Sveriges för största segelbåtsprojekt närmar sig Den Stora Dagen – sjösättning och dop.

Hallberg-Rassy 69 ska gå i sjön i slutet av november och levereras till beställaren efter en arbetstid om i sammanhanget bara 247 arbetsdagar. 

Många dagar i sig, men en ansats av sällan skådat slag i vårt land och resultatet av planering och rutin. Bara att våga börja seriebygga en bjässe på 46,5 ton är starkt, men en följd av att utvecklingen går mot allt större båtar. Under 38 - 40 fot får varven inte ihop kalkylen. Bästa chansen för plus på sista raden är att komma med nya modeller som bjuder på mer utrymme, mer komfort, mer finesser, enklare hantering och inte minst lockande linjer. 

För linjerna i HR 69 står Germán Frers och den som är svag för stil i meningen klass, karaktär och elegans, bör bli mäkta belåten av att se Hallberg-Rassy 69. Högre fribord, avvägt språng och kort överbyggnad, som först sågs på HR 57, är ett designspråk som kommer att dra blickarna till sig. 

69nr1

Jag var ombord under Öppet Varv i augusti och slogs av volymen. Jämfört med 57:an och 64:an på sin tid, känns som att 69:an har plats för en släktträff eller en ägare med många vänner plus en skeppare eller deckhand i en egen hytt för hjälp med att segla. Så sker på stora båtar i Medelhavet och Karibien och nu kliver varvet i Ellös på allvar in i lyxyachtsligan.

Planen är närmast att köla, rigga, testsegla och fotografera. Efter det ska 69:an upp igen, kölas av och lyftas på en lastbil för transport till mässan i Dusseldorf (20 – 28 januari). Där går det att komma ombord mot tidsbeställning och avgöra hurdan båten blev. I vår blir det chans för media och spekulanter att ta en sväng ut på havet med ”Rassker 69 Magnum” – varvets och Magnus Rassys stolthet. 

Mustafa

Samtidigt fortsätter varvet att gå bra. Man söker ständigt nytt folk och under Öppet Varv mötte jag en ny tids båtbyggare i unge Mustafa Monstahfid. Han berättade att var född i Marocko, hade växt upp i Italien jobbat på varv där hört om Hallberg-Rassy, sökt jobb där och flyttat till Ellös för att bygga båtar. När västkustbor tvekar att ta sig över Tjörnbroarna varje vardag, såg Mustafa möjligheten till ett säkert, omväxlande jobb på landets och Europas solidaste båtföretag och få 190 arbetskamrater.

För hålla sitt stående löfte om leveranstider gick varvet upp i treskift i somras, mycket för att hinna med alla komplexa system på 69:an.

Om du känner för att lätta på dina tillgångar, kan du veta att priset på Hallberg-Rassy 69 börjar på 59 MSEK. Och att båten finns att beundra och behagas av i Dusseldorf och på Öppet Varv i augusti 2024. 

Dessförinnan är mitt och mångas mål att komma ut med 69:an och känna gången, hur båten klarar 257 kvadrat segel, om djupgåendet på 2,70 meter räcker och hurdan manöverförmågan är i tajta lägen som i varvets hamn.

Varvets ställning kan mätas både i ekonomiska termer och i antalet båtar under produktion. Omsättningen var vid senaste bokslutet i augusti 2022 353,74 MSEK och man gick med en vinst om 14,3 MSEK - trots framtagningen av Hallberg-Rassy 50, 400, 40 C. 

Curt Gelin

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line