I höstas  uppstod en möjlighet som jag länge velat göra – att testsegla en VO 65. När VO 65 Childhood 1, ex Brunel, besökte Stockholm fick jag  kontakt med Pelle Norberg, seglare, promotor och projektledare. Kunde jag segla med en dag, känna på båten och samtidigt få kläm på Childhoodprojektet ? Hans svar kom direkt – absolut!

 

ÅFOR 2019 2.jpg

 

Således infann jag mig vid Childhoodbåten, klev ombord och började med att få en guidad tur i båtens inre av svenske besättningsmedlemmen Julius Hallström. Han är en av sju unga ombord som det senaste året fått chans att segla VO65 och kunna komma ifråga för the Ocean Race. Osäkerhet råder dock om denna legendariska segling kommer igång då pandemin gör att starten är uppskjuten till oktober 2022. Under tiden hoppas seglarna på ett Round Europe Race i juni nästa år.

Julius har seglat en hel del trots sin ungdom (23 år). Han annat hunnit med America´s Cup Youth Challenge, MC 32, Extreme Series och är en tung man ombord i ordets rätta mening med tanke på muskler från fysträning.

Mitt i VO 65:an finns pentryt ovanpå trumman för svängkölen, ett gasolkök som kokar upp vatten i till det frystorkade. Vattnet gör man från sjövatten, canvaspåsardelser, vilket Childhoodbåten använt till att sjövatten.medi ordets rätta mening med sin muskler från fysträning två gånger om f på skottet rymmer bestick, muggar och sprutflaskor. Maten förvaras i boxar under sjökojerna och smakar för övrigt ganska bra, tycker Julius.

 

Julius.jpg

Julius Hallström har varir besättning på Childhoodbåten ocxh siktar på att komma med om det blir aktuellt merdf the Ocean Race.

 

Framför huvudskottet är båten tom, utrymmet går åt till seglen, som säckas på däck och släpas till lovartssidan vid varje vändning för att öka stabiliteten. Ytterligare ett skott med lucka som på en U-båt finns längst fram till ett vattentätt utrymme.

- Det är ett vattentätt skott som gör att båten inte kan sjunka vid en kollision, förklarade Julius och fortsatte med att berätta att båten som Team Brunel har gått tre varv runt jorden i Volvo Ocean Race med Bowe Bekking som skeppare. Plus Atlantöverseglingar och regattor i Karibien. Av detta märktes dock inte mycket, ingen lukt av diesel eller toalett.. Synbart verkade båten vara redo för en ny start runt jorden.

 

Bouwe.jpeg med

Alla tiders skeppare med tre Volvo Ocean Racde, seger i Gotland Runt och Transatlantic Racde och mycket mer har styrt Childhoodbåten.

 

Under däck har VO65:an två rader med sjökojer som går att justera i höjd så att den som ligger hamnar horisontellt. Längre bak väntar navigationsplatsen, placerad långskepps så att navigatören sitter sidledes. Platsen är likadan på bägge sidor och när man gippar eller slår, flyttar navigatören över till andra sidan. 

Svängrum saknas, det är lågt i tak, kolfibermörkt och benutrymmet inget för långbenta. Men för sitt ändamål är platsen funktionell och gjord så att skepparen kan sitta bredvid navigatören och diskutera strategi. Jag undrar bara hur det var att sitta här på etapperna under Volvo Ocean Race och sällan hinna komma upp på däck.

Akterst finns styrningen till de dubbla rodren, ett reservroder, nödankare och säkerhetsutrustning.

Åter uppe på däck fick jag en genomgång  och fick veta att kraften till skotning och sättning av seglen sker med mankraft i meningen vinschning. Tre pedestalvinschar driver vardera förseglet, storen och fallet, men kan kopplas ihop så att sex personers armkraft används till en manöver, exempelvis vid sättning av storen.

 

Kartbord.jpg

Navigattionsplatsen är tvärskeppsx och dubblerad, så att strategin kan köras på bägge bogarna. Mörkt, trångt loc h fumktionellt.

 

Från tidigare seglingar med stora racers, vet jag hur tungt det är att framför allt vinscha upp storen och bävade lite för uppgiften och inte bara få glida med. När fallet var var kopplat var det dock bara att sätta igång att vinscha, inte tappa takten och inte få handtaget i näsan.

- 70 procent uppe, ropade Julius för att vi skulle orka de sista metrarna.

 Inget för äldre, kunde jag tycka, men också att det var skönt att få ta i. Kanske man skulle ha en vinsch hemma i garaget och träna?

 

Vinschar.jpg

Aktre vinschen sköter trim av storen, de io mitten förseglen.  Vid sättningar ocxhj gippar kopplas alla ihop för maximal besättningskraft.

En jib 0 kom upp på rulle och när vinden öppnade på Lilla Värtan åkte den ut, kölen svängdes till lovart accelererade Childhood 1 på några sekunder till 10-12 knop. Den krängde lite i byarna, men kändes styvare än en cruiser på 60 -70 fot. 

Ännu intressantare var att båtfarten var högre än vindstyrkan. En VO 65 skapar egen vind genom att vara så lättdriven. Vilket i sin tur innebär att båten behöver seglas tämligen brant för att hålla fart. Därav följer otaliga gippar och ständig koll på vinklar och farter. Polardiagram i instrumenten på masten och VMG, hjälper och anger i procent hur bra båten seglas.

På min fråga till Pelle Norberg om hur det var att segla Transatlantic Race med Bouwe Bekking som skipper på Childhoodbåten hösten 2019 berättade han att han orkade styra en timme.

- Man måste vara på helspänn hela tiden, hålla kurs och fart. Vi höll på i drygt 11 dygn och även om jag är tränad och har seglat masssor, var jag ganska slut när vi kom i mål. Fyra timmar på vakt, fyra timmar vila, var som att gå upp klockan fyra en måndag morgon, dessutom var det blött och obekvämt.Men så är det om man vill vinna, vilket vi gjorde.

Pelle.jpg

Pelle Norberg är seglare, promotor och pappa till projektet.

Tanken var att efter Transatlantic Race fortsätta kappsegla i Karibien. Men när Covid 19 bröt ut, ställdes allt in och båten hamnade i karantän. Skepparen och två till blev kvar tills gränserna öppnades för de med legitimt skäl. Först i maj kunde båten kunde seglas över till Ijmuiden i Holland, som är hemmahamnen. Krisen gjorde sedan att en rad seglingar ställdes in i Europa, bland annat Gotland Runt och Childhood 1 låg mestadels sysslolös i somras.

Men promotor Pelle såg i höst till att Childhood 1 besökte Stockholm och Göteborg, seglade med dataföretaget HiQ, som var sponsor när man vann Gotland Runt 2019. I år har fastighetsbolaget Slättö stöttat projektet.  I Göteborg visades båten upp för folk på Volvo och Stena.

Det goda med att segla under Childhoods flagg, är att företag kan hjälpa stiftelsen i det viktiga arbetet med att skydda barn från våld och övergrepp. Bakom idén med en neutral ”sponsor” står Pelle Norberg, Bouwe Bekking och Gideon Messink, båtens formelle ägare och Roger Nilson.

- Det ger en bra känsla att segla under svensk flagg för Childhood. Vårt mål är att ställa upp i nästa Ocean Race och ser samarbetet med våra sponsorer och stiftelsen, som ett steg på vägen att komma till start. Starten är skjuten på till oktober 2022 och enda seglingen, som skymtar, är en Round Europe Ocean Race. Om vi får ihop finansieringen - och om seglingen blir av med VO 65 och IMOCA 60 är vi med, säger Pelle.

Efter att ha kämpat vid vinscharna ett tag gavs chans att styra. Som gammal testare fann jag njutning vid ratten. Inga som helst vibrationer i rodren, ingen påtaglig friktion i styrningen, litet rodertryck och utomordentlig kontroll. 1,5 varv från sida till sida gav direkt svar och styrställningen uppe på plattformen en halv meter ovan durken, gav perfekt sikt. När jag hittade spåret nådde båten 14,1 knop i 12 knops vind. Att segla fortare än vinden, är vardag med en VO 65, men var ett lyft för min ständiga lust för spännande segling.

 

CG.jpg

Ängtligen! Att styra en VO 65 var fantastiskt en solig dag i skärgården. Annat var det för Bowe & Co med gippduellerna i Södra Ocenen.

Plattform.jpg

Styrplattformen har förtrfäffligt halkskydd, skyddsräcke och ratt med gummiklädsel.

 

Pentry.jpg

Pentryt ligger ovanpå költrumman, har ett enlågigt gasolkök, en diskho, handpumpar, tygfack till  bestick m m

Avlastare 3.jpg

Under sittbrunnshuven i visst skydd sköts trim och sättningar via avlastare till vinschen mellan nergångarna. 

 

 

Fart 2.jpg

Snacka om fart! I bara 6 m/sek gjorde vi lätt 14 knop. Toppfarten i VOR låg lite högre.. 566 M på ett dygn

 

Ung besättning.jpg

Ismene Usman, Jelmer van Beek, Julius Hallström var tre av de unga som provade på livet som oecanracers på Childhood 1.

Segelvik 2.jpg

Att beslå storen kräver en i masten för att lossa fallet och flera för att vika seglet på bommen. Seglet hade gått tre varv runt jorden.

 

Kontraktet med Childhood sträckte sig till sista september och efter det seglade VO 65:an till Holland för att vänta in säsongen 2021. Bouwe har på grund av Corona inte kappseglat mycket i år. Men han rattade båten till rekord runt Danmark och har i höst seglat polska VO 65 Saling Poland (ex Mapfre) mot lituiska VO 65 Ambersail. För att få ”mat på bordet” som han säger, konsultar han åt lyxbåtsvarvet Royal Huisman, där hans djupa kunnande kommer till nytta.

Som vän av spännande seglingar, hoppas jag att Bouwe, Pelle & Co får ihop till en satsning som inkluderar Gotland Runt 2021.

En insiktsfull rapport serverar Bouwe i form av ett webinar gjort av HiQ, där han berättar hur man blir proffs och hur unga kan följa i samma spår.

Efter att ha testat VO65 återstår att segla med Bouwe och få koll på hans inställning – ”misstag får man göra för att lära sig,” Jag minns särskilt hans reaktion efter grundstötningen utanför Marstrand 2009 när navigatören ville ta på sig skulden.

  • Nej, sade Bouwe. Vi är ett team!

Lägg till alla hans läsvärda rapporter från senaste Volvo Ocean Race på Team Brunel och tyck som jag: Bouwe vore en värdig kandidat till Hall of Fame.

Europe Race summer 2021

Richard Brisius:

The Ocean Race Europe has been a vision and dream of ours and many others for a long time. We imagine a race and festival for everyone that will inspire and unify across Europe. A celebration with engaged fans and athletes achieving the extraordinary while driving change for a healthier planet.

We have been planning for The Ocean Race Europe to be held in between editions of The Ocean Race since we took responsibility for the Race last year. Originally we had been considering starting this in 2023, but we will now work with teams, cities, and partners to decide whether we should do it in the summer of 2021.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line