Curres blogg:
Höstens godaste nyheter
Nu går det går bättre för båtvarven, vilket leder till fler nyheter. De flesta intressanta, nya fanns i Ellös, med två superba italienskor, en ny tyska, två nya bastanta svenskbyggen och en återuppstånden svensk toppbåt. I Gustavsberg fanns en nyhet, ett sportigt Kinabygge.
Om du inte hann till Öppna Varv i Ellös eller Allt på Sjön i Gustavsberg, finns fler mässor kvar att besöka som Cannes 6 – 11 september och Southampton 16 - 25 september.
Här är några intryck av höstens intressantaste nyheter.
Najad 450 CC
Oslagbart Orustbygge
Tre vise män - Håkan Bengtsson, Najad på byggsätt, Dick Young på design och Claes Samuelsson med Orust Yacht Service på snickerierna, står bakom Najad 450 CC.
Däcket är nytt, i samma stil som på maffiga Najad 505, medan skrovet kommer från Najad 440 anno 2007. En helt ny modell hade varit bättre, men Najad vill förfina istället för att överinvestera.
Ändå är resultatet gott. Efter att ha testat 450 vet juryn för Årets Segelbåt att båten är modern och flott i profilen och bjuder på makalös kvalitet. Vi gillade den tjusiga, rundade överbyggnaden, den infällda mörka ruffrutan, de smala skrovrutorna, den fantastiska finishen, panoramavindrutan, bogserbåtspollarna, allt blankt rostfritt, hyllan för avlastarna, avsatser för vinscharna, akterkofferten.
I ruffen tappade vi sånär också hakan och tyckte: Vilket hantverk! Finaste Khayamahognyn, pösiga soffor med socklar, bredspåriga durkar i mörk Wenge, tjockt klädda väggar och tak, jättelikt klaffbord, sjöriktigt pentry, skåpsluckor i massivträ, fanerat huvudskott utan täcklister och infällda massiva hörnstolpar är maxad båtbyggarkonst som bara Najad vill ha.
Dyr, fin utrustning medföljer och påverkar priset. Men tung, lugn gång, skaplig fart kommer på köpet och gör Najad 450 CC till en drömbåt att segla med hur långt man vill.
Inte för inte kan denna urstarka svenska bli Årets Segelbåt 2017 i cruiser-klassen.
Hallberg-Rassy 44
Rejält ryck för känt recept
Med orders som under toppåren 2008-2009 kan nya Hallberg-Rassy 44:an ge än mer skjuts åt varvet. Denna nya modell tangerar prestandabåtar i skrovlinjerna och så här säger Magnus Rassy om sin nya:
- För att det ska vara värt att satsa på en helt ny modell, behöver den ge betydligt mer än befintliga modeller seglingsmässigt och i boende. Länge kände jag att en ny modell inte skulle tillföra tillräckligt. Men utvecklingen går framåt och när jag såg möjligheten att erbjuda mer på alla plan satte vi igång utvecklingsarbetet…
Utvecklingen tar nu ett rejält språng med 44:an, med mer segling, fart, komfort, volym och enklare hantering. Den ser tilltalande ut, men tummar inte på vad Hallberg-Rassy står för.
'Mer prestanda och ökad inredningsvolym, krävde ökad bredd och fylligare akterskepp. Vilket vid krängning, kan göra att rodret tappar greppet, det är otänkbart på våra båtar. Med dubbla roderblad har man dock alltid full kontroll.
Mer volym i akterskeppet ger automatiskt mer inredningsvolym. Upprest stäv och dito akter ger längre vattenlinje och mer invändig volym. Även fällbar badplattform ger mer volym invändigt. Allt detta gör att 44:an kan erbjudas med dubbla hytter för om masten, stort linjärt pentry och ovanligt stor sittbrunn. Ändå är skrovet bara marginellt längre än företrädaren 43:an från 2001.
Även segelplanet är modernt och lätthanterligt. Backstag behövs inte ens med kuttersegel och integrerat bogspröt förenklar med code zero, är bra för ankaret och för stävstegen.
44:an är fantastisk på styrningen, även provocerad med överskotade segel och med gennakern nära vattnet, styr man med två fingrar. Samtidigt råder väldigt precis styrning med mycket känsla, även minsta sjö märks i ratten. Perfekt även för motor, vibrationsfri och går rakt fram om man släpper ratten, även med bra gaspådrag. Dubbla roder är definitivt framtiden!
Data | HR 44 | Najad 450 CC |
Skrovlängd | 13,68 m | 13,57 m |
Vattenlinjelängd | 12,88 m | 12,20 m |
Bredd | 4,20 m | 4,03 m |
Djup | 2,10 m | 2,10 m |
Depl tom båt | 13,3 ton | 14,0 ton |
Kölvikt | 5,3 ton/40 % | 4,8 ton/37 % |
Segelyta m fock | 109,6 kvm | 95,0 kvm |
Masthöjd | 21,6 m | 20,5 m |
Diesel | 365 liter | 425 liter |
Vatten | 650 liter | 550 liter |
Baspris | 5 664 375 kr ex teakdäck | 5 458 750 kr ink teakdäck |
Byggare | Hallberg-Rassy, Ellös | Najad, Henån |
Dehler 34
Rymlig uppföljare
”En ny legend” säger Dehler om sin nya 34-fotare visad i Ellös. Stora ord då antalet knappast lär nå nivåerna som på forna 34:or. Likväl kan nya 34:an slå, för den har få lika nya konkurrenter, är rymlig, relativt fin att se på och har lågt baspris.
Mycket går igen från övriga Dehlermodeller - och från Hanse. Som konfigurering, där tanken är att erbjuda en kvick semesterbåt till rimligt pris och komplettera efterhand till en preparerad prestandabåt.
Man börjar med aluminiummast, L-köl, dubbla rattar, badbrygga, sittbrunnsbord och ökar på med rorkult, kolfiberrigg, T-köl, racingroder, peke och laminatsegel. Priset ökar från cirka 1,3 till 1,9 miljoner kronor. Men då finns fler pigga båtar att överväga t ex Xp 33 a´1,32, Sun Odyssey 349 a1,0, Arcona 340 ´a 1,8, Linjett 34 a´ 1,9 miljoner kronor.
Toppad kostar Dehler 34 nästan som ”miss Scandinavia”, seglar troligen roligt och har utan tvekan bra volym invändigt. Men känslan saknas i och på båten, 34:an är ett fabriksbygge, en produkt på gott och ont.
Gott är att serier ger repeterad kvalitet, minus är teakstil eller mahognystil i interiören, inte äkta vara. Minus får även laminatdurkar, plastinnertak, aluminiumlister och handupplagt laminat enligt specen, som är billigare än vakuuminjicerat Prydligt passade hörn, lägre pris än på gamla Dehler 34 SV/35SQ är positiva sidor. Och att varvet i höst igen ger rabatt på/inkluderar utrustning till Dehler 34 om hela 101 810 kr. Hur Dehler räknar är oklart - från dyra extraprislistan eller från sina fördelaktiga inköpspriser, är oklart. Hursomhelst är syftet med ”Champions Choice” lovvärt för en köpare och för fabriken. Order i höst ger full beläggning i vinter, minskade byggtimmar och ökad förtjänst på båtarna, vilket förhoppningsvis plöjs ner i ökat utförande.
Italia 9,98
Vinnande snygging
Att vinna VM en gång är stort, att ta titeln en andra gång är en bravad! Italia 9,98 har lyckats med detta och konstruktören Matteo Polli är ett nytt namn att lägga på minnet.
Men inte bara för att han ritat en vinnare, utan för att han har skapat den snyggaste båten som setts på en svensk mässa denna höst.
Den som klev ombord på 9,98: an i Ellös, såg att den har italiensk flott finish, perfekt placerade beslag och trimfunktioner, plus enkel, men fin fräschör invändigt. Det goda är också att den är preparerad för racing från start med T-köl, racingroder, förstagsprofil, flytande skotpunkter, flush skrovgenomföringar, konad mast med mera.
För att vara en racer är Italia 9,98 en lyxig, elegant vision av vad vi bitna seglare söker nämligen fart och finess i samma paket.
Italia-varvet är bara några år gammalt, startat av folk som tidigare var agenter för X-Yachts och den danska stilen känns igen på de större Italiamodellerna. Men 9,98:an har egen stil, är ett avsteg från varvets lyxlinje, framtagen på köpares önskan om en sportig vinnande snygging.
Testrapport kommer inom kort.
Dehler 34 | Italia 9,98 | |
Skrovlängd | 10,30 m | 9,98 m |
Vattenlinje | 9,60 m | 9,40 m? |
Bredd | 3,60 m | 3,53 m |
Djup | 1,95 m | 1,90 m |
Vikt | 5 950 kg | 4 547 kg |
Kölvikt | 2 100 kg/35 % | 1 900 kg/42% |
Segel | 65/71 kvm | 70 kvm |
Design | Judel-vrolijk & Co | Matteo Polli |
Motor | VP 18 hk | VP 18 hk |
Byggare | Dehler Yachts, Greifswald | Italia Yachts, Venedig |
Importör | Båtverket, Göteborg | Italia Yachts Norden, Kullavik |
Baspris | 1 300 000 kr | 1 538 325 kr |
Kryss VMG 6 m/sek | 41 gr/4,89 knop | 42 gr/4,85 knop |
Läns VMG 6 m/sek | 5,99 knop | 6,16 knop |
Solaris 42
Inspirerande finseglare
När Solaris 37 var nominerad för Årets Segelbåt i Sverige nådde den inte hela vägen fram till juryns hjärtan. Men alla gillade att den var en fantastisk seglare, hade attraktiva linjer och en stilig inredning.
Nu kan storasystern Solaris 42 kanske ta titeln. I Ellös stod den ut från övriga tjusiga cruisers med sin låga flata överbyggnad, sitt breda, rena däck, vantfästen a´la yacht, vitlackade rattar och mast. Med djup köl, dito smalt roder, kraftiga bom och mast, lovar den att vara en båt för seglare med smak och lust. Den kostar dock, Solaris 42 rör sig i de högre prisklasserna – cirka 3,0 miljoner får du lägga ut.
Juryn för Årets Segelbåt testade denna intagande italienska och fann att den seglar som en sann primadonna – fin feedback i styrningen, angenäm balans, skön styvhet och god fart med utmärkt kontroll – inga uppskärningar under press gillades.
Invändigt får finsmakare mycket att gilla. Materialet är äkta ek, men på sandwichskott. Med liggande struktur, rundade hörn i massivträ, finurliga lucklås, flush skåpsluckor och socklar vid kojerna känns båten lyxig. Helsnyggt innertak helt i vinyl, jättestort klaffbord i salongen, pösiga dynor, två eltoaletter och pentryt i vinkel om styrbord ger också pluspoäng.
Vilket inte hindrade juryn från att notera att bänkhöjden i pentryt är lägre än svensk standard, att ståhöjden är ett gränsfall och att takräcken saknas.
Inom kort kommer Solaris 42 att bli mätt med en annan spännande nyhet – X4. Den ska testas i Danmark nästa vecka. Roligast hade varit att segla båtarna mot varandra, men varven har tajta scheman för alla mässor med transportseglingar till och från, varför den önskan inte blir uppfylld. Som substitut kommer rapporter om respektive båt och här nedan en data-jämförelse.
X 4
Mindre maxad
Danmarks X-Yachts har hittat en ny alldeles egen nisch – en supersnabb cruiser. X 4 ska vara lugnare än raciga Xp och snabbare än välseglande Xc. Mittemellan kan man kalla nyheten eftersom den är byggd med stålbottenram, har aluminiummast och nästan lika djupt skrov som en Xc. Men som på en Xp är skrovet vakuuminjicerat, har T-köl och djupt roder.
Konceptmässigt går tankarna tillbaka till forna fina X-Yachts som serien med X-37, X-40, X 43 o s v , alltså riktigt välseglande cruiser-racers. Till Årets Segelbåt i Sverige har vi placerat X 4 i kategorin för cruisers, då värdena pekar på att den hör hemma i detta fack. Den är även en värdig konkurrent mått och stilmässigt med Solaris 42.
Det kanske mest originella är de solfilmsförsedda ruffrutorna, man kan se ut, men inte in, samtidigt som solen inte når in och ger värme som svarta rutor gör. Denna stil finns annars bara på italienska lyxmotorbåtar, men X-Yachts är först med dem på segelbåtar.
Ett besök nere i ruffen visade på inredning i Fine Teak, durkar i mörkt laminat. Inte helt rätt kan jag tycka på en lyxig cruiser, men inte nytt på en X-Yacht, jag såg stilen först på Xc 35 och då försvarades den med att det blivit för svårt att få fatt i bra teak. Den gamla granna teaken och jämna mahognyn i förra generationen hör kanske till just den gamla generationen?
Å andra sidan håller utförandet på materialet i X 4 bättre standard än i tyska och franska byggen.
Nätta proportioner, hög pentrybänk, bra ståhöjd, gott om förvaring, djupa diskhoar, inklädd mast från Seldén och skrovrutor i rätt sikthöjd vinner allas gillande. Och X-Yachts ideologi om extramycket tyngd i kölen – 43 procent har få om ens någon kaxig cruiser.
I nästa vecka efter testet av X 4 I Haderslev får vi veta hur X-Yachts satsning fungerar. Mina förväntningar på solida egenskaper är extremt stora. Avgörandet gäller om Dansk dynamik kan klå italiensk inspiration närmar sig..
Data | Solaris 42 | X 4 |
Skrovlängd | 12,36 m | 12,50 |
Vattenlinjelängd | 11,45 m | 11,31 m |
Bredd | 3,99 m | 3,95 m |
Djup | 2,50 m | 2,20 m |
Depl tom båt | 8 800 kg | 8 850 kg |
Kölvikt | 3 000 kg/37 % | 3 800 kg/43 % |
Segelyta m fock | 95 kvm | 97 kvm |
Design | Javier Soto Acebal | X-Yachts |
Diesel | 200 liter | 200 liter |
Vatten | 350 liter | 340 liter |
Baspris | 2 985 800 SEK | 3 360 000 kr |
Byggare | Solaris Yachts, Aqueleia | X-Yachts, Haderslev |
Importör | Diamond Yachts, Kiel | X-Yachts Sweden, Lidingö |
Sweden Yachts 54
Återuppståndet storverk
Det fanns en gång ett varv i Stenungsund som satsade på sanslöst välseglande och sagolikt solida cruisers designade med ett skarpt öga av Peter Norlin och varvets Jens Östmann. Ett antal turer försatte Sweden Yachts i trångmål, men i Ellös fanns i år för första gången på länge 54:an på plats. Utställare var Sweden Yachts med säte i Kungsviken och i praktiken i Malö Yachts lokaler i Kungsviken på Orust.
Mk II markerar nyheter och besökare hoppades få se ny relingslist med mantågsfötter och pollare i rostfritt, fler däcksluckor, löpande riggen under däck, vanten i sidan och skrovrutor. Så var dock inte fallet, men båten på plats var trots det ett levande bevis för den standard som Sweden Yachts höll och ska hålla när farten i verksamheten ökar.
Hög kvalitet ger högt pris, men konceptet med särdeles välseglande världscruisers står sig. Särskilt som inredningen i stil och materialval överträffar det mesta.
Data:
- 16,88 x 4,53 m
- Vikt: 18 000 kg
- Segel: 150 kvm
- Pris Ca 7,72 MSEK
Fareast 31R
Snabbare än snabb
Första prestandabåten från Fareast var ett 31 fots vakuumgjutet kolfiberbygge, som inte slog. Men det banade vägen för Fareast 28 Årets Segelbåt i Sverige 2016.
Nu har varvet, uppmuntrat av försäljningen av 28:an, tagit fram 31:an byggd på vanligt sätt i plast och därmed fördelaktigare prissatt.
Samma stuk som på kolfiberbåten med slagskeppsstäv, öppen akter, utanpåliggande roder, stor sittbrunn, noll inredning, vinklad övergång mellan skrov och däck och tung djup köl på 1 200 kilo, lovar pumpande prestanda.
SRS1,342 är högre/snabbare än en Xp 38 och på lördag, på Nordic Yachts Open med 105 båtar får 31R visa vad den kan.
Seldenmasten med dubbla backstag ska se till att förstagsspänning och smala kryssvinklar uppnås. Fördäckslucka för den assymetriska spinnakern gör att ingen behöver gå fram på däck och det ska bli spännande att se om båten kan behålla farten i gippar, trots att nylonet ska vändas mellan peket och förstaget.
Lika renrakad invändigt som 28:an, inte en koj, inte en enda viktökande detalj, inte ens en trappa finns ombord vilket visar på en konsekvens i konceptet. Så racefreaks - sätt segel och känn pulsen rusa.
Data:
- 9,48 x 2,95 m.
- Vikt: 1 800 kg, köl 1 200 kg.
- Segel: 65 kvm.
- Pris: ca 855 000 kr