Nominerad till Årets Segelbåt 2017 i specialklassen:
Superb sommarveranda
I varma vatten är kryssarekatamaraner populära på charter. Men även i våra vatten har de fördelar, det visar Helia 44. Denna stora katta bjuder på segelsemester utan krängning, spatiös salong, lounge i aktern och hytter som på ett hotell.
Komfort i kubik till ett pris som en 55-fots enskrovsbåt är vad Fountaine - Pajot Helia 44 kan erbjuda alla som vill förnya sitt seglarliv.
Franska varvet Fountaine-Pajot startades av två kappseglare med att bygga jollar. Men först när de ändrade inriktningen till kryssarekatamaraner med modern design, tog försäljningen fart. Idag är Fountaine-Pajot ett av de stora varven på området. Helia 44 kom 2016 och ersatte en äldre 44-fotare såld i imponerande 120 exemplar på fem år.
Första Helia 44 i Sverige sågs på de flytande mässorna 2016 och fångade många nyfikna för sin storlek och stil. Bredden på 7,40 meter, höga fribord, överbyggnaden med panoramaruta och uppåtvinklat, motorbåtslikt, fast tak över akterdäcket fick åtskilliga att fundera på om det är dags att byta koncept.
För vanliga seglare får lätt känslan av att familjer och långfärdslängtare får ett designat skepp, ett flott sommarhus med ultrakomfort. Även för de som funderar på att bo ombord på heltid känns denna kryssarekatamaran som ett alternativ, eller rentav lite av idealet?
Till konceptet hör att masten är kort och segelytan beskedlig. Testbåtens prestanda påverkades dessutom av att den hade rullstor och extralåg rigg. Som standard kallar varvet Helia 44 för ”performance catamaran – cruiser”.
Oavsett riktigheten i etiketten gjorde Helia 44 3-4 knop på kryss i 2 -3 m/sek och det räckte för att komma över stag. Slagen gick sakta, men båten vände utan att bräcka med focken eller att starta en motor.
INTE FÖR KORTKRYSS
Slagvinklarna är stora som för andra kryssarekattor, men inte heller Helia 44 är tänkt att kortkryssa med. Vid motvind är det naturligare att de två motorerna á 40 hk sköter framfarten, eller att motorsegla med den ena, vilket ger rekordlåg bränsleförbrukning.
Andra, som har transporterat denna stora kryssarekatta, kan berätta att i 6 – 8 m/sek och halv vind, gör den 7 - 8 knop och 10-12 knop på slör. De instämmer också i intrycket om stor stabilitet och komfortabel, stadig gång. Prestandan är med andra ord i linje med vad tvekare, nykomlingar, familjer och långfärdslängtare efterfrågar, det vill säga ingen krängning och behaglig, godtagbar fart.
STOR STABILITET
Farhågor om stabiliteten till havs, anser experter helt obefogad. De kan påvisa att det rätande momentet är mycket större än på en enskrovsbåt och att en kryssarekatamaran inte kan välta.
Om krängningen blir stor, fungerar nämligen vanten som säkerhetsventiler och går av innan lovartsskrovet lyfter. Brottlasten i vanten är avsiktligt mindre än det rätande momentet, därför knäcks riggen innan båten välter. Det kan konstruktörer som juryns Rolf Eliasson förklara.
Trots den korta masten och mindre segelytan, kändes den testade Helia 44 tämligen lättdriven och satte fart nästan lika fort efter ett slag som en äldre enskrovs cruiser på 44 fot. Avdriften märks inte och är inte stor i frisk vind tack vare grunda kölar för godtagbart mothåll.
SVAG STYRKÄNSLA
Seglingskänsla finns, men den är svag. Helia 44 ska inte styras på seglen, roderkontakten måste seglingsfreaks koppla av från, eller också låta autopiloten ta över. För med Helia 44 handlar mycket om tillbakalutat seglarliv, att ha en lugn semester och gott liv ombord.
Fördelarna med konceptet skymtar redan vid kaj, där pontonerna mynnar i låga badbryggor, för att underlätta på - och avstigning. Två trappsteg upp finns ett kort akterdäck och sedan en lounge under tak. Ytan är som en veranda med plats för åtta runt bordet och en pösig U- soffa att softa på.
Den sidoförskjutna passagen till salongen har stor skjutdörr och en stor ruta, som dras åt sidan för extra luft och ljus in i salongen/lobbyn. Därifrån kommer man upp till styrplatsen, dit breda trappsteg i teak leder och till flybridgen, som varvet kallar översta våningen. Ratten, motorreglagen, fall- och skotvinscharna sitter här.
Som sig bör på en båt för solsemester, finns en soffa vid sidan om styrplatsen och mellan skroven i fören finns en trampolin, även den tänkt till solbad.
LOBBYKÄNSLA
I salongen är känslan som i lobbyn på ett designhotell, ljust med fin sikt runt om tack vare panoramarutan och stor golvyta. Jämfört med en 44-fots enskrovsbåt är salongen nästan som en sal för ytan är den dubbla. Att dinera här, två meter ovan vattnet är en ny erfarenhet och även traditionalister fattar fördelarna med en katamaran för att leva det goda livet ombord.
Ett stort U-format pentry med rejäla ytor, gott om stuv, frys och kyl, diskho och vask, mikrougn och vanlig ugn, gör det lika enkelt som hemma att ordna mat åt de sina.
Kartbordet är en del av soffan om styrbord och navigatören sitter tvärskepps. Ingen ratt finns inomhus, autopilotkontroll gäller för att manövrera.
För seglare som gillar finish, blir intrycket av Helia 44 ganska gott. Interiören är gjord i ett laminat, som är likt blond teak, men har fullgod finish och bra passning råder på modulerna.
FYRA HYTTER
Mörk durk som på ett trendhotell, vitt tak, takfönster, ökar den aptitliga designkänslan ombord. Stilen liknar båtar från franska storvarv och sak samma gäller utnyttjandet av volymen. Sex sovplatser är standard med dubbelkojer i de två akterkabinerna och en i ena förhytten. En fjärde hytt möbleras som option.
Trappan om babord leder till två toaletter med dusch och hytterna. Och trappan om styrbord till ett arbetsbord/kontor plus en tredje toalett, som varvet kallar italienskt badrum, för här finns rektangulärt handfat och lyxiga beslag.
Med sin bredd om hela 7,40 meter tar Helia 44 två platser i en hamn och dubbla bredden i en smal passage. Bådadera kan kännas som en begränsning, men att ankra på svaj och ta jollen iland går alltid. Eller också lägger kapten till med aktern in och glänser med manöverförmågan som två motorer ordnar. I en kanal ger de chans att hovra och vänta.
Den typen av semester, som Helia 44 erbjuder, frestar att testa med sina unga vuxna, deras respektive och barnbarnet, som kan leka under gång utan att ramla. Att en katta inte kränger, innebär också att de som tror att segelbåtar kan välta och att de blir sjösjuka, kan koppla av, och ta in sjölivets fröjder. Inte ens behöver en svärmor lämna sina blommor hemma, båda får fint plats ombord, krukorna står stilla och alla mår bra i det marina klimatet.
SLUTSATSER
Helia 44 är ett spatiöst flytande hem med gott utförande och en del praktiska, nyheter som garanterar ett superbekvämt liv på sjön. Seglingsfrälsta får dock koppla av, upplevelsen är inte vad de är vana vid.
Om priset kan sägas att det motsvarar en 55-fots cruiser från ett storvarv, vilket var ägarens alternativ, innan han och hans fru föll för Helia 44.
Curt Gelin
HÖJDPUNKTER
- Salongsytan
- Lounge & lobby känslan
- Styrplatsen
- Inredningsfinishen
- Förträffliga hytter
REFLEKTIONER
- Ingen inre styrning
- Prestandan
- Priset segelklar
- Bredden i hamn
- Höjden på håll
Data
- Längd ö a 13,30 m
- Bredd 7,40 m
- Vikt lätt/lastad 10,8/15,7 ton
- Djupgående 1,15 m
- Segelyta 95 kvm
- Masthöjd 18,4 m
- Vatten 700 liter
- Bränsle 470 liter
- Motor Volvo Penta D2 40 x 2
- Design Berret-Racoupeau
- Varv Fountaine-Pajot, Aigrefeuille
- Importör www.yachtsale.se
- Baspris ink moms 4 565 563 kr
- Som testad ca 5 500 000 kr