Smartpiloten
Smartaste autopiloten
{jumi [jumi/garminpilot.html]}
Norska Seilas har testat Garmins nya autopilot som kan ta ut rutterna själv och få autopiloten att styra efter den automatkursen, precis som för en bil. Dock har den ännu inte stöd för kryss.
Förbjuden färg
Den förbjudna miljöfärgen
Den miljövänliga båtbottenfärgen finns. I hela Europa utom i Sverige och tre andra länder. Här är den inte tillåten.
- Det är ju en bra tanke med Kemikalieinspektionen, men resultatet blir så bakvänt, säger Malte Berggren till Sittbrunnen. I snart ett år har han och Jerry Sträng kämpat för att få till ett godkännande av en epoxifärg med inblandad koppar.
- Men nu är vi vid vägs ände, säger han uppgivet när jag träffar honom hemma i Heestrand.Jag får lägga mig med båten vid hans brygga och han bjuder på nybryggt kaffe.
Inget skvimpa på Skvimpaskär
Inget skvimpa på Skvimpaskär
Skärgårdsstiftelsens vänbok 2011 heter "Ortnamn i Stockholms skärgård" och är en något förkortad men också fint illustrerad nyutgåva av Nils-Gustav Stahres tidigt utsålda bok med samma namn från 1986.
När vänboken dimper ner i brevlådan är jag just i färd med att läsa Sten Rinaldos bok "Dagar och sekler i skärgården" - också den lustigt nog från 1986. Och märkligt nog får jag direkt möjlighet att ställa den enes kunskap mot den andres. Till Rinaldos fördel.
Bränningen som försvann
Bränningen som försvann
Efter att Lars Granath och Hydrographica för nästan tio år sedan började tillverka nya sjökort har Sjöfartsverkets kartografer haft fullt upp. Otaliga är de nya eller felplacerade grund som Granath letat upp åt verket och som dessa sedan, med mössan i hand, har ritat in på sina egna, ofullständiga sjökort.
Men nu har Stockholms skärgård för en gångs skull blivit ett grund fattigare! En bränning som i alla år har legat i vattnen strax NO om Sandhamn har i verkligheten visat sig vara ett grund på hela 5,3 meters djup! Det tackar vi för.
Det man kan undra är om fler av de många friliggande bränningarna på Rödkobbs- och Björkskärsfjärdarna också är betydligt djupare? Personligen har jag ända sedan 1960-talet haft svårt att lokalisera vissa av dem i verkligheten - även med GPS-hjälp under senare år.
Anders Egerö
Sambal
Torsken borta
Torsken inte tillbaka på västkusten

Utan begränsningar
Jorden runt - utan ekonomiska begränsningar

Nu finns två böcker som fullständigt skiljer sig från alla tidigare jorden runt-berättelser – i alla fall på svenska. Arne och Heléne Mårtensson är seglarna och författarna (ja, de har skrivit vartannat kapitel) som haft i princip obegränsat med kapital och som förberett sig i hela sex år. De lät bygga och specialutrusta en Hallberg-Rassy 62, de fullföljde sin segling i stort sett utan missöden, är fortfarande gifta och började planera nästa långsegling när de ännu var på hemväg, till Bullandö i Stockholms skärgård.
24-timmars västkust
vimpel
Vi vann vimpeln

24-timmars på västkusten är en mer social sysselsättning än i Stockholm. Man startar när man vill och slutar med gemensam middag. Trots att vi på grund av vindbrist tvingades bryta, så fick vi dethär fina priset. Om kameran har fungerat så återkommer jag med lite rörliga bilder.
mjukschacklar
Mjukschackeln vinner
http://www.youtube.com/watch?v=z5_L8osJOqc
knåpa med tågvirke själv? Då kan du naturligtvis göra din egen schackel.
I dyneema, förstås. Eller kanske en stropp med ögonsplits. Allen Edwards som gjorde testet har också väldigt pedagogiska beskrivningar på sin sida.
Pocketdöden
Alla sa vi skulle dö
För länge sedan läste jag novellen ”Bergsdårar”, en berättelse om två unga män som utan erfarenhet och utrustning reser till alperna för att pröva på bergsklättring. Novellen slutar olyckligt, vad annars kan konsekvensen bli när man ger sig på utmaningar illa förberedd? Själv är jag ibland smått manisk i mitt behov av att förbereda mig antingen det gäller reparationer, planering av kursen över en fjärd eller att installera en dvd-spelare. Jag vill alltid vara säker innan jag sätter igång så det var med viss fasa och skräckblandad förtjusning jag började läsa boken” Alla sa vi skulle dö”
Yrvind den svåra vägen
Yrvind seglar igen
Bland Norstedts förlags serie Klassiska seglingsberättelser finns nu ”Med Bris mot Kap Horn” från 1985 i pocketutgåva. Tack för det Norstedts. Skriven av Sven Yrvind (tidigare Lundin) och Anders Öhman. Själv är jag mycket nyfiken på Sven. Vad som driver honom och vad som är hans mål? Och vem han är? Första delen av boken är delvis en biografi om skoltiden, militärlivet och skutprojekt innan Svens idéer börjar formas på allvar om hur den optimala båten ska vara konstruerad. Enkelt uttryckt så är små båtar små bekymmer. Fast visst finns det bekymmer i och med den lilla båten, men Sven samlar erfarenhet med sin Bris och planerar att runda Kap Horn, ”den svåra vägen”.
Farväl till pålsteken...
Farväl till pålsteken...
En softschackel som förenar mina två genuaskot försedda med varsina dubbla, sydda bändslingar. Ändå snyggare hade förstås varit ögonsplits men det får vänta. Man kan inte splitsa en flätad lina som använts i åtskilliga år och det var inte riktigt läge att köpa nytt.
Finngrundet nyslipat
Nytändning
Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
- Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.
Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.
- Hon är ett sjömärke som legat och lyst i trettio år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.
- Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var tjugonde sekund.
Zinkstopp
Zinkförbud i september
Nu går Kemikalieinspektionen själva ut med information om att de i september 2011 kommer att besluta om ett förbud mot att använda vissa båtbottenfärger som innehåller höga halter av zinkoxid, de som i dag säljs som sk Östersjöfärger. Zink är giftigt för vattenlevande organismer, som Sittbrunnen tidigare har berättat om. Zinkoxid och de aktuella produkterna är klassificerade som miljöfarliga.
Kemi skriver redan nu att beslutet kommer att kunna överklagas och börjar då gälla först när det vunnit laga kraft.
- Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.
Kanoter i Kalmar
Kanotbygge och råsegel på Kalmarmässan
På två dagar ska barn och ungdomar från stadens fritidsgårdar bygga en egen kanot, som de sedan sjösätter och tävlar med på mässans tredje och sista dag.
"Barn bygger kanot" är en av många aktiviteter som hålls i samband med Kalmar båtmässa den 27-29 maj. På lördagen blir det t.ex. en seglingsregatta, Calmar Nyckel, som arrangeras av Segelsällskapet Vikingarna. Under helgen blir det också föreläsningar på Linnéuniversitetet, prova-på-aktiviteter för stora och små samt uppvisningar av bl.a. Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och Brandkåren.
Tokig riggbok
Bästa riggboken, inte ny.
Det blir ju nästan alltid tokigt när jag sätter igång och trimmar seglen. Så då tyckte jag att det var kul att Nautiska Biblioteket ger ut en enkel riggskola, i format som Salta Boken, en vattentålig lathund i hur man trimmar seglen. Om de nu bara hade gjort det.
Segla Mälaren
Det underskattade Grodhavet
För några dagar sedan damp ett paket ner i brevlådan. Paketet innehöll boken "Segla Mälaren" av Claes Lindahl. Boken hade jag beställt via hemsidan www.seglamalaren.nu några månader tidigare och det hade helt fallit i glömska. Fast nu sitter jag här med boken i handen och bläddrar i det rika materialet. Illustrationer från Erik Dahlbergs Suecia antiqua et hodierna , kartor från olika århundraden, fotografier från bland annat Sjöhistoriska museets samlingar och mycket mer illustrerar texterna som behandlar allt från författarens egna seglatser till historiska händelser med platser och människor från en svunnen tid.