Ingen seglare kan ha missat att av 186 anmälda klarade 22 båtar att fullfölja Gotland Runt i år. Vindarna utanför Gotland på 15 m/sek eller mer och 4-5 m sjö neråt Hoburgen, gjorde det svårt även för rutinerade seglare. Av de som bröt valde många att göra det i tid, en del avstod från att starta och andra nöjde sig med att runda Alma och sedan gå in till Sandhamn.

Utöver vinden hade seglarna att kämpa i hällregn och svag vind genom skärgården hela startdagen. Sällan har så mycket vatten ramlat ner på ett dygn som söndag-måndag, få ställ klarar att hålla emot och många vet hur kall man blir efter ett tag.

En stor eloge och modigt med andra ord till de tappra som genomförde. Faktum är att gott sjömanskap innebär att besluta sig för att bryta för att spara båt, besättning och segel innan något havererar eller någon slår sig. Gotland Runt heter inte för inte Offshore Race och är en äkta havskappsegling, ingen söndagssegling.

image001

Trots det hårda vädret fick bara två båtar roderproblem, en i DH, där besättningen inte kunde stanna kvar ombord. De lade ut drivankare och kallade på Sjöräddningen som skickade ut en helikopter och hissade upp de två rutinerade seglarna Jon Sinderman och Ola Åstradsson från Farr 38 Pandion.

Incidenten kan förvåna, eftersom reglerna föreskriver inspekiton av köl och roder. (sailing.org/ Offshore Special Regulations/section 3/appendix L)

wetjob

En stark prestation stod Farr 400 Wetjob för genom att ta starten i sin klass, leda hela vägen i mål och få line honors. Niclas Heurlin med besättning har rutin genom längre havskappseglingar, träning och en bra plan. De har inga proffs ombord, vilket renderar dem än mer beröm.

pro4u

Ännu mer respekt ska Patrik Forsgren ha för totalsegern med sin modifierade First 36.7 Pro4U. Garderingen med Dacronsegel och ett antal spinnakers gav utdelning. Därmed bevisade Patrik igen sin standard som seglare. Hans maxfart var 21,2 knop!

Två spektakulära nya stora båtar fick dock inte visat vad de kan. Shogun 43 Godspeed med Martin Angsell och Anna Drougge ansåg det fel att riskera båten och att den skulle bli omöjlig att hantera på två i det väntade hårda vädret. De stannade i hamn.

Aspect 45 Black Lilly med Rolf Tannergård och med Martin Strömberg ombord, bröt före Sandhamn. Martin lät hälsa att de inte ville få haverier på den nya båten.

Inte heller Karukera en ny MAT 1220 fullföljde trots viss hausse för projektet.

Desto mer målmedetna var Christian Harding och Joakim Hoppe, som vann DH-klassen. Dessa garvade, drivna unga såg knappt trötta ut när de kom i hamn.

Bland klassikerna seglade ingen banan. Vädret var för hårt för dessa fantastiskt hållna båtar. De är dessutom ofta bemannade av far och unga. Som på Ballad, där Patrik Salén hade med fem av sina unga ombord. Att avstå havet i så hårt väder, var ytterligare ett modigt beslut. Och att inte segla sönder familjeklenoden.

Till de starka insatserna hör Johan Nordström i Linjett 33:an Alopokas och med Bullandö som hemmahamn. Att ta sig runt med denna 33-fotare anno 1994 i det hårda vädret och grova sjön utanför Gotland, visar att man inte behöver en ny eller stor båt för att havskappsegla.

Hårdast hade förmodligen DH-seglaren Fredrik Rydin, som i år seglade med Anders Lewander på sin snabba J/121 Jolene. Möjligen var det båtens storlek om 41 fot, som på slutet avgjorde mot 31 fots Figaro 3 Tutalör med Christan Harding och Joakim Hoppe. De senare vann på handicap, försprånget i mål räckte inte för Jolene i år.

För en båtnörd var det intressant att bland de bästa kom Magic Mix, en X-41 rattad av Patrik Björklund. Med ombord fanns två unga jolleseglare Elin Björklund och Lovisa Arnell. Deras ålder 14 respektive 16 år ger hopp om att fler unga tar eller får chans att köra Gotland Runt och vara med om slörar i osannolika 26 knop.

Oflyt rådde med vädret i år. Men Gotland Runt återkommer och vem vet, kanske arangerande KSSS ordnar en tredje bana, en som rundar Alma och har mål i Sandhamn? I år togs tid vid Alma och många hade isåfall fullföljt och fått utlopp för seglingslustan.

För resultat gå in på www.ksss.se/gotlandrunt

Curt Gelin

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Genvägsboken

Genvägsboken

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line