M/S Häftig, eller Baljan som passbåten kallas, trafikerar sträckan Sandhamn - Lökholmen - Telegrafholmen dagligen under hela sommaren. Nu har Baljan fått en rejäl uppdatering i form av elektriska motorer, ett första steg i KSSS verksamhet för att minska verksamhetens CO2 utsläpp och därmed klimatavtryck.

KSSS strävar efter att bedriva sin verksamhet hållbart. Det hållbara arbetet är långsiktigt och har sitt första fokus i miljöfrågor, som i förlängningen även har ekonomiska och sociala implikationer. För sju år sedan väcktes tanken att påbörja elektrifieringen av KSSS båtar av Båtkommittén. Sedan dess har KSSS undersökt flera alternativ och hållit sig uppdaterade kring elmotorernas utveckling.

Utmaningen med elektriska motorer är drifttiden där många av båtarna i KSSS verksamhet behöver kunna användas med hög prestanda under hela dagar. Baljan trafikerar Sandhamn-Lökholmen-Telegrafholmen dagligen under hela sommaren men det handlar om relativt korta sträckor i låg hastighet. Det är dessutom en av båtarna som används mest i verksamheten vilket ledde till att det blev ett naturligt val att elektrifiera Baljan som ett tidigt steg.

KSSS räknar med i stort sett samma prestanda som tidigare och att Baljan ska kunna operera som tidigare med stödladdning under dagen. Den installerade laddkapaciteten kan laddas upp fullt på några timmar och det finns möjlighet att bygga ut batteribanken ytterligare.

Med stigande dieselpriser och en framtida möjlighet att komplettera med egen produktion av förnyelsebar energi såsom solpaneler ser vi lägre driftkostnad över tid. Elmotorerna drar också ner servicebehovet vilket får ner kostnaden.

Motorerna i Baljan är två ePropulsion I-20 på 20 KW vardera och fyra G-102 batterier på totalt 40 KWh.

Valet av ePropulsion avgjordes till stor del av det förtroende vi känner för KGK Motor som är distributör för ePropulsion i Sverige. De har som ett företag i KG Knutsson koncernen tillgång till hög kompetens inom e-Mobility och med över 40 år i marinbranschen som distributör av motorer och båtar känner vi att de är en trygg partner i vår resa mot ett mer hållbart båtliv, säger Magnus Woxén, båt- och anläggningsansvarig på KSSS.

Nu fortsätter arbetet mot att hitta lösningar för att elektrifiera flera av verksamhetens båtar och parallellt bygga ut möjligheterna för att ladda elbåtarna vilket kommer bli ett växande behov i alla våra verksamheter.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Med floran i båten

Med floran i båten

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line