Solaris 42

Nominerad till årets segelbåt 2017 i cruisingklassen:

Elegans möter substans

 1segling

asb17Snabba cruisern Solaris 42 är en inspirerande upplevelse. Den seglar som en gudinna, men visar främst att italienskt båtbygge håller hög standard. Vi gillade mycket med båten – det flotta utförandet, materialvalet, prestandan och isynnerhet byggsättet, som sällan ses på cruisers. För ovanlighetens skull matchar den eleganta utsidan den solida insidan.

12Pahall

Man kan diskutera om 2,50 meters djupgående fungerar för semester i våra vatten. Många skulle säga nej, att det innebär att man inte kommer in i en del hamnar. Och så är det ibland. Men på en längre segling, som över Atlanten är djupgående detsamma som stabilitet och lyft – trygghet i tufft väder.

Strikt sett i meningen segelyta kontra vikt, är Solaris 42 är en cruiser, om än en snabb sådan. I sig är båten en elegant, moderiktig nyhet för bitna seglare sugna på extravagans och ett bygge utan genvägar.
För linjerna svarar argentinaren Javier Soto Acebal, som Solarisvarvet valde sedan man sökt efter en designer, som kunde förmedla deras vision om snabba båtar med flott profil.

9Vinschplacering

Vilket man har fått, Solaris 42 känns fräsch och flott tack vare kort slag akteröver, rutor i skrovet, fast peke, rak stäv, brett skarndäck, rektangulära ruffrutor. Båten märktes i mängden på Öppna Varv i Ellös i höstas. Då trängdes kunniga för att se och jämföra med X 4 och Arcona 410, två konkurrenter i samma storlek, med liknande koncept och pris.

BALANSERAD GÅNG
Juryn gillade Solaris 42:an lika bra som lillasystern Solaris 37, nominerad 2013. Igen uppskattade vi den distinkta feedbacken i styrningen och att båten är välsignat lätt att segla.

2Segling

Den spårar väl, är ganska lugn i rörelserna, har trevlig tyngd i gången och är lagom livfull och smidig att styra, särskilt med selftacker, som fanns på testbåten.

Full kontroll rådde trots tryck, vi pressade båten i byar, men rodret behöll greppet och styrman behövde inte brotta ner båten för att hålla den på kurs. Inte ens på halvvind i 8-10 m/sek bråkade den. Ändå rådde genuint gensvar, rodret och styrningen kärvade inget. Inte heller var Solaris 42 tråkigt neutralstyrd eller okänslig som storvarvsbyggen kan vara.

I motsjö på havet utanför Lysekil uppfattade vi ett visst stamp, men inte mer än på många andra, snabba cruiser-racers. Viktigare är att 42:an lyder direkt när man vill parera och styrningen trögade som sagt inte ens vid press. Således håller juryn Solaris 42 för ljuvlig att segla.

3Sittbrunnen

Med selftacker är segelytan 83 kvm – betydligt mindre än på X4 med fock. Ändå var kryssfarten god, 6,5 – 7,0 knop i 5 – 7 m/sek, med snäva slagvinklar och bra bett. Det sista beror på 2,50 meterskölen med blybulb.
Förträffligt är att Solaris 42 reagerar lugnt och kontrollerat i byar, därför får styvheten betyget balanserad med en tendens åt lättvind. Vilket känns rätt för en cruiser – racer i våra vatten och på överseglingar, där svag vind kan förekomma.

Sittbrunnen har en praktisk upphöjning i aktern som hindrar aktersjö att rulla in och folk från att spolas överbord i en överbrytande sjö. Durken är bred med sällskapligt svängrum men man saknar spjärn. Bord finns som tillval och behövs för att hålla i sig.

ELEGANT INTERIÖR
Invändigt är Solaris 42 lyxig med ljus inredning och en detaljrik och elegant känsla. Varvet har fått till det fint med vitlaserade eksnickerier, rundade hörn, dolda lucklås. Allt känns tjusigt och ökar kvalitetsupplevelsen.

4Salong

Volymen är god till följd av den goda skrovbredden och de sånär raka skrovsidorna. Dock är ståhöjden på gränsen och detsamma gäller bänkhöjden i pentryt. Låga kantlister är inte heller praktiskt. Men skåpen är djupa, lådorna många och låsen av en sort, som höjer intrycket av finess och säker italiensk smak.

5Pentryt7ToalettDispositionen med ägarhytt i fören och toalett med dusch intill, U-soffa i salongen och stort utfällbart klaffbord är som i andra i 40-fotskallen. Men masten står ur vägen vid huvudskottet, kartbordet är skjutbart och vinkelpentryt ligger valfritt om styrbord eller babord. En andra toalett går att få mittemot och de dubbla akterhytterna är både breda och har fin höjd. Således är Solaris 42 behaglig och bekväm att bo i.

6Forpiken11BottenramEXTREMT BYGGSÄTT
Ur miljösynpunkt tar Solaris 42 ytterligare poäng, skrovet är vakuuminjicerat och varvet använder certifierad, odlad teak på däcket och i sittbrunnen.

8Handtag

Mest utmärkande är att huvudskottet är i 40 mm PVC-skum, att det är helt inlaminerat och att faneret limmas på efteråt. Metoden skapar extremt bra stadga och vridstyrka, båten är stum och tyst som få andra. Bara Najad bygger så, men PVC - skotten i Solaris 42 sparar mycket vikt.

Som helhet är Solaris 42 en förödande, flott lyxig cruiser med elegant design och behaglig gång. Stil och substans förenas suveränt i denna inspirerande italienska. Trots den höga standarden är priset jämförelsevis fördelaktigt – lägst i klassen.

Curt Gelin

10layout

STARKA SIDOR

  • Fin seglingskänsla
  • Fräsch design
  • Lyxig inredning
  • Superstark konstruktion
  • Fördelaktigt pris

Data

  • Längd skrov 12,36 m
  • Längd v l 11,45 m
  • Bredd 3,98 m
  • Djupgående 2,50 m/2,20 m
  • Deplacement 8 800 kg
  • Kölvikt 3 000 kg/34 %
  • Segelyta 95 kvm
  • Masthöjd 19,8 m
  • Stabilitetsindex 127,1
  • Design Javier Soto Acebal
  • Motor VP 40 hk
  • Vatten/diesel 350/200 liter
  • Räckvidd 80 tim/560 M
  • Varv www.solarisyachts.com
  • Agent www.diamondyachts.de
  • Baspris 3,19 MSEK
  • Segelklar 3,93 MSEK
  • Fullutrustad 5,61 MSEK
  • Som testad 4,87 MSEK

Sittbrunnenfilmer