Nominerad till Årets Segelbåt 2017 i prestandaklassen
Mästerlig nyskapare
Extraordinär acceleration, god stabilitet och välfördelat deplacement har gett Italia 9,98 VM-seger två år på raken. Matteo Pollis skapelse är därmed en trendbrytare, en spännande ny design som för båtutvecklingen framåt.
I denna nya, styva prestandabåt får hängivna seglare en konstruktion med kapacitet som heter duga och som är redo att vinna från start.
Lägg namnet Matteo Polli på minnet, han är en ny, ung, klurig italiensk båtdesigner. Efter att ha skolats hos Italiens kanske främste och fick Matteo förtroendet för ett par år sedan att rita en racer åt det unga Italiavarvet i Venedig. Målet var klart och tydligt, ge oss en båt för verkligt bitna, för folk som vill vinna kappseglingar efter ORCi.
Till saken hör att möjliga varv för ett bygget tackade nej till ett några vana vinnare, bland andra danske mastbyggaren Sten Christensen. ” För liten marknad” fick de höra. Varpå Sten & Co vände sig till Italia Yachts som vill ta för sig på marknaden för snabba cruisers. Varvet vågade, nappade och lär inte ha ångrat beslutet. Både 2015 och 2016 vann Italia 9,98 VM vilket är ett oväntat trendbrott när det i flera år har lönat sig bättre med optimerade äldre byggen. Det har inte hänt på flera år att en ny designer med en ny båt kommer fram i de viktigaste av sammanhang – VM. Segrarna bådar gott för unga designers och dito varv.
OMFATTANDE ANALYSER
Dock är Italia 9,98 ingen plötslig lyckträff. Bakom VM - segrarna ligger en mängd analyser plus erfarenheter av att optimera båtar. Verktyget var flödestester, s k CFD analyser, där Matteo jämförde 100-tals kombinationer av skrovformer, kölar, roder och riggplaceringar. Slutligen fann han ett koncept som verkade vara snabbare än andra. Italia 9,98 har ett skrov med smal vattenlinje, relativt fylligt förskepp, uppdraget akterparti, medelstort deplacementet och tilltagen, men inte överdriven segelyta. Snabb i sig och på mätetalet, är essensen med konceptet.
Tanken är att den smala vattenlinje och skrovets raka linjer i plant läge gör båten lättdriven plus ovanligt stabil på undanvind. När den kränger blir vattenlinjen bredare, stabiliteten ökar, samtidigt som linjerna förblir symmetriska och balansen förblir densamma.
Balansen gynnas också av att masten står längre akterut än normalt, vilket ger större förtriangel och att bommen går nästan ut över aktern.
OVANLIGA EGENSKAPER
I VM 2016 i Köpenhamn vann Italia 9,98 just på sina ovanliga egenskaper- bättre acceleration och snabbare manövrer i starter. Det gjorde det möjligt för Italia 9,98 att komma ut först, få fri vind, bevaka och runda först.
Italia 9,98 gör intryck av att vara en ren racer, en kappseglingsmaskin. Men båten tål att se på, är spännande i linjerna på ett kavat sätt med höga fribord, låg rundad ruff och udda vinklat slag mellan däck och skrov. Det fylliga förskeppet, det breda uppdragna akterskeppet och det raka språnget gör att båten ser hypermodern och rask ut.
Deplacementet är mellan medel och lätt för god fart kontra mätetalet. Av mätskäl, men också av prisskäl, har båten aluminiummast och handupplagt skrov. Varken kolrigg eller vakuum, låter low-tech i dagens båtindustri. Likväl är vikten inte hög, varvet använder vinylester, PVC, E-glas, riktade fibrer och en kolfiberförstärkt kölram för att hålla ner vikten.
Finishen är hög och detaljutförandet på topp med vinklade infällda vantfästen, fällbara knapar, storskot under däck, nersänkt skarndäck, steglös fockskotning.
GÅSHUD AV GÅNGEN
Seglingsegenskaperna ger gåshud, Italia 9,98 ligger helt lätt, ljuvligt och tydligt på rodret. Fin feedback och gott grepp i vattnet, följer på att rodret sitter långt in och är nästan lika djupt som kölen.
Kryssfarten i 3-4 m/sek låg på 6,3 – 6,7 knop och slagvinklarna under 40 grader, det är helbra för en 32-fotare på 3,8 ton.
Stabiliteten är angenäm, Italia 9,98 är inte vek och snäll när vinden ökar. Vi behövde inte styra emot i byarna på Öresund, Rroderbalansen var förträfflig, ingen överstyrning finns. Matteo har lyckats förunderligt väl med balansen i sin båt, trots att kölfenan är kort och smal. Den långa bulben och det djupa rodret ger båten grepp i vattnet.
ENKEL OCH PROPER
Inredningen är jämförrelsevis spartansk och en aning kal. Men utförandet är propert och komforten fungerar för de med måttliga anspråk och med sportig livsstil. Ståhöjd, pentry, kartbord, överskåp, aktertoalett, stadigt salongsbord och fem skapliga kojer är lyxigt på en VM-vinnare. Sak samma med finishen ut och invändigt. Italia 9,98 har högblank gelcoat, böjlimmade kantlister och färgstämda dynor. Den italienska elegansen bidrar till båtens dragningskraft på bitna seglare.
DET MESTA RÄTT
Med 9,98 har Italiavarvet gjort mycket rätt. Båten är redo för kappsegling från start, har hög finish, intressanta linjer och är dunderfin att styra med rätta responsen i rodret. Att kunna skaffa sig en standardbåt med vinnarkapacitet och ändå få inredning som klarar en pigg familj, gör Matteos design till rena bakelsen i klassen.
Starka sidor
+ Rivig respons
+ Perfekt balans
+ Intressanta linjer
+ Godtagbar komfort
+ Ypperlig finish
Data Italia 9,98
- Längd ö a 9,98 m
- Längd v l
- Bredd 3,54 m
- Djup 1,90 m
- Deplacement 4 500 kg
- Kölvikt 1 900 kg/42 %
- Segelyta 70,0 kvm
- Masthöjd 17,57 m
- GPH 623,4 sec/M
- Motor VP 18
- Vatten/diesel
- Design Matteo Polli
- Byggare Italia Yachts, Venedig
- Importör Italia Yachts Nordic, Kullavik
- Baspris 1 450 000 kr