Napp och konspirationer
- Detaljer
- Träffar: 4228
Jag seglar naken. Besättningen har lämnat och jag stävar norrut för att komma norr om ekvatorn, bort från cyklonsäsongen i söder. Den varma vinden smeker mig och jag har all tid i världen att tänka, läsa och skriva. Men bara en dag. Sen börjar det svida där shortsen suttit.
Långsegling är långtråkigt. Om man inte har något spännande att läsa och ett liv att fundera över.
Kappseglingen tappar - vänd trenden
- Detaljer
- Träffar: 4707
Kappseglingar på två som Nordic Yachts Open går emot trenden och drar allt fler deltagare - 125 båtar kom 2018. Foto: Hans Himbert.
"Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar" "Antalet deltagare minskar, sporten har blivit allt mer polariserad, utslagningen är hård och om man inte vinner ens kappsegling i hemmaviken, så bränner man ut sig och lämnar seglingen helt. Även nöjesseglarna blir färre för att segling tar tid och kostar pengar"
Beska besked som kom fram på Seglarträffen i höstas, Seglarförbundets årliga träff för klubbar och funktionärer. Men det finns många som inte fäljer strömmen, utan tvårtom har stor gjädje av att kappsegla. Jag möter allt fler bitna par, föräldrar som övertalas kappsegla av sina unga och allt fler drivna kvinnor som gillar spänningen och gemenskapen kappsegling ger.
Här är några som trotsar trenden och snappar att kappsegling är detsamma som ett leva väl. Gör detsamma - kappsegla mycket.
Myternas makt
- Detaljer
- Träffar: 3694
Just another brick in the wall. Det nyazealändska bandet låter på pricken som Pink Floyd och natten i Papeete är varm. Wille, Gun och jag dansar med.
Sen seglar vi till Moorea och kastar ankar i viken intill kapten Cooks vik, vilket är där han egentligen låg med sitt skepp 1769. De har mönstrat på för en tur bland societetsöarna innan orkanerna slår till för säsongen och jag seglar norrut.
Nautor anlitar Cossutti
- Detaljer
- Träffar: 2063
Italienska designbyrån Cossutti & Ganz Yacht Design har stolt meddelat att man sedan ett par månader börjat samarbeta med Nautor´s Swan. Samarbetet syftar både till att utveckla en ny Swanmodell 2019 och till att inrätta en ny produktionsmetod.
- Tillsammans med varvet ska vi kombinera Swanbåtarnas kända kvalitet med kortare byggtider, kommenterar Maurizio.
Maurizio Cossuttis förmåga att skapa snabba snygga bätar kommer att användas i en ny Swanbåt.
Liv och död på havet och hemma
- Detaljer
- Träffar: 4886
Regnet pepprar ner på sprayhood och bimini. Doors och Dire Straits öser mot regnet i marinan, understödjade av den nya suben i förskottet. Min egen förskottsklapp, som dock drar så solen måste skina, kulingen tjuta eller marinan ha landström.
Det är regnperiod i Polynesien. Snart kommer orkanerna. Kanske. Då ska jag och Hafsorkestern norrut mot den säkrare ekvatorn. Samt en helt ny upp-pluppande besåttning: Wille och Gun Loiske från Örebro hörde plötsligt av sig och ville hänga på, på väg jorden runt från Närke. Vi jobbade en gång för hundra år sen ihop på lokalradion, men det var typ två veckor, så jag minns inte värst. Men värre risker än dem har jag väl utsatt mig för, och himla kul att de vill vara med.
Hon fick sänka sin båt och hem
- Detaljer
- Träffar: 3877
Susie Goodall räddades efter två dygn sedan masten knäckts i en svår storm vid Kap Horn.
Efter två dygn med knäckt mast i svårt väder 2 000 M väster om Kap Horn sänkte brittiskan Susie Gooodall förra veckan sin båt efter att ha räddats av ett kinesiskt lastfartyg. 38 000 tonnaren Tian Fu fick nödlarmet via MRCC Chile och avvek från sin kurs mellan Kina och Argentina. Man kom fram till Susie och lyfte ombord henne med en av sina däckskranar.
Frostigt Race stoppade säsongen
- Detaljer
- Träffar: 3437
Sju 50-fotare från charterfirman Out, tre race, vintriga vindar och bra besättningar utmärkte Frost Bite om Curres Cup 2018.
En gång är ingen gång, två en början och tre en tradition, brukar det heta. Men vad sägs om 15:e gången?
Så var det förra helgen med Frost Bite Race om Curres Cup. Denna idé om att kappsegla med charterbåtar modell större kom till efter ett oväntat möte i Sandhamn vid Lucia 2003. Vi var där på reportage, kompisen Janne Österman med sin Bavaria 47, fotografen Malcolm Hanes och jag på vinkeln Sista Resan till Båtnytt. Vi borde varit enda segelbåten i hamnen och Malcolm skulle ta bra bilder med juleljusen på Seglarrestaurangen i bakgrunden och oss med tomteluvor ombord på Bavarian i förgrunden.
Hajar i paradiset!
- Detaljer
- Träffar: 4164
Sonja kastar ut en fender i tidvattenströmmen för att bada när vi anlänt till Raroia efter fem dagars segling från Marquesas. Sju svartfenade revhajar, Black Tip, kastar sig över fendern.
När vi sen skrapar spagettin och bitar av den åtta kilo stora tonfisk vi fångat på överseglingens sista dag, då blir de riktigt ivriga.
29 registrerade angrepp, meddelar Fredrik över inreachen. Man bör inte bada och mata dem samtidigt. Vi avstår tills vidare från bad.
Snillrike Stefan Qviberg har seglat vidare
- Detaljer
- Träffar: 3824
Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit.
Snillrik, men också ovanligt bra på att beskriva sina båtar. Här berättar han på Sail Forum i vintras om sin nyaste fina - Arcona 435.
Båtkonstruktören Stefan Qviberg gick nyligen bort och med honom har en snillrik bidragsgivare till utvecklingen av välseglande båtar försvunnit. Min första kontakt med honom kom på 1980-talet med Arcona 32, som var första familjebåten på sin tid med prestanda som goda seglare kunde uppskatta. Jag berömde särskilt den förfinade versionen 321.
Sedan fortsatte Stefan med Arcona 36, en framsynt konstruktion, som sattes på hårt prov i min regatta One-of – a – Kind 1986. Jag minns fortfarande hur Stefan & Co bröt masten i kulingen i sista seglingen och hur han stod på akterdäck, höll upp det fallerande backstagsblocket – och skrattade åt eländet. Starkt!
Bland mantor och kannibalruiner
- Detaljer
- Träffar: 3100
Marquesasöarna är höga och hotfulla. Här har det bott tatuerade krigare och kannibaler i dalarna mellan vulkanbergen. Thor Heyerdahl intervjuade 1928 den siste kannibalen på Fatu Hiva, som hävdade att det godaste han ätit var underarmen på en vit kvinna.
Hafsorkestern glider in i hamnen på Hiva Oa och vi kastar ankar i viken innanför den kommersiella hamnen. Nu ligger det kanske fem båtar här. När ARC+ passerar är de 30-40.
Sista svenska 12:an såld
- Detaljer
- Träffar: 2768
12:an Clipper har sedan 2002 legat i Öregrund och förfallit, låg infrusen i Neglingeviken förra vintern, men topprenoveras nu till VM 2019.
I november blev det klart att Clipper, 12:an som legat i Öregrund sedan 2002 har sålts till Kanada. Ny ägare är Eric Jespersen f d världsmästarei Starbåt, båtbyggare och gast på Canada I och II i America´s Cup 1983 och 1987. Till VM i Newport 2019 är dock Hugo Stenbeck, anmäld som rorsman. I och med köpet försvinner sista svenska 12:an utomlands. Men innan leverans renoveras och målas Clipper om på Sune Carlssons Varv i Saltsjöbaden - varvets största uppdrag i vinter. All inredning och elektronik har tagits ur, vilket lättat båten med över ett ton. Men de gamla kaffekvarnarna till vinschar blir kvar, sa Eric Jespersen när han besökte varvets fredagsfika nyligen.
Swan forsar på
- Detaljer
- Träffar: 2383
Nautor´s Swan med sin italienske ägare Leonardo Ferragamo tar det ingalunda pianissimo. Efter framgång med Club Swan 50 (25 sålda), Swan 78 t vå ex sjösatta i somras, Swan 65 som får premiär i Dusseldorf, nya Club Swan 36 (6 sålda) och en Club Swan 125 i produktion, introducerar det berömda finska varvet nu även Swan 120.
Detta är bara renderingar med kvinnan på badplattformen och inget foto, men de verklighetstrogna skisserna visar hur stor en Swan 120 fot är.
Hallberg-Rassy 57 testad: Snudd på perfektion
- Detaljer
- Träffar: 12394
Maffig! Åtta knop på kryssen i sommarbris gör HR 57 till en äkta milätare. Notera bogvågen - lik en prestandabåt. Foto: Magnus Rassy
57 fot båt är en bjässe och nya Hallberg-Rassy 57 bamsig för sina 57 fot. Men en av de bästa för längre seglingar, en sann drömbåt för alla med längtan efter de stora haven. Snudd på perfektion blev mitt intryck efter att ha seglat 57:an i 10-12 m/sek en gråkylig dag utanför Hermanö.
Mot Polynesien
- Detaljer
- Träffar: 4317
Lördag 6 oktober
Vi har seglat över 1000 sjömil i nio dagar. Ungefär 2000 kvar till Marquesas-öarna. Vi börjar komma in i lunken. Vaktgång på natten fyra timmar i stöten. Bokläsning på dagen, och med pannlampa på natten. Snart är böckerna slut. Vi har två veckor kvar.
Myteriet i paradiset vid vägskälet
- Detaljer
- Träffar: 4784
Anders har Galapagos på sin bucket list. Eller hade. Han har rest, dykt och snorklat runt halva världen. Han seglar med från Panama för att simma med sjölejon, hajar och mantor. Och Aina som också drömt om det här sista paradiset på jorden flyger hit och hem. Med Hafsorkestern får vi bara segla till tre hamnar, trots att vi betalar runt 20 000 SEK.