Hösten startar precis som de senaste 30 åren med Öppet Varv/Orust Sailboat Show hos Hallberg-Rassy i Ellös nu i helgen 25, 26, 27 augusti. Den tidigare uppblåsta mässan i Marstrand är satt på paus (nerlagd?). Sweboat rekommenderar Ellös, där gräddan av svenska, danska och tyska byggen kan beskådas.

Hallberg-Rassy leder som alltid ligan med hela sin flotta samlad 343,400,44,500,57 och nya väldiga 69:an under produktion.

Intressantast i Ellös är i nya Arcona 50, som visar hur varvets nya designers Niels Jeppesen och Ariadna Pons har tolkat begreppet cruiser-racer. Första 40:an sjösattes nästan enligt tidplanen i juli. I Ellös gör ”Dancing Queen” premiär innan hon dansar på vågorna till mässorna i Amsterdam och Southampton.

Jag såg 50:an på plastvaret i Lysekil, där gurun Pierre Holgersson har lyckats bygga standardbåten till den bestämda vikten 13,9 ton - en prestation med tanke på allt som gått in i form av komfort.

Utifrån bilderna har Arcona 50 flera frestande företräden - relativt låga fribord, tilltagen bredd, propertionerlig överbyggnad, fylligt förskepp med bakåtlutad stäv, dubbla roder, reslig rigg, jollegarage, modest deplacement och nära halva vikten i kölen.

Djupgåendet om goda 2,95 m gör också att 50:an bör bli fin i frisk vind.

Interiört har mässbåten ek, pentryt om babord och L-soffa i salongen. Med eken kan du vänta kontinental känsla ombord. Traditionalister kan fortsatt få mahognyn som gett Arcona beröm. En kort ”test” av 50:an är på gång. Kolla detta forum.

Nästa spännande nyhet är de två danska toppbyggena X-Yachts 5.6 och X 4.3. Den senare förbättrades 2022 efter att ha lanserats 2017 och ha byggts i nära 80 ex. 4.3 är varvets bästsäljare, medan 56-fotaren är en bjässe, finessrik och påkostad för att leva upp till mottot luxury performance cruiser.

För många svenska familjeseglare intar Linjett en särställning för allroundegenskaperna finesserna och utförandet. Varvet har fyllt 50 och är i Ellös med nya 39:an och 43:an.

Att svensk känsla i familjeformat klarar sig, visade varvet genom att ta 39:an till La Rochelle 2022 där testare från Europa kände på båten och korade den till vinnare.

Allra lyxigast på Öppet Varv är Najad 450, nu omdöpt till 451 CC. Modellen är bevis på hur bra en båt blir när den får leva länge och utvecklats. Najad har talja på utförandet och 451 ska också ha varvets egna jämna fina mahogny. Skrovet är inte nytt, men ska ha samma solida gång som judel-vrolijk ritade 2007 i Najad 440. Även Najad 395 är i Ellös.

Seglare sugna på prestanda bör studera Dehler 34 för balsalaminat, kolfiberkölbalkar, dubbla rattar, Karl Dehlers finurliga dörr på toaletten. Mest slående är 34:ans linjer. Judel-vrolijk har designat med den äran – 34:an är deras kanske snyggaste åt det tyska varvet. Därtill är Dehler 34 en av få prestandabåtar i klassen som byggs och i ett antal som pressar priset.

Med tanke på eurokursen är efterfrågan på svenska byggen god. Den slutsatsen stärks av att Hallberg-Rassy nu ökar produktionen till att köra dygnet runt.

Inga franska båtar är med i Ellös. Men många uppsnyggade begagnade från landets tre mest aktiva mäklare - Berthon, Båtagent, Knape Marin.

Du som inte får nog av segelbåtar, har mycket att ta in på den största och bästa utställningen i Skandinavien. Och att få se produktionen hos Hallberg-Rassy är upplyftande och unikt. Hoppas salig Christoph Rassy ler i himlen.

Curt Gelin

flygis


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line