Nominerad i prestandaklassen till Årets segelbåt 2017
Mobil minimalistisk racer
Många varv utger sig för att bygga båtar som är både kappseglare och familjebåtar. Det gäller även slovenska sportbåtsvarvet Seascape. Deras nya 24-fotare kan fungera med lite god vilja för övernattningar, men framför allt är detta en mycket rolig prestandabåt. Litet format, lätt byggd, hypersnabba linjer, mobilitet och hisnande slörsegenskaper är argument för båten.
Ser man strikt till siffrorna för prestandabåtar, det vill säga segelytan i förhållande till vikten eller tvärtom, hör Seascape 24 till de allra vassaste båtarnas skara. Med 42 kvadrat i krysstället kan ytan sättas i relation till vikten om 950 kg, och slutsatsen blir att förhållandet är högre än för en Club Swan 50 och inte långt ifrån potentialen i en VO 65.
Och om detta inte räcker, kan man sätta en gennaker på 67 kvadrat och lätta från vattnet likt en kitesurfare.
Att Sescape 24 har så pass mycket prestanda från början, mer än i 27:an, hör ihop med att de som utvecklat båten, bor där de gör, nämligen i norra Adriatiska Havet, ett område med vanligen lätta vindar. Dessutom hade de hört att 27:an inte var snabb nog i lätta vindar, alltså tog de i som ingen annan byggare av små prestandabåtar.
STOR SEGELYTA
Designer är på nytt fransmannen Samuel Manuard ihop med Gigo Design och enligt dem gjordes båten för kategori C d v s för skyddade vatten. Vilket tillät den stora segelytan. Upphovsmännen ville också hålla båten lätt och valde därför, vad de kallar mindre funktionalitet än på 27:an, i praktiken bara dynor ovanpå kojerna.
I tidens anda lade de krut på uppbyggnaden. Trots att Seascapevarvet är litet, satsade man på vakuuminjicering till både skrovet och däcket. På så sätt väger skrovet bara 630 kilo. Och för att fullfölja konceptet är både masten och peket i kolfiber. Dessutom ville man kunna ta Sescape 24 efter en vanlig bil och av den anledningen fick båten centerbord, som minskar djupgåendet från fina 1,90 meter, till praktiska 0,30 meter. Centerbordet lyfts med hjälp av en vev på centerbordstrummans förkant.
Annat nytt på Seascape 24 är att peket har placerats i mittlinjen, så att den assymetriska spinnakern kan halsas midskepps och drar lika bra oavsett vilken bog båten seglar på. De dubbla rodren är ihopkopplade till en rorkult.
SURFAR PÅ SLÖR
Med stor gennaker slörade vi ut från Kullaviks hamn i 8,6 knop med ostlig vind på ca 5m/s. Båten kändes styv och klarade stor krängning även med genuans underlik i vattnet och vi hade fortsatt utmärkt kontroll. Det lär finnas en växel till i lite mer vind, som vi tyvärr inte fick testat.
Acceleration var påtaglig när det kom puffar på den stora segelytan (92kvm) med 950 kg båt under.
Omkring sex knop på kryssen och ett litet men fint tryck i rodret, var trevligt att uppleva och båten svarar fort på stortrimmet. Lätt att hitta spåret.
Höjdtagningen var svår att bedöma, vi hade ingen annan båt att jämföra med, men vi uppfattade vinkeln som bra. SRS 1,22 och den djupa kölen säger också att Sescape ska gå mycket bra.
Med krängpinnen från den uppsvängda rorkulten av kolfiber, har man fin styrkänsla och i lätta vindar sitter man på skarndäck. Dock får man fort mantåget i ryggen redan Man kan då ställa sig upp med gott stöd av de upphöjningar i sittbrunnsdurken som finns vid rorsmansplatsen. Stående ser man genuan och sjön utmärkt över besättningen framför.
Med tre i besättningen kändes sittbrunnen rymlig och lättarbetad. Gippar och slag gick galant.
Båten är byggd osänkbar med stora vattentäta volymer nere i båten i förpiken och under kojerna akterut, men som också stjäl stuvutrymme. Ett stort styvutrymme finns åtkomligt via luckor i sittbrunnsdurken.
Mast, bom och bogspröt är i kolfiber, som varvet gör av långa kolfiberrör.
Belysning i ruffen, landström, Gps med Tracker och eluttag ingår i priset
Finishen interiört är ganska grov i rufftaket och på skrovsidorna, men fin finish har basinredet och hela utsidan.
Entyp med strikt regelverk borgar för kappsegling på lika villkor.
MOBILT BÅTLIV
Inredningen kan krasst klassas som enkel, komforten är minimal med dynor i galon ovanpå basinredningen. Kök, stuvpåsar och en bärbar toalett kan dock köpas till och man kan ju bunkra hemma i påsarna och hänga upp dem ombord.
Till det roliga med Sescape 24 hör också mobiliteten, som tilltalar den som seglat en del och vill se nya vatten. Att traila sin båt, sova i den på väg på en camping finns förutsättningar för.
De snabba undanvindsegenskaperna, kontrollen och det låga priset gör Sescape 24 till en pigg och välkommen nyhet för fartfrälsta seglare.
För de fartbitna bjuder Seascape 24 på hisnande gång med full kontroll och samma farter som i 35-40 fotare när förhållandena är rätt – frisk undanvind.
Starka sidor
+ Vindsnabb på undanvind
+ Bra rodergrepp
+ Miljöriktigt byggd
+ Bred sittbrunn
+ Låg vikt och mobil
Data
Längd skrov 7,30 m
Längd v l 7,25 m
Bredd 2,50 m
Djup 1,90/0,30 m
Vikt 950 kg
Kölvikt 320 kg/33 %
Segelyta 42 kvm
Masthöjd 10,20 m
Design Samuel Manuard
Byggare Sescape Boats, SLO
Pris Ca 600 000 kr
Importör Svensk Båtförsäljning, Kullavik