför oss ligger tusentals indonesiska utriggare, spindelbåtar, och lockar fisken med sina strålkastare. Fast inte alla. Några har bara blinkande blå, gröna och eller röda lampor, som de tänder när Hafsorkestern närmar sig.
Emellanåt tänder jag flodljuset i tio sekunder för att varna. Då vaknar någon helt nära och viftar med sin gröna laser i luften. Sen lyser han rakt på mig.
För första gången sen jag lämnade Sverige för två år sedan får jag användning för radarn. Jag har visserligen använt den i dimman utanför Portugal, men då såg jag inte en fiskebåt förrän den dök upp framför nosen och jag hann väja i sista sekunden.
Returplast i Indonesien
- Detaljer
- Träffar: 3056
Tänk vad glada de blir på tullen när jag tar upp den nya Hafsorkestern-stämpeln och stämplar alla sex kopior jag just skrivit under. Det är inte bara de som älskar stämplar.
Byråkratin är fantastisk. Vi åker runt i en hel dag mellan olika kontor och stämplar papper. Fast först skulle de komma ut typ tio män och kvinnor till båten med Lilla My. Jag skakade på huvudet och höll upp två, tre fingrar.
"Årets Segelbåt" klar i december
- Detaljer
- Träffar: 3610
Hallberg-Rassys nyaste, 40C, har mindre deplacement än sin föäregångare, smalare köl. Ska seglas i december.
Här regerar varanerna!
- Detaljer
- Träffar: 2350
På sagotiden bodde drakarna i vulkanerna och sprutade eld. Nuförtiden bor de fortfarande på några vulkanöar i Indonesien, där de har fredats och blivit en turistattraktion. De spottar inte eld, men väl gift och sätter med lätthet i sig en buffel till middag. Som tur är äter de inte så ofta.
Följ med Hafsorkestern till drakarnas öar och Komodovaranen.
Kinabygge svepte NYO 19
- Detaljer
- Träffar: 2800
Med Pias prognos om 10 -12m/sek sydvind, upp till 16 m/sek i en front, mulet och risk för störtregn, kändes Nordic Yachts Open 2019, Sveriges största shorthandsegling, som en utmaning. Hur skulle vi med gamla eller små båtar klara så mycket vind? Men oron var obefogad, alla 116 besättningarna var kapabla kappseglare. Vinnare blev ett okänt Kinabygge, som surfade om alla och toppade 15,5 knop.