Lyxiga cruisers

Bästa cruisern utsedd till Årets Segelbåt 2017

Så ska den bästa cruisern vara! Efter långa diskussioner kom juryn för Årets Segelbåt fram till vilken av de tre nominerade i cruiserklassen, som ska föräras titeln vinnare 2017.

Diskussionen var den klassiska - vad är en cruiser? Klassen inkluderar för första gången familj och lyx och av tio kandidater valdes tre ut och nominerades. Dessa är italienska, inspirerande Solaris 42, danska, dynamiska X4 och svenska, solida Najad 450.

Kriterierna för en god cruiser är många, som prestanda, konstruktion, utförande, komfort, finish och inte minst pris. Av dem rankar juryn byggkvalitet högst och i år är alla båtarna miljöriktigt vakuuminjicerade. Men Solaris 42 och Najad 450 sticker ut med inplastade skott och massiva bottenbalkar i laminat. X 4 har skotten i recesser och stålbottenram för styrka och stadga.

I gång är Solaris 42 en behaglig balans mellan sportig och solid segling. X 4 har coola egenskaperna, ”dynamiska prestanda” på bilbyggarspråk. Najad 450 bjuder på traditionell, tung, lugn gång.

En attraktiv faktor är räckvidden för motor. Att komma ur stiltje på en överfart kräver en lättdriven båt, god tankvolym och snål motor. På fart kontra förbrukning kommer Najad 450 längs, därnäst Solaris 42 och X4.

För komfort gillar många mittsittbrunn för skydd av vindrutan, höga sittbänkar och separat akterhytt. Så är Najad 450 disponerad. Baksidan är en, liten ratt, stängd sittbrunn och källardjup salong. Solaris 42 och X4 har dubbla rattar, suveränt svängrum och sällskapligt ruffdjup.

Komfort står högt på önskelistan och akterkabinen på Najad 450 är rena redarehytten. I X4 bor en ägare emellertid nästan lika bekvämt i förpiken och ännu mer superbt i Solaris 42.
För brassning av skaffning är pentryt i gången på Najad 450 överlägset. Vinkelpentry, som i X4 och Solaris 42, ger inte samma stöd vid krängning.

Finish kostar multum och Najad 450 följer traditionen på Orust med fantastisk mahogny och påkostat utförande. Modern fräschör och lyxkänsla utmärker Solaris 42, medan X 4 bjuder på ljus skandinavisk atmosfär och kontinentalt utförande.

Priset i segelklart skick spelar in i valet av bästa cruisern 2017 och beror på standardutrustningen. Najad 450 är redo för semester från start och har högst pris, som dock även beror på byggsättet och att båten i år är störst i klassen.

Solaris 42 är strippad, men kostar ändå minst segelklar. X4 måste också utrustas och hamnar lite högre i samma medelprisklass.

När alla parametrar vägs ihop ger en av de nominerade i cruiserklassen mest. Vilken blir en överraskning och avslöjas på Båtmässan i Göteborg 2017. Var där lördag 11 februari!

Hur menar DU att en modern cruiser ska vara? Välkommen med kommentarer. Som guide kan mallen nedan användas.

Curt Gelin

Cruisers till Årets Segelbåt 2017

Data Solaris 42 X 4 Najad 450
Längd skrov 12,36 m 12,50 m 13,50 m
Längd i vattnet 11,45m 11,31 m 12,20 m
Bredd 3,99 m 3,95 m 3,98 m
Djup 2,50 m 2,20 m 2,10 m
Deplacement 8 800 kg 8 850 kg 14 000 kg
Kölvikt 3 000 kg/34% 3 800 kg/43 % 4 800/ 34%
Segelyta 95 kvm 97 kvm 95 kvm
Stabilitetsindex 127,1 121,7 141,7
Vatten/diesel 350/200 liter 200 425
Motor VPD2 40 hk Yanmar 45 Yanmar 75
Räckvidd cirka 80 tim/560 M 66 tim/466 M 106 tim/743 M
Baspris 3,19 MSEK 3,45 MSEK 5,87 MSEK
Segelklar 3,93 MSEK 3,97 MSEK 5,87 MSEK
Fullutrustad 5,61 MSEK 5,81 MSEK 7,10 MSEK
Som testad 4, 87 MSEK 5, 21 MSEK 6, 38 MSEK
       
Miljöhänsyn      
Design      
Komfort      
Finish      
Prestanda      
Byggkvalitet      
Utförande      
Nytänkande      
Prisläge      
Substansvärde        

Sittbrunnenfilmer