Vissa båtprojekt tar sin tid att bli klara. Som Aspect 45, initierad och finansierad av kappseglaren och el-entrepenören Rolf Tannergårds utifrån hans idé om hur den perfekta kombon av racer och familjebåt ska vara. Efter att ha utvecklat och kappseglat Aspect 40 växte hans aptit på en ny större båt efter ungefär samma koncept, men packad med nya lösningar för att få den nya superenkel att segla.
En kontakt med Mats Bergryd, pappa till Shopun 50, ledde ingenstans. Istället påbörjades Aspect 45 hösten 2019 och den som besökte Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden kunde följa projektets framsteg. Tvivlare funderade ibland på om båten skulle bli klar, detta med tanke på att inte alla beställare har fullföljt sina båtplaner på varvet, oftast för att pengaflödet stoppat. Men inte med Aspect 45, här har flödet fungerat och i september inför 220 inbjudna, kunde gudmor Ragnhild Tannergård stolt krossa champagnen mot peket på Black Lilly.
Att kalla sin båt för familjeracer och dessutom säga att den är enastående, väcker inte oväntat intresse och nyfikenhet på vad den ger som inte andra gör? En titt på linjerna säger att Aspect 45 är slankare och har högre rigg än någon annan båt på samma längd. Likväl är skrovet inte extremt, stäven är nästan traditionellt lutad, inga slag finns, inga dubbla roder och aktern öppen och elegant indragen. Den extrema döljer sig istället under vattnet men en bakåtsvept bulbköl som sticker 3,5 meter, har dubbla hydraulkolvar som ska klara grundstötning i hela 20 knop. Hydrauliken gör därtill att kölen kan tryckas upp till 1,8 meter, så att båtprojektör Tannergård kan komma in genom kanalen in till sitt hus på Djurö i Stockholms skärgård.
Uppdraget att rita och konstruera Aspect 45 gick till Kåre Ljung, en man som kallas Mr kolfiber med bland annat Diva 34 SC, kattan M 32, riggar hos Marströms på meritlistan och 30 års erfarenhet av avancerade tekniska lösningar.
I kretsen kring 45:an finns även ett antal kapabla seglare och tekniker, exempelvis Håkan Karlsson som lagt 200 timmar i månaden åt projektet för att få systemen ombord att fungera, proffsseglaren Rodney Ardern som lett projektet och Annica Sundh designer och inredare.
Målet har varit att få båten lätt stark och styv. Det sista märktes när jag klev ombord i samband med sjösättningen, ingen plötslig överhalning, 45:an krängde xinte en grad som en följd av djupgåendet och kölvikten. Återstår att se hur båten bär sina segel, bara masten når 22 m över vattnet och segelytan med fock uppgår till 125 kvadrat. Stabilitetsindex ligger enligt Kåre Ljung på 138, 9, som kan jämföras med tex Arcona 465 på 124,7och antyder att Aspect 45 trots sitt slanka skrov om 3,68 m bör klara tryck.
Finesserna och finurligheterna är många och kräver ett besök på hemsidan eller ännu hellre ombord. Familjeaspekten kommer via eluppvärmda sittbrunnsbänkar, knappar till skotning eller fjärrkontroll, som kan programmeras för snabba slag och för trim. AC eller värme, varmvatten direkt i kranen gör att ingen varmvattenberedare behövs. 230m volts spis, salongsbord för tio och parallellhybridmotor i meningen att 45:an har både diesel och el för framdrift utan segel. Dieseln laddar batterierna och elmotorn ska klara att ge 6 knop. När kraften avtar startar dieseln automatiskt.
Hur många miljoner Aspect 45 har kostat att ta fram är inte bekantgjort, men det beräknade priset om 950 000 € sägs ha ökat till det fyrdubbla eller ca 40 MSEK. Till saken hör att ingen serie är tänkt, ingen form är gjord för skrovet, bara en plugg finns. Planen är att komma bra på Gotland Runt 2023 och om man lyckas där, att ställa upp i Fastnet Racer och sedan regattor från Mallorca.
Nu återstår att se om de tre exemplaren av Shogun 43 som Mats Bergryd planerar materialiseras. 2023. Då väntar en kraftmätning som heter duga. Innan dess och innan isen lägger sig, återstår en ”test” av Aspect 45.
Curt Gelin
Båt |
Aspect 45 |
Shogun 43 |
Löa |
13,70 m |
13,10 m |
Lvl |
12,50 m |
12,3 m |
Bredd |
3,68 m |
3,70 m |
Djup |
3,50/1,40 m |
2,40/2,70 m |
Deplacement |
5 600 kg |
6 425 kg |
Kölvikt |
2 500 kg |
2 660 kg |
Masthöjd |
22,0 m |
21 m |
Segelyta |
125 kvm |
115 kvm |
Gennaker |
200 kvm |
180 kvm |
Byggare |
Aspect Yachts, Djurö |
Shogun Yachts, Sthlm |
Design |
Kåre Ljung |
Oscar & Håkan Södergren |